Inlägg från: KlasKristian |Visa alla inlägg
  • KlasKristian

Pojke i klänning?!

Veladis skrev 2011-02-25 12:22:11 följande:

00550m
    Herregud. Skulle inte ens klä mig så för allt smör i Småland. Hiskeligt.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian

Ja jävlar. Någon bad oss "okunniga" att läsa Lady Dahmers trådar. Hon ja, som döper sitt forumalias efter en seriemördare och öppet erkänt att hon väljer bort sådant som kan uppfattas som könsnormativt oavsett barnets åsikt, eftersom barnet enligt henne är för litet för att välja själv.

Nä, då håller jag mig nog hellre till mina egna värderingar, thankyouverymuch.

Jag kommer aldrig att göra det till en grej att måsta klä min grabb i klänning då jag tycker det ser rent förjävligt ut med klänning på små (eller stora) grabbar. Klart, skulle det mot all förmodan bli så att han själv vill det får jag väl gå med på det då, men det kommer att ske under (tyst) protest.

Så, halshugg mig nu era moderna, fördomsfria och öppensinnade individer :)

Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    trollbottom skrev 2011-02-26 00:18:54 följande:
    Varför förutsätta att föräldrar tvingar på sina barn kläder de inte vill ha? Jag förutsätter att barn har kläder de själva tycker om.
    Min son hade förvisso tidigt klänning i sin garderob då jag anser att valmöjligheten ska finnas hemma. Det är inte på affären en 2 åring kan välja och se utbudet utan vad som finns hemma. Så sonen har haft hela spektrat med kläder i sin garderob tidigt.
    Jag vill absolut förändra samhället. Samhället idag är allt mer normativt. Alla ska se lika ut, vara likadana, bete sig likadant. Mänskliga egenskaper som anses kvinnliga anses vara sämre än mänskliga egenskaper som anses manliga. En kvinna ska inte hålla på med smutsiga jobb och en man inte med sociala, pedagogiska och omvårdande jobb. Det om något är skevt. Det vill jag förändra. Jag vill ha ett samhälle där vi kan mötas på lika villkor oavsett vilket kön jag än råkat få. Mitt kön styr inte vad jag har för intressen, vad jag tycker om att göra, vad jag är bra på, vilka egenskaper jag har. Mitt kön har gett mig bröst, mutta och jag har dessutom fått möjligheten att få barn (vilket inte alla med mitt kön har fått). Det är dock inget som påverkar mina egenskaper och intressen.
    Dessutom tycker jag det är grymt märkligt att män ska få högre lön än mig fastän vi har lika erfarenhet, utbildning. Där jag jobbar finns män som har mindre erfarenhet och mindre utbildning än mig men ändå högre i lön. För de är män.

Det man åstakommer med killar som bär klänning är att bryta de snäva, trista och begränsande könsnormer som finns. Könsnormer över lag är knasigt att ha. Normer behövs men inte könsnormer. Vi är alla människor och individer oavsett vilket kön vi har.
    Och lösningen på det är att klä sin son i klänning. Då vet jag.
  • KlasKristian
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:19:28 följande:
    Och jag hatar när vuxna använder barn för att befästa gamla ruttna ideal, som du gör. Så vem av oss är värst?
    Att du och dina meningsfränder är av rakt motsatt åsikt, dvs att man ska använda barn för att motverka "gamla ruttna ideal", är inte lika illa eller? Jävla dubbelmoral.
  • KlasKristian
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 00:21:45 följande:
    Det är fel att män har kjol! Såvida de inte heter Mel Gibson och leker skotte! Då är det sååå sexigt! Kräks
    Ser förjävligt ut oavsett.
  • KlasKristian
    trollbottom skrev 2011-02-26 00:25:25 följande:
    Lösning och lösning. I vårt hem kommer inget barn att hindras vara den de är. Vill sonen ha klänning så finns möjligheten. Vill han ha en tröja med en traktor på så finns det med. Vill han leka med tågbanan så får han göra det och vill han ta hand om "bebisen" så får han göra det. Inget värderas som bättre eller sämre.

Det är nog snarare värderingen av att allt är lika bra som är lösningen. Och jo, lite lösning är det väl på att bryta och förändra könsnormerna till att sluta finnas och sen förhoppningsvis någon gång har vi bara normer kvar
    Problemet är ju bara att en sådan värdering aldrig kommer att göras korrekt av någon genusterrorist eftersom dessa av någon anledning tycks ha bestämt sig från att det traditionellt kvinnliga alltid är undervärderat redan från början. Vad andra tycker och tänker spelar liksom ingen roll, genusmaffian sitter på Sanningen (tm) och så skola det förbli.
  • KlasKristian
    feministbrud skrev 2011-02-26 19:21:49 följande:
    Jag märker att det är svårt att debattera här om man inte är inne hela tiden

Tanken är ju att man inte ska könsspecificera nådra kläder för barn. Dvs att allt är unisex. Och vem är det som bäst bäddar för problem, den som låter sitt barn ha de kläder det vill eller den som lär sina barn att vissa saker är tjejigt och vissa saker är killigt?
    De som lär sina barn att det inte är skillnad på tjejer och killar.
  • KlasKristian
    gumtree skrev 2011-03-03 13:00:53 följande:

Seriöst - blir folk verkligen så här hotade av en liten kille i en klänning?

Det är kul att så fort man inte håller med om något känner man sig antingen "hotad" eller så är man "avundsjuk".
  • KlasKristian
    gumtree skrev 2011-03-03 13:08:23 följande:
    Om man med näbbar och klor argumenterar för att det är sååå viktigt att pojkar/män inte får ha klänningar för det minsann är ett flick/kvinnoplagg får man nog finna sig i att andra uppfattar det som personen ifråga känner sig hotad.
    Nej, varför det? Attackera argumenten i stället för att tillskriva debattören personliga egenskaper som du rimligen inte har en aning om. Fult retoriskt knep.
  • KlasKristian
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-03 23:13:57 följande:
    Precis vad jag tänkte skriva. Om man accepterar att klädmoden ändras, varför är man så starkt emot dessa förändringar?
    Det är inte själva ändringen så mycket som vad som ligger bakom den.

Att modet ändrades på 1700-talet (?) hade säkert inte speciellt mycket med självutnämnda experter som tävlade i klyschor om att "krossa normer" eller "inte sortera in i fack" att göra. 
Svar på tråden Pojke i klänning?!