trollbottom skrev 2011-02-26 00:18:54 följande:
Varför förutsätta att föräldrar tvingar på sina barn kläder de inte vill ha? Jag förutsätter att barn har kläder de själva tycker om.
Min son hade förvisso tidigt klänning i sin garderob då jag anser att valmöjligheten ska finnas hemma. Det är inte på affären en 2 åring kan välja och se utbudet utan vad som finns hemma. Så sonen har haft hela spektrat med kläder i sin garderob tidigt.
Jag vill absolut förändra samhället. Samhället idag är allt mer normativt. Alla ska se lika ut, vara likadana, bete sig likadant. Mänskliga egenskaper som anses kvinnliga anses vara sämre än mänskliga egenskaper som anses manliga. En kvinna ska inte hålla på med smutsiga jobb och en man inte med sociala, pedagogiska och omvårdande jobb. Det om något är skevt. Det vill jag förändra. Jag vill ha ett samhälle där vi kan mötas på lika villkor oavsett vilket kön jag än råkat få. Mitt kön styr inte vad jag har för intressen, vad jag tycker om att göra, vad jag är bra på, vilka egenskaper jag har. Mitt kön har gett mig bröst, mutta och jag har dessutom fått möjligheten att få barn (vilket inte alla med mitt kön har fått). Det är dock inget som påverkar mina egenskaper och intressen.
Dessutom tycker jag det är grymt märkligt att män ska få högre lön än mig fastän vi har lika erfarenhet, utbildning. Där jag jobbar finns män som har mindre erfarenhet och mindre utbildning än mig men ändå högre i lön. För de är män.
Det man åstakommer med killar som bär klänning är att bryta de snäva, trista och begränsande könsnormer som finns. Könsnormer över lag är knasigt att ha. Normer behövs men inte könsnormer. Vi är alla människor och individer oavsett vilket kön vi har.
Och lösningen på det är att klä sin son i klänning. Då vet jag.