Inlägg från: KlasKristian |Visa alla inlägg
  • KlasKristian

Pojke i klänning?!

Mumlan74 skrev 2011-03-13 22:52:26 följande:
    Kön ÄR ju en social konstruktion. Om det var av naturen givet skulle föreställningarna om vad som är manligt och kvinnligt inte kunna förändras över tiden. Och det visar väl ändå historien att de gjort, ganska många gånger. 1700-talets karlakarl ses som fjollig idag. Det är självklart för oss att kvinnor är myndiga och har rösträtt, för att synen på vad det är att vara kvinna har förändrats drastiskt på bara ett knappt sekel. Jag läste ett barn blir till från början av 1980-talet och på 30 år har det också hänt en hel del. Könsrollerna är inte så statiska som flera här inne verkar tro. Dessutom, som någon annan skrev, skillnaderna INOM könen är större än de generella skillnaderna mellan könen.
    Det finns rätt mycket fler skillnader mellan könen än könsroller. Det glöms rätt ofta.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    Mumlan74 skrev 2011-03-13 22:54:31 följande:
    Som till exempel? Förutom de rent biologiska? Dem är det ingen som förnekar.
    Jag är fullt och fast övertygad om att biologin också har viss inverkan på det vi kallar könsroller.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    plumpeach skrev 2011-03-14 13:32:18 följande:
    Jag är en tjej. 
    "DNA är ärftlighetens molekyl och innehåller all information om de ärftliga egenskaperna hos en organism" (Wikipedia)
    Var i mitt DNA finns informationen att jag passar att ha klänning? Var i "Linus" DNA står det att han inte bör ha klänning?
    Kan någon som inte tror att kön är en social konstruktion besvara frågan?  
    Jag sa inte att just klänningbärandet är en biologisk grej, eller gjorde jag det?

Jag tror inte man kan utesluta att det finna generella beteendemönster hos män och kvinnor som är mer biologiskt än socialt betingande. T.ex. kan en anledning till detta vara att kvinnorna föder barn medan männen inte gör det.
  • KlasKristian
    feministbrud skrev 2011-03-14 13:35:28 följande:
    Du kan inte citera wikipedia!!!! Då kan alla vi andra dumförklara dig utan att bemöta vad du egentligen har sagt!

Kräks

(Om det inte framgick så är det inte jag som tycker så.)
    Aye, folk som sågar Wikipedia är dumma i huvudet. En sak om man hänvisar dit i en vetenskaplig publikation eller en universitetsuppsats, men på ett forum är det en fullt korrekt källa.
  • KlasKristian
    Lilith Dark skrev 2011-03-14 13:38:49 följande:
    Eller så kan det vara så att kvinnor föder barn för att det är en fysisk skillnad mellan män och kvinnor, som möjliggör kvinnor men inte män att föda barn? Ingen har har ifrågasatt de fysiska skillnaderna, däremot är vi många som ifrågasätter om beteenden hos män och kvinnor är något vi föds med, eller som vi lär oss som redan som små av omgivningen.
    Du tror inte det kan vara så att just denna biologiska skillnad också leder till att det kan finnas generella beteendemönster och instinkter som följer därav?
  • KlasKristian
    feministbrud skrev 2011-03-14 14:04:53 följande:
    Vem sminkar sin 2-åriga flicka eller låter henne ha högklackat?
    Varför är smink fel om inte klänning är det?
  • KlasKristian
    Lilith Dark skrev 2011-03-14 14:48:30 följande:
    För att smink är framtaget för att framhäva/dölja och attrahera.
    Men det vet ju inte barnet? Det är vi vuxna som gör den värderingen.
  • KlasKristian
    Lilith Dark skrev 2011-03-14 15:08:59 följande:
    För att jag inte vill sexuallisera mina barn. Därför har min dotter heller inte kortkorta kjolar som slutar strax nedanför skinkan, en liten trekantsbikini, urringade tröjor, magkorta t-shirts osv
    Ok, så vissa associationer är viktiga att behålla alltså. Då vet jag.
  • KlasKristian
    Lilith Dark skrev 2011-03-14 15:15:18 följande:
    Och där tolkade du det jag skrev på ett sätt som passade dig, men det kan jag bjuda på.
    Hur ska jag tolka det då?

Många vuxna uppfattar klänning som ett flickplagg = skit samma, normer är ju till för att brytas.
    Många vuxna uppfattar smink som något som döljer/framhäver och attraherar = oh no dear God  WON'T SOMEBODY THINK OF THE CHILDREN!!!

• KlasKristian
    fröken galenpanna skrev 2011-03-30 09:40:51 följande:
    Har inte läst hela tråden men är det inte mer kränkande att INTE låta barnet ha på sig det som han/hon vill? Att förneka barnets person måste vara värre tycker jag!
    Det där har ju redan förkastats eftersom det bara tycks gälla just klänningar.
  • KlasKristian
    fröken galenpanna skrev 2011-03-30 09:55:33 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar?
    Det verkar som om vuxnas värderingar av hur plagg och attribut kan uppfattas är lag i en del fall och bör förkastas i andra.

Ett litet barn som vill sminka sig till exempel får enligt många, även "klänningsivrare", inte göra det eftersom smink "sänder ut vissa signaler" som någon sa. De "signalerna" ska tydligen bevaras, medan andra (läs pojkar i klänning) ska krossas. Och illusionerna om "valfrihet" är i princip lika begränsade som innan. Därför tycker jag den här diskussionen känns så oerhört konstruerad och fånig.
  • KlasKristian
    augustisten skrev 2011-03-30 10:22:30 följande:
    Så ser jag det inte alls. De kläder och attribut som är okej för ett barn är också okej för ett annat för mig... det gäller absolut inte bara klänningar.

Däremot finns det gott om saker som jag inte anser vara okej för något barn - men det tycker jag är en helt annan sak faktiskt. Smink kan vara en sådan sak som jag inte tycker att barn ska ha till vardags (men gärna för att klä ut sig ibland). Vissa symboler är en annas sak jag inte skulle tillåta.

Det finns säkert klänningar jag inte vill att min son har på sig - men då skulle jag heller inte vilja se dem på en dotter. Precis som det finns tröjor med pistoler eller pinuppor som jag inte skulle låta något barn ha. Oavsett kön.
    Poängen är den att barnen inte alls tänker i banor av i vilka signaler ett val av plagg eller attribut sänder ut vare sig det rör sig om klänningar, pistoler eller smink, det är det vi vuxna som bestämmer. Medan det är helt okej att förfasas över det ena är det det inte över det andra. Jag får inte ihop det.
  • KlasKristian
    Veladis skrev 2011-03-30 10:42:11 följande:
    Min dotter och min son får göra samma saker. De välja mellan samma olika utbud kläder, de har samma möjligheter att välja fritidsintressen, kompisar, leksaker, hobbies osv. Jag skiljer inte på dem där för att de har olika kön.

Däremot har jag andra gränser. Mycket smink (nagellack är OK och läppglans och lite parfym om det t ex är skoldisco), där sätter jag gränsen utifrån ålder. Både sonen och dotter får ha läppglans och nagellack på skoldiscot, men ingen av dem får sminka sig på riktigt än. Inget av mina barn får heller cykla i trafiken, stanna uppe efter 20 en vardagkväll, sitta vid datorn en hel dag, slåss, vra otrevlig mot folk etc. Men det är regler och gränser jag har satt utifrån andra ramar, som jag tycker är nädvändiga. Men att sätta olika ramar för två barn pga kön, för att det ena är en pojke och det ena är en flicka, det tycker jag är helt galet.

Där har du skillnaden. Kan du inte se den? Jag sätter regler utifrån ålder, säkerhet, mm, men inte utifrån kön. Det tycker jag bara är begränsande.
    Jag förstår skillnaden och hur du resonerar, vad jag inte förstår är varför könsnormer är mer förhatliga än andra normer.
Svar på tråden Pojke i klänning?!