Inlägg från: augustisten |Visa alla inlägg
  • augustisten

Pojke i klänning?!

Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 11:04:28 följande:
    På våran skola går alla pojkar i den klassen i killkläder och tjejer i tjejkläder. Skulle någon pojke komma i klänning undrar jag hur det skulle bemötas. Dom flesta mindre barn i skolan vill smälta in.
    Det tror jag också. Men om något barn av någon anledning inte vill det tycker jag att det barnet förtjänar att tas på allvar.

En trettonåring jag känner har en klasskamrat som är pojke och oftast går i "tjejkläder" - och ibland klänning. Han är inte alls retad för det - det är "han" och han vill klä sig så. Hans bröder klär sig däremot som alla andra pojkar.
  • augustisten
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 11:07:52 följande:
    Veladis skrev 2011-02-25 11:03:55 följande:
    Om du nekar honom något baserat på hans kön, t ex klänning, tofsar, rosa,  för att du tror att han kommer att bli retad/sårad, sårar ju du honom iställe. Och du är ju hans förälder som ska ställa upp i alla lägen. Dessutom lär du ju honom att detta som han önskar är fel, vilket kanske leder till att han i sin tur kommer att reta andra sedan.
    Så jag kan inte förbereda honom på omvärldens reaktioner? Det är bättre att det kommer från någon främmande, okej.

JAg kan inte låta min son leva i en bubbla full med regnbågar och att allt är frid och fröjd. Världen där ute är hård och jag vill inte vara orsaken till att han blir retad när jag VET att det kommer ske. Varför utsätta honom för det?

Vill han ändå ha på sig klänning eller mitt diadem efter jag talat om för honom att folk i skolan kan reagera lite tokigt på det, så visst får han gå med det. Men då har jag iaf förberett honom

jag kommer aldrig säga " nej klänning har bara flickor" eller liknande .
    Jag kommer säga det så att han förstår att jag tycker det är okej men att det finns idioter som inte tycker det.
    Självklart ska man prata med större barn om vad det kommer att innebära (fast i skolåldern vet de troligen redan). På förskolan tycker jag att det är onödigt - för där bryr sig ungarna sällan och det finns gott om personal närvarande som kan ta hand om situationer som uppkommer. Men i skolåldern - absolut.

Men det behöver faktiskt inte ske något heller. Det beror nog helt på den barngrupp som finns i skolan, barnets position i den och skolans kompetens att hantera sådana situationer.
  • augustisten
    Candelavern skrev 2011-02-25 11:32:42 följande:
    Ja, om tillräckligt många vågar låta sina söner gå i de kläder de finner bekväma så.Varför måste de ha rosa spetsklänningar just? Det verkar inte finnas andra alternativ i din "fantasivärld"
    Det tycker jag också är lite lustigt. Jag har själv sällan klänning (skedde en endaste gång på ett bröllop under förra året) och jag har inte hafr en i rosa med spets sen... ja det har jag nog aldrig haft. Inte ens som barn. Men då hade jag en i röd frotté som jag gillade minns jag.

Som vuxen har jag nog bara ägt svarta, grå och blå - helt spetslösa. Går det ens att hitta en klänning för vuxna kvinnor i rosa och spets? Men om 60 år finns det kanske i unisexmodell för alla åldrar
  • augustisten
    snorkan skrev 2011-02-25 12:00:55 följande:
    Det är många som tycker att det är en sådan självklarhet att pojkarna ska ha klänningar, och att deras pojkar ofta har på sig klänningar.....men om det nu är så otroligt vanligt att pojkar springer omkring i klänning och det är så naturligt, så tycker jag det är konstigt att jag ALDRIG sett en pojke  i klänning i verkligheten.....
    Det har du troligen - men antagit att det varit en flicka.
  • augustisten
    KlasKristian skrev 2011-02-25 12:06:18 följande:
    Jag får inte ihop det där. Om det vore norm för många kvinnor att bete och klä sig som vi i dag uppfattar som "typiskt manligt" och vice versa är det kvinnliga och det manliga de facto utraderat. Det är där alla genusdrömmar slutar om man drar dem till sin spets.
    Men vem har sagt att det ska "bli norm". Det viktiga är väl att det är okej. Att man tänjer på könsrollerna så att fler inkluderas.

För genom att säga att vissa plagg är "tjejkläder" och andra "killkläder" skapar man ju barn som är "fel" eftersom det finns - och alltid kommer att finnas - barn som kommer att välja utanför de ramarna.

På samma sätt ogillar jag att man kallar egenskaper för manliga och kvinnliga. För det räcker ju egentligen att en enda man har en egenskap för att den per definition ska vara manlig. För en mans egenskaper kan inte vara kvinnliga. De är alltid manliga. Oavsett vilka de är.

Jag tycker inte att genusdrömmen egentligen innehåller något annat än acceptans för människors olikheter. Inga hinder bara fler möjligheter.
  • augustisten
    deep purple skrev 2011-02-25 12:25:12 följande:
    Hänger inte ifrågasättandet av hur man kär sig ihop med HBT explosionen och nu även att de på olika sätt skaffar barn,vilka naturligvis ska agera verktyg i kampen mot inskränkthet och fördomar. Det ska läsas böcker anpassade till HBT, exempelvis Kalle och hans mammor,Kalle gillar smink,Kalle och hans kjol,Kalle upptäcker grannpojken genom lek och smek

Nej,jag är rädd om mina barn
    Och värderingar
    De här barnen finns ju. Hur tycker du att man ska förhålla sig till dem? Genom att tiga om hur deras familjer ser ut? Förbjuda dem att gå på dagis?

Det är helt vanliga ungar vi pratar om.
  • augustisten
    GrönaDruvan skrev 2011-02-25 13:19:59 följande:
    Klänningar är inte gjorda för pojkar, har aldrig vart och kommer aldrig att bli. Punkt slut.
    Varför då?

Min far hade kolt varje dag tills han var ca. fyra år. Hans syster ärvde dem efter honom. Och lika dana hade alla andra ungar på femtiotalet.

Min unge ser precis lika dan ut i kroppen som sina kompisar av kvinnligt kön på förskolan. Förutom snoppen och den sitter inte det minsta ivägen för klänningar. Om jag syr en klänning åt honom som faktiskt är gjord åt just honom... kan han ha den då tycker du?
  • augustisten
    johannalo skrev 2011-02-25 13:50:18 följande:
    Jag håller med. Är också för jämställdhet men som du säger så är tjejer och killar ändå olika. Jag tycker denna könshysteri är skitlöjlig, det är som om hela världen vänt sig. Så varför ska man ens kalla de transsexuella för det? Man kan väl lika gärna sätta en bh på pojkar?
    Om någon satte på sitt förskolebarn bh som vardagskläder så skulle jag verkligen tycka att det var djupt stört. Helt oavsett barnets kön.
    johannalo skrev 2011-02-25 13:59:17 följande:
    Hur? För att tex denna klänning är skapt för flickor! Det är precis som jag skrev om BH, de är också skapta för tjejer/kvinnor även om det sannerligen finns killar med tuttar!

Jag tycker det är jättebra att pojkar och flickor kan leka med samma saker, men jag tycker att på någotvis det går till överdrift om man sätter på pojken klänning. VARFÖR? för att föräldern ska yttra sig  om att alla har rätt till att se ut som man vill eller va?
    Pojkar och flickor ser väl helt lika ut (förutom könsorganen) tills de är i tioårsåldern. Varför ska inte pojkar kunna ha klänning om de vill det. För jag antar att ingen förälder sätter på klänning på ett barn som inte vill ha det - oavsett kön.
  • augustisten
    Anonym (Men herregud!) skrev 2011-02-25 14:20:47 följande:
    Alltså ursäkta. Men.
    Helt seriöst.

Ni som tycker det är okej kan väl alla från första början börja handla babykläder till det andra könet än vad ni får och ha på barnet.  Tänk hur det skulle se ut....?!

Ett barn vill givetvis prova på mycket, och vissa killar som blivit till åren, börjat på dagis och umgås med andra tjejer... JA klart som fan att vissa vill ha klänningar eller strumbyxor på sig... vissa kanske vill ha smink... vissa kanske vill bli emos.. men det är inte rätt! Barnet vet inte om vad konsekvenserna kan bli!
    Aldrig tänkt tanken att barnet inte slutar vilja ha på sig tjejkläder, och börjar sexårsklass med att ha på sig klänning och första dagen blir utskrattad???

När barnet har kommit börjat  skolan och kan tänka själv och VET vad konsekvenserna kan bli men ändå går sin egen väg, JA då tycker jag att det är acceptabelt. Absolut. Inte på dagis. 

Lite gränser får man ha.... DU ska vara den vuxna....
    Jag är vuxen nog att se min unge för vad han är. Ett barn med en egen vilja och egna åsikter. NÄR ska man kunna testa saker och vara ett barn om man inte får vara det på dagis?

"Hur skulle det se ut...?!" Ja  - för dig skulle det troligen se ut som att jag hade en flicka och inte en pojke. Och det skulle inte spela mig - eller mitt barn - någon som helst roll. Och inte dig heller.
  • augustisten
    Glassplitter skrev 2011-02-25 14:21:05 följande:
    Det är inte fruktansvärt viktigt att veta om det är en flicka eller pojke....men vad jag menar är att vi ÄR olika, hur mycket vi än försöker att bortse från det.....och jag tycker det är tjusningen med flickor och pojkar....varför försöka ta bort det genom att göra alla neutrala?
    Det är väl ingen som vill ha neutrala ungar?

Jag tycker att alla ungar ska få vara Pippi ibland och Spindelmannen ibland. Ha klänning om de vill och jeans om de vill. Söta ibland och tuffa ibland. Och framför allt tycker jag att de ska få vara som de själva vill - utifrån sin personlighet och utifrån dagsform. Inte utifrån sitt kön.
Svar på tråden Pojke i klänning?!