Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 11:07:52 följande:
Veladis skrev 2011-02-25 11:03:55 följande:
Om du nekar honom något baserat på hans kön, t ex klänning, tofsar, rosa, för att du tror att han kommer att bli retad/sårad, sårar ju du honom iställe. Och du är ju hans förälder som ska ställa upp i alla lägen. Dessutom lär du ju honom att detta som han önskar är fel, vilket kanske leder till att han i sin tur kommer att reta andra sedan.
Så jag kan inte förbereda honom på omvärldens reaktioner? Det är bättre att det kommer från någon främmande, okej.
JAg kan inte låta min son leva i en bubbla full med regnbågar och att allt är frid och fröjd. Världen där ute är hård och jag vill inte vara orsaken till att han blir retad när jag VET att det kommer ske. Varför utsätta honom för det?
Vill han ändå ha på sig klänning eller mitt diadem efter jag talat om för honom att folk i skolan kan reagera lite tokigt på det, så visst får han gå med det. Men då har jag iaf förberett honom
jag kommer aldrig säga " nej klänning har bara flickor" eller liknande .
Jag kommer säga det så att han förstår att jag tycker det är okej men att det finns idioter som inte tycker det.
Självklart ska man prata med större barn om vad det kommer att innebära (fast i skolåldern vet de troligen redan). På förskolan tycker jag att det är onödigt - för där bryr sig ungarna sällan och det finns gott om personal närvarande som kan ta hand om situationer som uppkommer. Men i skolåldern - absolut.
Men det behöver faktiskt inte ske något heller. Det beror nog helt på den barngrupp som finns i skolan, barnets position i den och skolans kompetens att hantera sådana situationer.