amia01 skrev 2011-03-28 17:21:03 följande:
Har bara läst TS och vill berätta att min tvåårige son i dag haft klänning på dagis för första gången. Han har ofta klänning hemma och tycker han är så fin

Har fått på honom mer "accepterade" kläder till dagis tidigare, men i dag vägrade han!
På lunchen var det ett av de andra barnen som kommenterade hans klänning, varefter han gick fram till en bänk dom har vid bespisningen, klev upp och högt och tydligt berättade för alla att:
"Jag har en jättefin klänning på mig som jag lånat av min syster!"
Sedan gick han och satte sig, och fick inte fler kommentarer...
Skönt att höra att han har det självförtroendet, och att personalen finns där som stöd. Det ska inte vara kläderna som gör skillnad - fast jag vet hur samhället ser ut, och att verkligheten tyvär inte är sådan

.
Kommer att fortsätta prata med honom om vad pojkar och flickor förväntas ha på sig, men samtidigt ge honom ett eget val - så länge han kan och vill stå för det och förstår varför han får kommentarer så är det ok för mig!
Varför ska du förklara för honom hur pojkar och flickor förväntas att se ut när han bara är två år? Varför inte låta honom vara bara barn, istället för barn av manligt kön? Vill han ha klänning så låt honom ha det, och när han nästa dag vill ha en tröja med spindelmannen så funkar det precis lika bra. Att förklara könsroller och hur man förväntas att klä sig för en tvååring känns lite överkurs.