Inlägg från: Yildirim |Visa alla inlägg
  • Yildirim

Pojke i klänning?!

Dorian Ertymexx skrev 2011-03-05 13:55:26 följande:
    Kvinnor har inte byxor och skjorta, det är ett grabb/mansplagg!
    Det är ett plagg för båda könen.
  • Yildirim
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-05 13:57:26 följande:
    Det gör pumps och kort-kort också. Ingen som verkar avstå det för det.
    Men Doris svara på min fråga? Skulle du sätta klänning och strumpbyxor och pumps på DIN son?
  • Yildirim
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-05 14:04:02 följande:
    Inte pumps, eftersom det inte är praktiskt för barn (fan, det är inte praktiskt för NÅGON) och jag inte vill att han ska vrida fötterna av sig, men resten, absolut! Om det är vad han skulle vilja.
    Oj förlåt råkade skriva Doris xD Menade Dorian....
    liag skrev 2011-03-05 15:41:08 följande:
    www.aftonbladet.se/wendela/article8626692.ab
    Rosa är väl inge farligt? Det är fint :) Det skulle jag kunna klä min son i...
  • Yildirim
    trollbottom skrev 2011-03-05 22:19:29 följande:

Såhär fin var min son (ni får gissa vem det är) på julafton när jultomten kom. Klänningen hade han inte på sig innan men precis innan tomten kom skulle han ha den på sig för att han ville vara fin när tomten kom
    Om det är han i rött(hoppas jag) så var dte väl Ok , det är ju en tomtenisse (utklädningskläder) så visst.... för all del.. Det såg inte tjejigt ut iaf.
  • Yildirim
    trollbottom skrev 2011-03-05 22:19:29 följande:

Såhär fin var min son (ni får gissa vem det är) på julafton när jultomten kom. Klänningen hade han inte på sig innan men precis innan tomten kom skulle han ha den på sig för att han ville vara fin när tomten kom
    Fast det han hade under verkar lite mysko :O rosarandiga strumpbyxor? :O
  • Yildirim
    trollbottom skrev 2011-03-05 23:09:49 följande:
    Det enda som hade med tomte där att göra var hans tomteluva. Klänningen är orange (skar sig rätt bra) lite 60-tals stuk på. Under hade han en byx och tröjdress med massa färger. Lila, rosa, vitt, brunt etc. Inga strumpbyxor, sådant vill han inte ha på sig
    Som sagt, som utklädningkläder OK :) men skulle inte låta mitt barn gå ut så....
  • Yildirim
    giftfri skrev 2011-03-10 23:51:39 följande:
    Å tidigare gick vi nakna eller i djurhudar, men idag är klänning ett könsspecifikt plagg för kvinnor, så välj ett liknande plagg avsett för män.., hur svårt kan det vara.., klänning gör pojkar till minitransor, å det är väl ändå inte avsikten..
    Håller med.... killars kläder är ofta mer "könsneutrala" i sig och det är nog därför tjejer kan använda en del killkläder utan att förväxlas som små pojkar... Har din pojke klänning lär han nog måsta hävda sitt kön rätt ofta då många kommer att tro att han e tjej och han kan bli ledsen....
  • Yildirim
    Veladis skrev 2011-03-12 22:26:16 följande:
    Ta Swingflys son i Melodifestivalen t ex. Inte testar han könsroller. Han bara kladdar lite med ett läppglans han råkat få tag på.
    Och? Han gjorde det på skämt? PÅ LEK snälla du...

Inte precis så jag skulle låta mitt barn kleta på sig läppglans och ögonskugga när den ska till dagis tex....
  • Yildirim
    Lilith Dark skrev 2011-03-13 15:06:10 följande:
    Så det är helt ok att pojkar har klänning om de leker och klär ut sig, men inte om de har det till vardags för att de känner sig fina och gillar klänning? Hej dubbelmoral
    Tycker inte du att det är gaaaanska stor skillnad på att på skoj smeta lite läppglans på läpparna i tv och att springa runt i klänning?

Min son kommer slippa ha klänning på sig iaf.... smetar han på sig  läppglans så skrattar vi åt det ens stund sen torkar jag bort de.

Men man behöver inte se ut som en transvestit på dagis.
  • Yildirim
    Lilith Dark skrev 2011-03-13 16:13:30 följande:
    Nja, jag kan tänka mig bra mycket värre saker än att en pojke har klännig på sig. Fyraåriga flickor med tröjor som slutar vid naveln. 11åriga flickor med lågt skurna jeans och stringtrosor som syns. Små flickor med jeans så tajta att de inte kan springa, klättra i träd utan måste leka stillasittande lekar trots att de kanske hellre vill spela fotboll. Så jo, jag kan tänka mig bra mycket värre saker än en liten pojke i klänning.
    Det är givetvis också sjukt, men det betyder inte att man måste låta pojkar springa runt i klänning...
  • Yildirim
    Lilith Dark skrev 2011-03-13 16:23:55 följande:
    Men varför ska de inte få ha klänning om de vill? Ge mig ett enda vettigt argument förutom att det är ett tjejplagg för det är inget annat än ren dumhet. Det var inte många år sen byxor var ett killplagg men sen kom nån på att det var ju rätt idiotiskt att tjejer inte skulle få ha det, så nu är det mer vanligt med byxor hos tjejer än klänningar och kjolar.

Jag säger inte att man måste tvinga alla pojkar att ha klänning, jag säger bara att det finns ingen hållbar anledning att neka dem att ha det om de själva vill det.
    Byxor blev ett kvinnoplagg för att det är mer praktiskt än klänning i många sammanhang. Dessutom är väl ett bar snäva sexiga formframhävnde jeans knappast maskulint? en kvinna bör däremot inte ha killbyxor och samma för män/killar. Dom ska inte ha tjejklänning! Låt dom ha kolt/kilt/kaftan whatever om ni vill att dom ska ha ett längre plagg. DET är för killar.

En klänning är däremot inte ett praktiskt plagg så det behöver inte bli att killplagg av den andledningen iaf.

Dessutom tror jag att många killar skäms när dom blir äldre och frågar mamman hur i h-vete dom kunde sätta på dom klänning som små TROTS deras egen vilja. Barn vet inte sitt bästa. Det är lätt att vara efterklok eller hur? När ni blir utskällda av era söner för att ni inte satte stopp?

Har ni inga som helst gränser för era barn eller? Vart är vägen på väg? Jag blir rädd! Ska alla börja bli transor!!!??
  • Yildirim
    Veladis skrev 2011-03-13 16:42:58 följande:
    Du får nog utveckla ditt (en smula enkelspåriga) resonemang.

Klänning är ju mer praktskt än byxor i andra sammanhang. T ex på stranden en varm sommardag, om man vill dansa, lufta kulorna lite, osv, så varför inte?

Vad är den stora skillnaden på kill- och tjejbyxor och varför kan man integå över gränserna där? Vad händer om man gör det? vad är the big deal, liksom?

Varför skulle det vara så fruktansvärt hemskt att ha haft klänning som liten? Vad är det som blir så fruktansvärt skämmigt, kränkande och fel klänning? Är det så fruktansvärt skamligt att vara tjej också?

Jo, jag har gränser för mina barn. Adekvata gränser. Det innebär inte gränser satta efter deras kön. Varför skulle jag ha det.
    Man kan ha shorts en varm sommardag.

Varför det skulle vara så skamligt att ha haft klänning som liten när man är kille men inte är tjej är ganska enkelt att lista ut! Givetvis för att kvinnor blir inte transvestiter i klänning.

Jag tycker att du bör fundera litegrann över detdär att du inte sätter gränser efter dina barns kön. Ett barn är ingen jävla "hen"......
  • Yildirim
    morotsland skrev 2011-03-13 18:46:10 följande:
    Och jag skulle trivas bra i en värld där ingen gillade cykelbyxor, vita jeans och stilettklackar för det tycker jag är asfult. Men jag föredrar att leva i en värld där det finns mångfald och människor tillåts uttrycka sig på olika sätt framför en värld där alla ser ut som jag och är rädda för att sticka ut. Varför inte låta andra göra som de vill? Du måste inte ha klänning och de pojkar som vill ha klänning får ha det, enkelt och trevligt.
    Men nu säger du ju emot dig själv?

Du föredrar att leva i en värld utan cykelbyxor, vita jeans och stilettklackar men samtidigt vill du ha en värld där man får klä sig som man vill? Vad går du på?
  • Yildirim
    morotsland skrev 2011-03-13 18:46:10 följande:
    Och jag skulle trivas bra i en värld där ingen gillade cykelbyxor, vita jeans och stilettklackar för det tycker jag är asfult. Men jag föredrar att leva i en värld där det finns mångfald och människor tillåts uttrycka sig på olika sätt framför en värld där alla ser ut som jag och är rädda för att sticka ut. Varför inte låta andra göra som de vill? Du måste inte ha klänning och de pojkar som vill ha klänning får ha det, enkelt och trevligt.
    Ok, kul för dig, men jag föredrar att leva i en värld där man kan se skillnad på könen mellan människor. Som dom flesta andra också tycker.
  • Yildirim
    TheCoopers skrev 2011-03-16 11:42:54 följande:
    Vill jag också veta .. dessutom min yngsta dotter har Zlatan tröja och fotbollsshorts inköpta på "pojkavdelningen" på sig nästan varje dag hemma + att hon sover med sin fotboll i sängen . En gång hade hon kalsonger också .. jag undrar hur man ser på det ?
    Vad fyller funktionen att en flicka har kallingar? Sidenkallingar  kan vara ett mysigt nattplagg, men att ha kalsonger till vardags är lite knas....

Aboslut inget fel att hon gillar fotboll. Därmed har jag förståeelse till varför du köpte zlatantröjan. Inget fel i det. Men fotboll har väl inget med män att göra vad jag vet.
  • Yildirim
    mysfaaktor skrev 2011-03-16 19:06:06 följande:
    hahah. nej, för damfotboll talas det enbart gott om...
    Ursäkta men vad har det med saken att göra?!
  • Yildirim

Jobbar på dagis och jag tittade i en pekbok med en 3 åring pojke.

Jag pekade på en klänning och sa: Vad är det?
    Pojken: En klänning!
    Jag: Skulle du vilja ha på dig en klänning? (tänkte på denna tråd då jag frågade)
    Pojken: NEJ! Dumma dig! Jag är pojke jag ska ha coola kläder inte princessklänning!!!!!!!!

• Yildirim
    bastardized skrev 2011-03-28 15:53:41 följande:
    En kille med koll på läget.
    Tur det!
Svar på tråden Pojke i klänning?!