Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

Pojke i klänning?!

Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:05:44 följande:
    Fyraåringar skiter i märkesbyxor. Och vilka kläder folk har på sig.
    Men se du, det gör inte ett större antal äldre ungar.., å dom minns med all säkerhet pojkar i flickläder..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri
    feministbrud skrev 2011-02-26 13:06:21 följande:
    Du svarar inte på frågan om det bara gäller tjejkläder på killar. Vilka regler gäller för exempelvis byxor på tjejer?
    De regler som finns, byxor kan göras unisex, eller könspecifika t,ex genom att skära dom så dom passar en kvinno eller manskropp, hur enkelt som helst att begripa..
    Upp till en viss ålder så spelar inte skärningen nån roll på byxor, å byxor är ofta just unisex, vilket även ett flertal andra för att inte säga de flesta klädesplagg är, så varför då sätta könsspecifika plagg på småungarna?
    Vad är vitsen med att bädda för ev framtida problem, å hur gör du om du upptäcker att det är en anledning till mobbing senare i livet?
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:16:23 följande:
    ...bortsett då från att fyraåringar inte kan namnet på alla plagg, och dessutom skiter högaktligen i vad de heter, annat än för att kunna referera till dem. För dem är det ingen skillnad på tunika och klänning, och de blir nog mest förvirrade om man ger samma plagg två namn bara för att Det Skall Vara Så.

Men som sagt - framöver får du kalla alla klänningar som pojkar och män har på sig för tunika. Känns det bättre då?
    Men snälla, försök se till ett lite längre tidsperspektiv än dagis å förskola, å förstå att det som händer då, kan slå tillbaka senare i livet...
    Jag är mer rädd om ungar, än du tydligen, så ja gör allt jag kan för att minimera varenda risk jag kan, för att dom ska slippa så många problem som det bara går, tills dom blivit så stora å säkra i sig själva, att dom kan å orkar ta smällar.
    Å det gör ingen, förrän puberteten är över..
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:19:55 följande:
    Du minns alltså hur dina dagiskamrater klädde sig när de var fyra. Grattis, du har ett exceptionellt minne! Fast rätt selektivt, då du verkar minnas saker som folk inte skrivit.
    Jag minns iögonfallande saker ja.., dock inte från dagis, eftersom det inte fanns på min tid..
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:29:06 följande:
    Jag är språkvetare. Jag vet en hel del om ordets makt. Men jag vet också att ordets makt är formbart, och definitivt inte absolut.

Litet som med homosexualitet - förr så hittades det på nya ord för homosexuella, som snabbt stals av deras motståndare och omvandlades till något fult. Det fortsatte tills de lärde sig hur det gick, och istället valde att behålla "bög", och vägra fly det ordet. Så de formade om ordet till att bli mer neutralt, oavsett vad homofoberna än försökte med. Idag är ordet neutralt, därför att de homosexuella KÄMPAT sig till ordets neutralitet. Visst finns det de som använder ordet som ett svärord, men det är långt mer acceptabelt idag än tidigare.

Just för att jag vet ordets makt så tycker jag att det är viktigt att lära barnen att vara toleranta och accepterande. För att inte lära barn att tjejsaker är dåliga, mindre värda. Att det är OK för flickor att, ibland, klä sig som pojkar, men att det är värre än domedagen om en pojke klär sig som en flicka.
    Jamen då vet ju hur viktigt det är att vi har ord för allt, å att dom orden i möjligaste mån beskriver en sak eller en händelse.., klänning är ett utmärkt exempel, för att beskriva ett könsspecifikt klädesplagg för kvinnor..

Bra, då borde vi vara överens om att pojkar inte bär klänning, om dom inte gör det för att beskriva sig som en tjej, bär dom ett liknande plagg, så finns namn som t.ex kilt..

Nu borde det vara glaklart för andra att se skillnaderna, å sluta upp med dumheterna/felaktigheterna att klä barn i könsspecifika kläder, om dom inte är ute efter att just föreställa motsatt kön... 
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:37:30 följande:

Nej, det är du inte. Du är mer rädd om dina normer än om barnens framtid. Du är mer rädd för att folk ska ändra din världsbild, och du offrar helt glatt barnens framtid och valmöjligheter för att få behålla din trygga plats i universum. Jag kan förstå den rädslan, även om jag verkligen önskar att du kunde kämpa emot den istället för att gömma dig i den!

Och vad gäller tidsperspektiv så, nej, det kommer inte att slå tillbaka. Ingen jäkel minns vad andra hade på sig på dagis/förskola! Och även OM de skulle göra det så har de viktigare saker för sig än att bry sig om det. För att ha jobbat med ungdomar verkar du ha väldans dålig koll på hur de fungerar, måste jag säga.

Nä du, jag är inte rädd för nåt av det där, jag är enbart mån om att barn ska få en så enkel resa som möjligt till vuxenlivet.
    Problem kommer dom att få nog av ändå, utan att jag/vi behöver bädda för fler..
    Jag vet inte vad du försöker bevisa, men att du inte känner dagens ungdomar, det är jag rätt säker på..
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 13:45:00 följande:
    Nej, det vi är överens om är att du får kalla Linus klänning för tunika, så att du kan känna dig trygg. Linus har en rosa tunika med tyllvolanger, köpt på flickavdelningen på H&M! Se där, du kan sluta oroa dig för pojkar i flickkläder, utan bara kalla dem för något manligt! Vi andra kallar det för klänning och tycker att det är lika unisex som byxor.
    Ja klä du dina barn som du vill, klä dina pojkar i könsspecifika kvinnokäder, jag vet ju var det här kommer att sluta, då det inte är 1:a gången det här är uppe på tapeten..
    Jag lämnar nu tråden, så får ni älta ordet klänning, å ordets betydelse, med vetskapen om att pojkar kommer att bli män, å att flickor blir kvinnor, med alla dessa underbara skillnader som finns, å som för evigt kommer att bestå
  • giftfri
    MizzTez skrev 2011-03-02 22:41:04 följande:
    Kan bara säga stackars barn... Hoppas den där Linus har äldre systrar som han fått låna klänningen av för jag blir mörkrädd om mamman köpt den enbart till honom!
    Mycket låter jag mina barn göra som de vill men om min son får försig att börja gå i klänning så säljer jag nog han! Nää, det gör jag nog inte! Men jag hade nog förklarat åt han att det är tjejer som har klänningar och inte killar. Jag drar min gräns där! Däremot så tycker jag det är snyggt med färg på kill-kläder, lila, orange, lime, turkost.. Finns massa snyggt till killar åxå.
    Jag hoppas även att pappan i familjen klär sig i klänning, lika ska väl vara lika?!?! Tänkte mest på att jag själv har en son som är 3 år gammal och han idifierar ju sig mycket med sin pappa, de har snopp båda två, likadana tröjor, deras hobby är ju bilar osv. Han ser ju att de är lika, mer lika än vad jag och gossen är.
    Kul för mamman att uppfostra ett kön..
    Nää, jag har en pojke och jag har en flicka, sen när de blir vuxna kan de själv få välja om de vill vara hen, han, hon, måne, präst, katolik, bi, lebb eller bög. Då struntar jag i det.
    En stor kram till dig som vågar se skillnaderna som alltid finns där.., förstår att du känner dig väldigt trygg, stolt å glad över att vara kvinna.
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-03-03 09:04:18 följande:
    Vilka skillnader finns alltid där?

Jag har en son och en dotter. De har både mig och sin pappa som förebilder, samt andra vuxna som de ser upp till och trivs med. Både män och kvinnor. Både manliga och kvinnliga förebilder(vilket inte nödvändigtvis är detsamma som män och kvinnor som förebilder) och allt däremellan.
    De är båda trygga i sina identiteter. De vet att de har snopp och snippa och därmed är pojke respektive flicka, men det är ju långt ifrån hela deras identitet. Om jag skulle fråga dem vad det är för skillnad på dem skulel det nog bara skratta, för jag tror att de identifierar sig som rätt lika. De skulle nog säga att V är längre och har lockigt hår kanske. Men för dem är nog inte pojke och flicka några defintiva skillnader, inga motsatser på något sätt. Det är helt enkelt en liten del av det man är, men man är ju ändå människa, så...

Detsamma med mig. Jag har två systrar och två bröder plus en massa kusiner. Vi har haft trygga förebilder, alltifrån gamla hemmafruar, till bönder, sjukskötaerskor och journalister. Långt ifrån alla har haft traditionella mans- och kvinnoyrken eller mans- och kvinnoroller. Några har haft det. Andra inte. Jag och mina syskon har fått stor frihet att forma våra egna identiteter och vi är alla trygga människor som lyckast bra i livet idag. Då är vår bardom full av kojbyggen, docklek, traktorkörning, pappersdocktillverkning, ljusstöpning, klänningar, snickarbyxor, mysterielekar, höhoppning, osv i en saling blandning. Pojkar och flickor om vartannat. Inte särskilt styrda åt något håll.
    Ja, jag är stolt över att vara kvinna. Jag är stolt över allt annat jag är och har blivit också.
    Jag orkar inte ännu en gång med det här tramsandet kring skillnader, så du för nöja dig med att jag m.fl vet att det finns många skillnader, å att vi värnar om dom, för dom ger oss glädje i umgänget mellan könen..
  • giftfri
    liag skrev 2011-03-03 09:30:47 följande:

Hur ställer du dig till de män i de länder där män klär sig i klänning dagligen?

Finns inga, det är kläder för män.., inte nån könsspecifik klänning..
Svar på tråden Pojke i klänning?!