Inlägg från: giftfri |Visa alla inlägg
  • giftfri

Pojke i klänning?!

Veladis skrev 2011-03-03 15:33:12 följande:
    Jag har sagt det förut, men jag säger det igen.
    Oavsett hur många som gillar att "förstärka sin könstillhörighet" eller inte, och oavsett om det alltid kommer ett vara så eller inte, så förändras synen på vad som är manligt och kvinnligt. Det som anses kvinnligt idag kan vara manligt i morgon eller ett decennium, och vice versa. Det är inget bestående, så varför hänga upp dig på det?
    Jag hänger inte upp mig på det, å precis som du säger förändras synen på manligt/kvinnligt över tid, å just nu så är klänning ett kvinnligt könsspecifiktplagg.
    Så inse att om nån vuxen normalt bär det till vardags, så är man endera transa eller vill tas för ett annat kön.
    Bär små pojkar en klänning, så ska dom åxå veta vad dom bär, å inte luras av föräldrarnas egna åsikter, som dom gömmer bakom argument typ, vad spelar det för roll, barn ser ingen skillnad o.s.v.
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-03-03 15:47:12 följande:
    Små pojkar som bär klänning är oftast inte korkade. De är oftast helt enkelt bara nyfikna.
    Visst, men varför vågar då inte föräldrarna tala om vad en klänning eller ett könsspecifikt klädesplagg är för nåt, å varför man bär det,, vill man förändra så måste man ju tala om vad det är man vill förändra..
    Att det ofta beror på föräldrarnas feghet är uppenbart, eftersom de flesta gömmer sig bakom barnen, å inte ger ungarna den information eller argument som dom såklart ska ha..
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-03-03 16:02:00 följande:
    Vem har sagt att föräldrarna inte säger det, eller att barnen inte redan vet det?

Varför tror du att barnen inte vet det?
    Jag har läst den här tråden...
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-03 18:36:42 följande:
    ...men du får lura dina barn när du klär dem könsstereotypt utan att berätta vad de har på sig?
    Lura?  Nu är ungarna iofs vuxna, men hur kan jag lura ungarna om dom använder icke könsspecifika kläder, för färger å annat har dom ju valt själva.
    Men hade grabben velat ha en klänning, så visst, men inte utan att jag/vi först förklarat vad det är..., jag/vi har alltid förklarat sammanhang, det hör ju till en förälders uppgift, att förbreda sina ungar för vuxenlivet så bra det bara går...
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-03 18:35:25 följande:
    Wow, så du har profetiska krafter också. Eftersom du vet hur det "alltid kommer att förbli". Bortsett då från att det är falskt, eftersom allt förändras.
    Behövs inte sias, jag/du bara behhöver kolla historien, å inte lär vi som art förändra oss nämnvärt under vår existens vi har kvar på Jorden.., om inte tar bort vår sexualitet, vilket iofs kan hända i en framtid, den minskar ju produktivitetet, så en könlöst samhälle genererar betydligt högre intäkter tiil dess makthavare, å är alltså att föredra för dom..
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-03-03 21:55:24 följande:
    Du blandar ihop kön och genus igen.
    Biologiskt kommer vi förmodligen inte att förändras särskilt mycket, inte ur ett kortare tidsperspektiv. Däremot kulturellt. Vad som är "manligt" och "kvinnligt" hinner ändras flera gånger om det närmaste seklet. Eller kanske gå över till att bli mest bara "mänskligt".

Men vem vet, år 2111 kanske det anses manligt att gilla badmössor, gå i högklackat och jobba som språklärare?
    Jaha.., och? Jag har försökt säga "tusen gånger" att t.ex klänning är könsspecifikt för kvinnor NU! Att vi ska förklara vad för ungarna vad som gäller NU, ge dom argument för vad som gäller NU.
    Det är ju för fan det jag tjatat till leda i hela tråden, å nu plöstligt blir JAG anklagad för att blanda ihop dom sakerna, å ändå är det nästan bra JAG som vågat stå upp för de skillnader som finns NU. 
  • giftfri
    morotsland skrev 2011-03-03 21:30:02 följande:
    Vad är det du ser när du "kollar historien" menar du?
    Att skillnader mellan könen alltid har framhävts i många olika sammanhang, t.ex genom kläder, utsmyckning, kroppsspråk, rollspel m.m..
    Det här gör vi hela tiden, oftast omedvetet, men ibland väldigt utstuderat, i vissa kulturer så är det i våra ögen extremt utstuderat, där resp kön inte ens har tillträde till varandras "platser"..
  • giftfri
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-03 21:41:37 följande:
    Du missar poängen. Vi behöver inte förändras som art, därför att vi är inte ödlor, primitiva fåglar eller andra djur som beter sig enligt fasta, medfödda instinktiva mönster. Vi lär oss praktiskt taget allt vi behöver veta från andra. Det betyder att vi kan förändras enormt mycket utan att generna förändras ett skvatt. Vi är påverkbara, modulära varelser. Kulturella varelser. Och våra roller, både som individer, samhällsmedborgare men också som sociala kön (genus) förändras ENORMT under historiens gång. Eller hur förklarar du 1700-talet?
    Har redan skrivit om 1700-talet långt tidigare här, om du avser kläder smink peruker, å det finns inget att förklara, mer än att allt går i cirklar vad gäller det.. 
  • giftfri
    Lingonflickan skrev 2011-03-03 22:41:15 följande:
    Den jämställdhet som samhället i stort eftersträvar är lika lön för lika arbete, lika rätt till samma arbete och sådant. Den jämställdheten är inte ett dugg hjälpt av hysteriska könsneutralitets-ivrare, tvärtom då det får fler och fler av os att kalla oss anti-feminister.
    Instämmer helt i det, men dom/könsneutralitets-ivrarna tror oss inte, trots att det finns trådar om det du påpekar, å har sagts i ännu fler..
  • giftfri
    Mumlan74 skrev 2011-03-03 22:28:33 följande:
    jag undrar fortfarande vilka skillnader du menar? och varför de är så viktiga att slåss för?
    Va bra, då är ju målet uppnått, nu när du själv skriver att du inte finns några viktiga skillnader att slåss för.
    Då är jag åxå nöjd, för det innebär att de skillnader jag ser å vill bevara, är accepterade av dig..
Svar på tråden Pojke i klänning?!