Pojke i klänning?!
Candelavern skrev 2011-03-04 08:56:25 följande:
En sak som jag reflekterat över är att rent generellt så verkar det som om alla "genusmotståndare" tror att "genusivrare" vill begränsa sina barn eller få alla att bli likadana, det är ju ett argument man sett genom hela tråden, alla vi villa göra alla till en "grå, könlös" massa. Inte en gång har jag sett någon som förespråkar genuspedagogik säga att de vill göra sin barn könlös. I själva verket är det precis tvärtom, man vill att ens barn ska få tillgång till alla kulörer, färger och former. Hur är det grått och könslöst?Sen tänker jagf så här också: Jag ser en himla skillnad i bemötandet av min dotter beroende på vad hon har på sig för stunden. Om hon har exempelvis jeans och en färgglad tröja, typ röd/grön/och gul så blir andras reaktion "Hej xxxxx va roligt att se dig, kul att du är här hos oss".
Har hon en klänning, speciellt om den är typiskt "flickig" och rosa, är reaktionen "heeeeej xxxxxx, guuuuuud så söt klänning, åh va fin du är, jättesöt!" och superlativen haglar över ungen. Hon är inte dum, hon fattar attt om hon är "fin, snygg och söt" får hon uppskattning för det= bekräftelse, och är det något att eftersträva? Jag gillar reaktion nummer 1 mycket mer, där får hon bekräftelse för sin person, inte sitt utseende. Jag vill inte att hon ska få uppfattningen att hennes värde stiger om hon ser söt ut.
VEM är det ni anser begränsar sina barn? De jag känner som förespråkar genus ger sina barn tillgång till alla kläder som finns att tillgå, de jag känner som inte gillar genustänket, tar bort och begränsar sina barn ivalet av kläder, eftersom pojkar inte "får" ha rosa, glitter eller tunikor/klänningar whatever det är de har hängt upp sig på.