Quintus Zebra skrev 2011-03-11 09:12:36 följande:
giftfri skrev 2011-03-10 23:51:39 följande:
Å tidigare gick vi nakna eller i djurhudar, men idag är klänning ett könsspecifikt plagg för kvinnor, så välj ett liknande plagg avsett för män.., hur svårt kan det vara.., klänning gör pojkar till minitransor, å det är väl ändå inte avsikten..
För det första så vet jag inte om du menar att transor på något sätt skulle vara något negativt? För egen del tycker jag att det är trevligt med folk som vågar bryta mot normer. Förstår inte varför folk skall störa sig på människor som uppenbart inte skadar någon annan.
Sen råkar ju en av världens kanske häftigaste personer (i alla fall bland de jag känner till) vara transa, och om min son skulle välja Eddie som förebild så hade jag blivit mycket stolt:
" target="_blank">
Min son har ju dock bara haft klänning på sig en enda gång, hans syster hade inte heller klänning/kjol i hans ålder då det är ett ganska opraktiskt plagg för barn som kryper, men en gång när vi var hos gäster och han hade kräkts och kissat ner de två ombyten vi hade med oss så fick han sitta i storasysters klänning i bilen hem. Jag räknar dock med att han precis som så gott som alla pojkar jag känner förr eller senare kommer titta på mammas och storasysters kläder och vilja prova själv. Och då kommer han självklart få det.
Jag har ställt en fråga säkert sju gånger i tråden, men hittils har jag inte fått svar. Tycker ni att barn i allmänhet skall ha exakt samma kulturella begränsingar som vi vuxna har eller tycker ni att barn skall få ha tillåtelse att prova sig fram lite?
Jag har ett syskonbarn tar av sig byxorna varje gång hon kommer hem till sig eller till någon hon känner. Tycker ni att det är lika illa som om JAG hade tagit av mig byxorna när vi had gäster hemma?
Och ni som verkar tycka att om jag låter min pojk ha klänning/kjol så uppmuntrar jag honom att ha klänning/kjol även som vuxen. Tycker ni att min bror uppmuntrar sin dotter att bli blottare när hon blir vuxen bara för att han låter henne vara "fis på benen" ibland?
Och ännu mer intressant: Tycker ni att alla som låter sin pojkar ha leksaksvapen lär barnen att det är socialt accepterat att springa runt och peka på folk med vapen när de blir stora?
Själv vill jag inte att min son skall ha vapen (men det är INTE för att jag tror att det automatiskt gör att han springer runt med vapen som vuxen, utan det är av andra skäl som är OT här), men jag tycker att det är uppenbart att barn skall få vara barn. Jag tycker att barn skall få testa och leka och själva få skapa en liten stark personlighet. En liten pojk ser inget fult eller fel med att prova en klänning ibland, det är vi vuxna som gör det till något fult.
Ska bli kul att se om någon kommer med ett vettigt svar till ditt "kick ass " inlägg !