Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Pojke i klänning?!

HelenFr skrev 2011-02-26 04:35:37 följande:

Så om jag klär min dotter i "typiska killkläder", kanske i jeans och en skjorta, skulle det vara fel då? Barnen väljer kläder för att de vill ha dem på sig, det är vi föräldrar och föregående generationer som har skapat rätt eller fel för barn och jag hoppas att vår generation och våra barn kan spräcka dessa onödiga könsformningar av kläder... Låt pojken få ha sin klänning, och säg istället till dina egna barn att man får klä sig som man vill och inte döma andra utefter uteseendet. Så kanske vi kan rätta till så många fel som t.ex. mobbing när man har eller bär något som sticker ut, välkomna det istället och se till så att barnen blir lyckliga med eller utan klänningar.

Själv väljer jag ännu kläder till min dotter då hon är dryga året, men jag kommer definitiv i bästa förmåga att se till så att sådana här trådar blir fullständigt onödiga, för det är bara vi som  fostrar dem, som  formar deras tankar, som kan göra samhället bättre och verka mot mobbing,

Ja,  är det inte roande hur man å ena sidan inte vill att barn ska lära sig om sex för att "barn inte har en sexualitet" och för att "barn ska få vara barn", medan man samtidigt sexualiserar barn som bara självaste fan genom att sätta på dem etiketter som "bög" om de bär fel kläder?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    SjälvaJag skrev 2011-02-26 06:57:42 följande:
    att ens jämföra klänning med könsstympning .. hur fan tänker man då? Inte mycket iaf.
    Man tänker klokt och vettigt. För det är EXAKT samma mekanismer bakom könsstympning som bakom att "folk ska klä sig som man alltid gjort".
  • Dorian Ertymexx
    Ula skrev 2011-02-26 07:05:33 följande:
    Jag arbetar med barn och har gjort det i närmare 20 år. Jag har mött både pojkar och flickor, inte många men några, som trots att de varit små varit övertygade om att de velat var det motsatta könet.

Om pojken säger att han vill ha klänning, ska man säga nej då? Hur vet man att det inte var fallet. Kan det ha varit en mamma som stod upp för sin sons rätt att vara sig själv och inte en mamma som tog på en ovillig pojke en klänning? 

Jomen, du förstår, riktiga barn (!) vill ju inte ha "fel" kläder på sig, för det sitter i geneeetiskt. Kräks
  • Dorian Ertymexx
    SjälvaJag skrev 2011-02-26 07:27:13 följande:
    Ja men herregud!! Om du skär bort klitoris är det något som du aldrig haft en talan om. Du kan aldrig få tillbaka den. Men om jag nekar min son en klänning så kan han ju när som helst ändå ta på sig en . Förstår ni verkligen inte skillnanden??
    Nej, DU förstår inte. Om ett barn lär sig att det är FEL med "fel" kläder, så sitter det i. Kanske hela livet. Eller tror du att det är för att det är roligt som många transvestiter, transsexuella och homosexuella tar livet av sig hellre än komma ut? Eller är några döda bögar en spott i bäcken jämfört med könsstympning, tycker du?
  • Dorian Ertymexx
    MamaLucy skrev 2011-02-26 08:14:14 följande:
    tycker det här med jämlikhet, barn är inget kön, bla bla bla bla.... Det går till överdrift!!!!!  Stackars ungar...
    För att..?
  • Dorian Ertymexx
    skruttnorpan skrev 2011-02-26 08:36:34 följande:

fast...är det inte bra med lite verklighetsinsikt? är det bara jag som tror att barn faktiskt kan vara rätt elaka och att om lilla Linus fortsätter gå i klänning riskerar han att få skit av de andra barnen? visst önskar man att världen vore annorlunda, men är det inte lite naivt att tro att man kan skicka sitt pojkbarn till dagis eller skola utan att det så småningom får koncekvenser?
    upprepar- jag ÖNSKAR att världen vore annorlunda, men jag tror tyvärr inte att samhället kommit så långt än. skulle nog försöka skydda min lille genom att kanske föreslå andra klädval.

och; NEJ- det gör inte att jag sympatiserar med könsstympning. det handlar inte om att jag ska uppfostra mina barn till att ha fördommar mot andra. det handlar mer om att jag faktiskt inte tror att vuxna kan finnas med överallt och överblicka vad barn gör mot varandra. någonstans kommer pojken i klänning råka illa ut i en situation där ingen vuxen kan stötta honom med agerande eller peppning. därför förstår jag trådstartarens reaktion.

helt underbart att se att så många har en tilltro på det goda hos andra! hoppas innerligt att min skeptism motbevisas i framtiden!

Risken finns. Och risken finns att Linus blir mobbad oavsett vad han har på sig. Faktum är att det är helt irrelevant vad Linus har på sig, för om han inte är längst ned på hackordningen så blir han inte mobbad, om han så bara dyker upp i tigerrandiga tangablöjor. Är han däremot längst ned så kan han komma klädd precis som alla andra och ändå bli mobbad.

Dessutom är mobbingargumentet genomuselt. Om vi alla var rädda för att sticka ut skulle vi fortfarande hänga i Serengeti utan vare sig eld, kläder eller verktyg, skitskraja för att hitta på något nytt som andra skulle börja mobba oss för.

Världen blir vad vi gör den till. Om vi lär barnen att vara rädda för att sticka ut får vi en lättmanipulerad flock får som går med på vad som helst av rädsla för att bli mobbade. Är det vad du vill att dina barn ska bli?
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2011-02-26 09:47:31 följande:
    Jag jobbar på förskola, och har så gjort de senaste 7 åren (och några år innan jag utbildade mig till fskl).
    Jag skulle säga att risken att bli retad för sina kläder är betydligt överdriven, och baseras mer på vuxna människors föreställningar och fördomar än på verkligheten.

Barn är inte elaka och onda. Små barn reflekterar knappt över klädernas form, möjligen bejublas ett spindelmannentryck eller en glitterfjärlil som något de känner igen eller tycker är fint. Oavsett kön, om barnen är under typ 3 år.

Barn i 4-5 årsåldern har i de flesta fall börjat inse att det finns normer i klädväg att rätta sig efter. Har de själva fått testa det mesta i klädväg brukar de fortsätta vara rätt frisinnade. Det som oftast händer om någon klädsel blir ifrågasatt  är att barnen just precis helt enkelt frågar om det ser något för deras föreställningsvärd ovant, t ex en kvinna i slöja eller en kortklippt flicka eller en pojke i klänning. Det blir kanske ett "Varför har han klänning?", inte elakt, utan helt enkelt undrande. Och man svarar "Tja, för att han tycker det är fint eller skönt kanske" som pedagog och sen är det liksom inget mer med det...

Äldre förskolebarn kan retas för både det ena och det andra, men sällan kläder. Och, som när det gäller de allra flesta former av trakasserier eller mobbning, så är de yttre attributen sekundära. Mobbningen bottnar primärt i helt andra orsaker, i gruppstrukturer, hierarkier, maktspel och andra sociala faktorer.
    Precis. "Oron" (eller önskan?) om att barn ska mobba varandra för att de är annorlunda är inget mindre än klassisk projektion, faktiskt.
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-26 10:00:16 följande:
    Jo men om du skall vara så liberal som du verkar, så måste du ju låta dom som vill könsstympa sig göra det, inklusive dina egna barn om dom skulle vilja det. 
    Du vet förstås att det finns judar och andra som kör med manlig könsstympning i Sverige va? Även av medicinska (eller "medicinska") skäl?

Och när barnet är vuxet får det könsstympa sig bäst det vill. En del gör det. Kallas könsbyte, om du inte hört talas om det.
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-26 10:12:25 följande:
    Ja man kan ju vända och vrida på saker och ting hur man vill. Men jag skulle hellre vilja se en gammal man spinga runt på stan naken än med kort skoluniformsskjol och stingtrosa under. Jag menar att det kan vara mer förargelseväckande med kläder än utan:)
    Jag förstår att dessa pojkar som går på dagis klär sig i klänning för att väcka en politisk debatt om genusfrågan och dom har en väldigt stark feministik övertygelse. Så det är självklart ok.
    Ehm, nej. Nu har du missat litet här. Det är inte relativt vad som är förargelseväckande beteende, utan det är väldigt väl definierat. Nakenhet räknas av någon anledning in där, att ha "fel" kläder är det däremot inte. Eller, ja, numera får du inte ha en huva under en demonstration, men det är inte det vi diskuterar just nu. Transvestiter blir inte haffade av polisen för förargelseväckande beteende bara för att de har "fel" kläder på sig. Om de strippar på gatan, däremot, lär de bli det.
Svar på tråden Pojke i klänning?!