skruttnorpan skrev 2011-02-26 08:36:34 följande:
fast...är det inte bra med lite verklighetsinsikt? är det bara jag som tror att barn faktiskt kan vara rätt elaka och att om lilla Linus fortsätter gå i klänning riskerar han att få skit av de andra barnen? visst önskar man att världen vore annorlunda, men är det inte lite naivt att tro att man kan skicka sitt pojkbarn till dagis eller skola utan att det så småningom får koncekvenser?
upprepar- jag ÖNSKAR att världen vore annorlunda, men jag tror tyvärr inte att samhället kommit så långt än. skulle nog försöka skydda min lille genom att kanske föreslå andra klädval.
och; NEJ- det gör inte att jag sympatiserar med könsstympning. det handlar inte om att jag ska uppfostra mina barn till att ha fördommar mot andra. det handlar mer om att jag faktiskt inte tror att vuxna kan finnas med överallt och överblicka vad barn gör mot varandra. någonstans kommer pojken i klänning råka illa ut i en situation där ingen vuxen kan stötta honom med agerande eller peppning. därför förstår jag trådstartarens reaktion.
helt underbart att se att så många har en tilltro på det goda hos andra! hoppas innerligt att min skeptism motbevisas i framtiden!
Risken finns. Och risken finns att Linus blir mobbad oavsett vad han har på sig. Faktum är att det är helt irrelevant vad Linus har på sig, för om han inte är längst ned på hackordningen så blir han inte mobbad, om han så bara dyker upp i tigerrandiga tangablöjor. Är han däremot längst ned så kan han komma klädd precis som alla andra och ändå bli mobbad.
Dessutom är mobbingargumentet genomuselt. Om vi alla var rädda för att sticka ut skulle vi fortfarande hänga i Serengeti utan vare sig eld, kläder eller verktyg, skitskraja för att hitta på något nytt som andra skulle börja mobba oss för.
Världen blir vad vi gör den till. Om vi lär barnen att vara rädda för att sticka ut får vi en lättmanipulerad flock får som går med på vad som helst av rädsla för att bli mobbade. Är det vad du vill att dina barn ska bli?