• FragileAngel

Vilken blodgrupp har Du?

Nyfiken som vanligt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 19:01
    Lite blodfakta då.

Så här är blodtyper fördelade i Sverige:

A+ 37%
    0+ 32%
    B+ 10%
    A- 7%
    0- 6%
    AB+ 5%
    B- 2%
    AB- 1%

Givaren : Mottagaren
    A : A eller O
    O : O
    B : B eller O
    AB : A, B, O eller AB

Rh Faktor

Givare : Mottagare
    Rh + : Rh +
    Rh - : Rh - Eller Rh +

Roligt fakta är att de med blodtyp O- Kan ge till ALLA blodtyper, men de kan endast få blod av någon med samma blodgrupp (O-)
    Detta blod ger man därför akut om det ej finns tid att bestämma blodgrupp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken blodgrupp har Du?
  • guinevere
    guinevere skrev 2011-02-25 15:08:27 följande:
    Nej, men att han har ett anlag för 0. Han har antingen A med ett A och ett 0anlag, eller B med ett b och ett 0anlag, eller så är han 0 (och har då två 0anlag).

Tex så är jag 0 och min man B. Vår dotterfick 0 vilket avslöjar att mannen har ett anlag för B och ett för 0.
    Ska försöka ställa upp möjliga anlag för vår dotter:
              0     0     mina anlag
    B      B0  B0

0      00   00

m
    a
    k
    e
    n
    s

I motten  vad vår dotter kunde få. Hon fick två ankag för 0 och blev noll men kunde även ha fått ett föt 0 och ett för B och blivit B.
    *mitten, anlag och för. Hehe, har dottern i knät. 
  • HannaS86

Min mamma har A och pappa har B så teoretiskt skulle vi 4 barn kunna ha olika blodgrupper men "tyvärr" (för det är ju inte lika kul) så har jag och ena brorsan 0 medan andra brorsan och syrran har A. Så pappas B fick inget genomslag där...

• Thursday
    AlexanderBubben skrev 2011-02-25 14:59:57 följande:
    Är barnen också Rh-negativa? Isåfall så TROR jag att även pappan är 0 Rh-negativ... Men men, ta mig inte på allvar, började läsa om detta idag då jag fick reda på min blodtyp för första gången hos barnmorskan
    Jo, vad gäller rhesusfaktorn så är det så, båda föräldrarna måste vara negativa för att barnet ska bli negativt. VAd gäller blodgruppen så kan man nog inte dra den slutsatsen, pappan kan vara A eller B och dessutom ha ett 0-anlag som barnen ärvt.
  • HannaS86
    systersandra skrev 2011-02-25 14:39:04 följande:
    Märkligt,man bär ju alltid för två anlag som bestämmer blodgrupp.
    Har du A+B får du AB
    Har du A+A=A
    B+B=B
    B+0=B
    A+0=A
    0+0=0
    A och B är dominanta och "övervinner" 0.
    Man kan tydligt veta din mor och fars båda anlag eftersom de har den blodgrupp de har, AB säger ju
    sig självt,din pappa har 0 alltså är han 00.
    Din mamma kan inte vara din biologiska mamma eftersom ni barn har 0,alltså era bägge anlag är00.
    Skulle din mamma vara din biologiska borde ni ha A eller B,0 får ni oavsett fån pappan och så får ni A eller B
    från mamman (50 % chans) .
    Kan inte hitta någon annan förklaring,men den kombinationen på blodgrupp går inte.
    Nej A och B är väl inte dominanta vad jag kommer ihåg det från biologin? I så fall är det ju väldigt konstigt att jag och mina syskon har de blodgrupper vi har som jag skrev ovan. Jag kommer ihåg att läraren sa att om föräldrarna har A och B och får fyra barn kan barnen teoretiskt få blodgrupperna A, B, AB och 0 dvs alla och A och B är då inte dominanta.
  • Thursday
    Stårscha skrev 2011-02-25 15:06:12 följande:
    Då kanske jag visste medan jag var gravid. Men sånt trodde jag journalfördes så att sjukvärdspersonalen höll koll på det i så fall.
    Ja, jo, men det anses väl rätt normalt att intressera sig för sådant som pågår med ens kropp i form av blodprovstagningar m.m. även om det i och för sig journalförs

-Jag har varit sjuk!
    -Jaså, vad var det för sjukdom då?
    -Äh, inte vet jag, det håller väl vårdpersonalen koll på!
  • AlexanderBubben
    Thursday skrev 2011-02-25 15:15:41 följande:
    Jo, vad gäller rhesusfaktorn så är det så, båda föräldrarna måste vara negativa för att barnet ska bli negativt. VAd gäller blodgruppen så kan man nog inte dra den slutsatsen, pappan kan vara A eller B och dessutom ha ett 0-anlag som barnen ärvt.
    Okej, men då har även jag lärt mig någonting idag Tack!
  • Kitsune
    HannaS86 skrev 2011-02-25 15:14:42 följande:
    Min mamma har A och pappa har B så teoretiskt skulle vi 4 barn kunna ha olika blodgrupper men "tyvärr" (för det är ju inte lika kul) så har jag och ena brorsan 0 medan andra brorsan och syrran har A. Så pappas B fick inget genomslag där...
    Men hans 0 anlag tydligen fick genomslag?
    Every civilization carries the seeds of its own destruction, and the same cycle shows in them all.
  • guinevere
    HannaS86 skrev 2011-02-25 15:16:22 följande:
    Nej A och B är väl inte dominanta vad jag kommer ihåg det från biologin? I så fall är det ju väldigt konstigt att jag och mina syskon har de blodgrupper vi har som jag skrev ovan. Jag kommer ihåg att läraren sa att om föräldrarna har A och B och får fyra barn kan barnen teoretiskt få blodgrupperna A, B, AB och 0 dvs alla och A och B är då inte dominanta.
    De är dominanta på så sätt att har man ett anlag för A och ett för 0 så får man A (A0 blir alltså A men kan ge vidare anlaget för A eller 0). Likadant med B.
Svar på tråden Vilken blodgrupp har Du?