• FragileAngel

Vilken blodgrupp har Du?

Nyfiken som vanligt

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 19:01
    Lite blodfakta då.

Så här är blodtyper fördelade i Sverige:

A+ 37%
    0+ 32%
    B+ 10%
    A- 7%
    0- 6%
    AB+ 5%
    B- 2%
    AB- 1%

Givaren : Mottagaren
    A : A eller O
    O : O
    B : B eller O
    AB : A, B, O eller AB

Rh Faktor

Givare : Mottagare
    Rh + : Rh +
    Rh - : Rh - Eller Rh +

Roligt fakta är att de med blodtyp O- Kan ge till ALLA blodtyper, men de kan endast få blod av någon med samma blodgrupp (O-)
    Detta blod ger man därför akut om det ej finns tid att bestämma blodgrupp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken blodgrupp har Du?
  • Thursday
    HannaS86 skrev 2011-02-25 15:16:22 följande:
    Nej A och B är väl inte dominanta vad jag kommer ihåg det från biologin? I så fall är det ju väldigt konstigt att jag och mina syskon har de blodgrupper vi har som jag skrev ovan. Jag kommer ihåg att läraren sa att om föräldrarna har A och B och får fyra barn kan barnen teoretiskt få blodgrupperna A, B, AB och 0 dvs alla och A och B är då inte dominanta.
    Alltså, de är ju dominanta i den meningen att om du har ett anlag för B och ett anlag för 0 så är din blodgrupp B, och inte 0. På samma sätt som du (i en förenklad värld) har bruna ögon om du har ett anlag för brunt och ett för blått. Dominant betyder alltså inet att de alltid ärvs, utan att de så att säga tar över i förhållande till andra anlag.
  • Anova
    HannaS86 skrev 2011-02-25 15:16:22 följande:
    Nej A och B är väl inte dominanta vad jag kommer ihåg det från biologin? I så fall är det ju väldigt konstigt att jag och mina syskon har de blodgrupper vi har som jag skrev ovan. Jag kommer ihåg att läraren sa att om föräldrarna har A och B och får fyra barn kan barnen teoretiskt få blodgrupperna A, B, AB och 0 dvs alla och A och B är då inte dominanta.
    Nu hittar jag inte mina gamla biologiböcker, men kan inte detta ha med allt att göra?

Den nyss studerade genen för färg hos ärtor har som vi sett två alleler, X och x. En gen kan också ha flera alleler. När det gäller blodgrupperna hos människan, 0, A, B och AB, bestäms dessa av tre alleler, vilka brukar betecknas A, B och a. A och B är dominanta över a, men A och B dominerar inte över varandra. Allelkombinationen AB ger t ex blodgruppen AB medan kombinationen aa ger blodgrupp 0.

http://home.swipnet.se/renard/skap/evol/meios/meios.htm
  • Stårscha
    Thursday skrev 2011-02-25 15:17:36 följande:
    Ja, jo, men det anses väl rätt normalt att intressera sig för sådant som pågår med ens kropp i form av blodprovstagningar m.m. även om det i och för sig journalförs

-Jag har varit sjuk!
    -Jaså, vad var det för sjukdom då?
    -Äh, inte vet jag, det håller väl vårdpersonalen koll på!
    Inte samma sak. Jag vet att jag varit gravid(!) och vilka sjukdomar jag haft, för de påverkade mig. Blodgruppen gör ju varken till eller från. Jag vet också vilken bil jag kör, men håller inte koll på vilken typ av motorolja det är under huven.

En provtagning är för mig enbart ett jävla obehagligt nålstick, som jag går in för att överleva utan att svimma. Vad de gör med blodet och varför är mig helt egalt, bara jag blir utsläppt ur lokalen snarast möjligt. Så länge de inte hittar något galet så är allt bra, och då grottar jag inte ner mig mer i det.
  • snappi81
    guinevere skrev 2011-02-25 15:08:27 följande:
    Nej, men att han har ett anlag för 0. Han har antingen A med ett A och ett 0anlag, eller B med ett b och ett 0anlag, eller så är han 0 (och har då två 0anlag).

Tex så är jag 0 och min man B. Vår dotterfick 0 vilket avslöjar att mannen har ett anlag för B och ett för 0.
    Ska försöka ställa upp möjliga anlag för vår dotter:
              0     0     mina anlag
    B      B0  B0

0      00   00

m
    a
    k
    e
    n
    s

I motten  vad vår dotter kunde få. Hon fick två ankag för 0 och blev noll men kunde även ha fått ett föt 0 och ett för B och blivit B.
    Super! Tack så mycket för svaret!
    Linus 070808 Lucas 090707
  • FragileAngel
    Vilken blodgrupp får barnen? Föräldrars
    blodgrupp Barn får blodgrupp O och O O O och A A eller O O och B B eller O O och AB A eller B A och A A eller O A och B A, B, O eller AB A och AB A, B eller AB B och B B eller O B och AB A, B eller AB AB och AB A, B eller AB
  • FragileAngel
    Vilken blodgrupp får barnen? Föräldrars
    blodgrupp Barn får blodgrupp O och O O O och A A eller O O och B B eller O O och AB A eller B A och A A eller O A och B A, B, O eller AB A och AB A, B eller AB B och B B eller O B och AB A, B eller AB AB och AB A, B eller AB
  • FragileAngel

Föräldrarna har:  0+0   Barnet får: 0
    Föräldrarna har: 0 + A Barnet får: 0 eller A
    Föräldrarna har: 0 + B  Barnet får: O eller B
    Föräldrarna har: A+ B 0 Barnet får: A eller B
    Föräldrarna har:  A + A Barnet får: A eller 0
    Föräldrarna har: AB + AB Barnet får: AB, A eller B
    Föräldrarna har: B + AB Barnet får: AB, B eller A
    Föräldrarna har: B + B Barnet får: B eller 0
    Föräldrarna har: A + AB  Barnet får: A, B eller AB
    Föräldrarna har: A + B  Barnet får: A, B, 0 eller AB

sÅ HÄR HAR JU JAG LÄRT MIG...

• IsDimma

Jag vet inte. Någon av dom två vanligaste om jag förstått mamma rätt när hon förklarat för mig (vet vad mamma och pappa har).

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
Svar på tråden Vilken blodgrupp har Du?