• Tomtefar

Inneboende?

Hej!

Har funderingar på att ha en inneboende hemma i min 2:a. Känns lite olustigt, men just nu ett nödvändigt ont då jag inte kommer klara av min hyra på 8500 ensam länge till. Så kommer hyra ut ena rummet bara med gemensamt kök och toalett.

Någon här på FL som haft erfarenhet av att ha en total främling flytta in hos en som vill dela med sig av erfarenheter, råd, tips. skräckhistorier mm. All info är välkommen kring detta.

• Svar på tråden Inneboende?
  • Annanym

Nej, inte alls. Men jag googlade fram denna sida som bl a innehåller lite information och kontraktsmall: www.jagvillhabostad.nu/index.php&pid=93

Du betalar ganska mycket i hyra/avgift för en tvåa, inga funderingar på att lägga upp en plan för att kunna flytta till något billigare?

• Auctoritas

Håller med Annanym, din hyra står inte i proportion till boendet, byt! Personligen har jag för många år sen nu haft en studenttjej inneboende hos mig. Det var väl lite blandade känslor, även om jag inte själv var hemma mycket. Hon kom direkt från föräldrahemmet och var ganska bortskämd. Förstod väl inte alla gånger vad som var ok och inte, men hon bodde bara här ett år och strax därefter träffade jag min fru. Skriv kontrakt och lämna ingenting åt slumpen kring vad som skall ingå i hyran och vad den inneboende får nyttja etc. Bättre att ha allt svart på vitt om det skulle bli strul. Kan inte skada att ta en kreditupplysning på vederbörande också, eller åtminstone kolla med KFM om personen har anmärkningar, för föreligger det sådana, så bör du hitta en annan inneboende. Glöm inte att ta med i kontraktet att vederbörande avsäger sig besittningsrätten, det är viktigt. Lycka till!

Argumentum ad rem
  • Annanym
    Auctoritas skrev 2011-02-26 07:12:59 följande:
    ... Skriv kontrakt och lämna ingenting åt slumpen kring vad som skall ingå i hyran och vad den inneboende får nyttja etc. Bättre att ha allt svart på vitt om det skulle bli strul. ...
    ...NÄR det blir strul...
  • Auctoritas
    Annanym skrev 2011-02-26 09:01:50 följande:
    ...NÄR det blir strul...
    Måla inte fan på väggen i onödan. Jag fick inget strul själv. Betalningen sköttes exemplariskt.
    Argumentum ad rem
  • viseversa

Jisses vilken dyr 2a du bor i ts. kan du inte byta boende istället? Vi bor i en liiten 3a på 53kvm och belalar ca 4000kr i månaden. dock måste vi byta då det är jävligt trångt! Men vi har ju två barn och ett påväg.

• Annanym

Om du bor i någon storstadsregion kanske du kan fixa till ett rum och sedan hyra ut som Bed & Breakfast. Har läst att sådant finns i storstadsregionerna.

• Tomtefar

Hej, tack för respons till tråden. Tilläggas kan att jag flyttat från förorten till centrala city i en av storstäderna  och gör detta för jag inte vill tillbaka till förorten igen då bostadsbristen är hopplös i staden överlag. Därav min höga hyra. Hoppas på fler inlägg i tråden om erfarenheter som någon vill dela med sig.

• Annanym

Har du kollat det där med bed-and-breakfast?

Tyvärr är det väl knepigt med en situation där inkomsterna < utgifterna, som i ditt fall (som det antyds i alla fall).

En tredje variant som inte kommit upp än är att en flickvän flyttar in, då halveras din hyra i ett nafs...

• Annanym

Jag vet inte riktigt vad alternativen skulle kunna vara om man bodde i en tvåa med för hög månadskostnad:

1) Hyra ut sovrummet i en tvåa till en inneboende, bo i vardagsrummet, dela kök och badrum med en främling.
    2) Hyra ut sovrummet i en tvåa till tillfälliga gäster, bed-and-breakfast, högre krav på städning i kök och badrum.
    3) Flytta till något mindre (en etta).
    4) Flytta till ngåot mindre attraktivt område (läs: förorten).
    5) Flickvän flyttar in.
    6) Temporärt dålig ekonomi pga t ex arbetslöshet, låna av föräldrarna alt. be dem gå in som delägare i din bostadsrätt för att kunna amortera av på lånet, under förutsättning att det är en bostadsrätt förstås.
    7) Köpa en bostadsrätt om det är en hyresrätt du har nu, hoppas på att ränta+amorteringar+avgift < 8000 kr/mån.
    8) Sälja av saker på auktionsverket e.dyl.

Det är vad jag kan komma på.

• Tomtefar
    Annanym skrev 2011-02-26 20:31:43 följande:
    Har du kollat det där med bed-and-breakfast?

Tyvärr är det väl knepigt med en situation där inkomsterna < utgifterna, som i ditt fall (som det antyds i alla fall).

En tredje variant som inte kommit upp än är att en flickvän flyttar in, då halveras din hyra i ett nafs...
    Sökes: flickvän med stabil inkomst
    Finnes: central tvåa i city

Jo den annonsen funderade jag också på. xD 

Får se hur det hela löser sig men mycket riktigt inkomsterna < utgifterna just nu därav tanken att hyra ut till en total främling tills den dära flickvännen svarar på annonsen. Och ska kolla upp bed and breakfast men den idén låter spontant som en verksamhet för att försöka tjäna pengar med flera "inneboende" snarare än en inneboende för en tidsperiod som en förhopningsvis tillfällig lösning på ett ekonomiskt problem.

Svar på tråden Inneboende?