Inlägg från: Annanym |Visa alla inlägg
  • Annanym

Inneboende?

Nej, inte alls. Men jag googlade fram denna sida som bl a innehåller lite information och kontraktsmall: www.jagvillhabostad.nu/index.php&pid=93

Du betalar ganska mycket i hyra/avgift för en tvåa, inga funderingar på att lägga upp en plan för att kunna flytta till något billigare?

• Annanym
    Auctoritas skrev 2011-02-26 07:12:59 följande:
    ... Skriv kontrakt och lämna ingenting åt slumpen kring vad som skall ingå i hyran och vad den inneboende får nyttja etc. Bättre att ha allt svart på vitt om det skulle bli strul. ...
    ...NÄR det blir strul...
  • Annanym

Om du bor i någon storstadsregion kanske du kan fixa till ett rum och sedan hyra ut som Bed & Breakfast. Har läst att sådant finns i storstadsregionerna.

• Annanym

Har du kollat det där med bed-and-breakfast?

Tyvärr är det väl knepigt med en situation där inkomsterna < utgifterna, som i ditt fall (som det antyds i alla fall).

En tredje variant som inte kommit upp än är att en flickvän flyttar in, då halveras din hyra i ett nafs...

• Annanym

Jag vet inte riktigt vad alternativen skulle kunna vara om man bodde i en tvåa med för hög månadskostnad:

1) Hyra ut sovrummet i en tvåa till en inneboende, bo i vardagsrummet, dela kök och badrum med en främling.
    2) Hyra ut sovrummet i en tvåa till tillfälliga gäster, bed-and-breakfast, högre krav på städning i kök och badrum.
    3) Flytta till något mindre (en etta).
    4) Flytta till ngåot mindre attraktivt område (läs: förorten).
    5) Flickvän flyttar in.
    6) Temporärt dålig ekonomi pga t ex arbetslöshet, låna av föräldrarna alt. be dem gå in som delägare i din bostadsrätt för att kunna amortera av på lånet, under förutsättning att det är en bostadsrätt förstås.
    7) Köpa en bostadsrätt om det är en hyresrätt du har nu, hoppas på att ränta+amorteringar+avgift < 8000 kr/mån.
    8) Sälja av saker på auktionsverket e.dyl.

Det är vad jag kan komma på.

• Annanym

Din egen hyra har nog inte så stor betydelse för vilken andrahandshyra du skulle kunna ta ut för ett t ex 12 kvm stort rum. Framför allt har det inte någon som helst betydelse vad du betalar i räntor på dina egna lån. Men du tänkte alltså hyra ut vardagsrummet och själv bo i sovrummet, att döma av antalet kvadratmeter?

Kan du göra något för att amortera på ditt lån och få ned dina egna räntor? Om du tittar på TV3:s play, som här på något gammalt avsnitt av "Lyxfällan" (de äldre avsnitten är bättre om du frågar mig) så kan du få idéer på vad du kan göra - oftast lyckas programledarna med en hel del stunt-trick när det gäller det ekonomiska även om t ex försäljning av den extra bilen, crossbågen eller kristallglas-samlingen smärtar.

Om du har några gamla föräldrar som är "täta", och alltså har pengar som ligger och skramlar på någon bank eller fond eller dylikt, föreställer jag mig att du faktiskt också skulle kunna ha möjligheten att erbjuda dem att gå in som delägare i din bostadsrätt på t ex 10%.

• Annanym

Bor du t ex i Stockholm kan du annonsera ut till någon KTH-student till exempel.

Svar på tråden Inneboende?