• Stampan

Vilket mellanmål får era barn på dagis?

Hej!

Har en 15-månaders som precis börjat på dagis och alltid kommer hem hungrig eftersom hon inte äter mellanmålet. så då frågade vi vad hon fick och hon fick morot, paprika och en fullkornsmacka. Nu är det så att hon har ju bara några framtänder och kan inte riktigt tugga i sig det där (hon har svårt med ett-årsmaten i burk ibland) men de säger att alla barn får samma mat och att det e bra att tugga på morot och ha som en bitring typ och trycka fram tänder.

För det första tycker jag det är dumt att ge barnet nåt de inte äter och en morotsbit kan ju inte vara nån höjdare heller, känns som hon av misstag kan få en bit i halsen. Sen spelar det ju ingen roll om den e bra att tugga på eller ej, det lär ju inte göra henne mättare för det. Kan man inte ge barn olika mat på dagis? De vill tydligen inte ge henne yoghurt just nu iaf för att alla barn ska ha lika.

Så vad gör jag nu? Väntar på att hon ska lära sig även utan tänder och va hungrig. Har nån haft samma problem?

• Svar på tråden Vilket mellanmål får era barn på dagis?
  • Alexi

Hos oss äter de yoghurt med olika flingor tror jag för det mesta. På soppdagarnatorsdagarna) är det ofta matigare mellanmål, som pannkakor, korv med bröd och liknande.

• Labolina3

Oftast tror jag de får smörgås/knäckebröd och mjölk eller vatten på sonens dagisl.

• viseversa

på mina ungars förskola äter dom bla

*yoghurt
    *gröt
    *fil och flingor
    *smörgåsar med olika pålägg
    *fruktsallad har dom ätit några gånger=)

Och till detta har dom ALLTID frukt som banan,äpple och apelsin. 

• viseversa
    Alexi skrev 2011-02-26 09:47:35 följande:
    Hos oss äter de yoghurt med olika flingor tror jag för det mesta. På soppdagarnatorsdagarna) är det ofta matigare mellanmål, som pannkakor, korv med bröd och liknande.
    Ja pannkakor har dom ätit någon gång också!
  • Cia o krabaten

Smörgår och mjölk (en mjuk sedan får man hård)
    Eller fil/yoghurt i glas med smörgås som ovan
    Enstaka fall nyponsoppa eller äppeldricka eller så, med smörgås.

Frukt får de på förmiddagen. 

• MalinEddie
    viseversa skrev 2011-02-26 09:52:55 följande:
    på mina ungars förskola äter dom bla

*yoghurt
    *gröt
    *fil och flingor
    *smörgåsar med olika pålägg
    *fruktsallad har dom ätit några gånger=)

Och till detta har dom ALLTID frukt som banan,äpple och apelsin. 
    Det är samma grejer här. Dottern brukar ofta välja smörgås med kokt ägg. Sonen är mer förtjust i fil med flingor och brukar skippa smörgåsen. Om det är soppa till lunch äter de även här matigare alternativ. Mina barn är istället väldigt mätta när de kommer hem så vi lägger numera middagen senare.
  • viseversa
    MalinEddie skrev 2011-02-26 10:05:09 följande:
    Det är samma grejer här. Dottern brukar ofta välja smörgås med kokt ägg. Sonen är mer förtjust i fil med flingor och brukar skippa smörgåsen. Om det är soppa till lunch äter de även här matigare alternativ. Mina barn är istället väldigt mätta när de kommer hem så vi lägger numera middagen senare.
    Vi äter också senare. När dom kommer hem har dom ätit mellis vid tre och är då inte hungriga vid fem. vi äter middag mellan 6-7 på kvällen!
  • Veladis

Ngt av följande
    -Mjölk & smörgås (mjuka och/eller hårda) pålägg som ost, leverpastej, kaviar, grönsaker
    -Yoghurt & flingor + frukt
    -Pannkaka när det har varit soppa till lunch
    -Korv med bröd etc vid enstaka tillfällen, t ex då det varit risgrynsgröt till lunch

• viseversa

Ja till mellanmålet som dricker dom ju såklart också=).

mjölk
    vatten
    juice ibland! 

Svar på tråden Vilket mellanmål får era barn på dagis?