Inlägg från: iii |Visa alla inlägg
  • iii

Lamnat kanin utan mat!? HJALP!

Solrosfrön och majs räcker inte, det finns särskilda foderblandningar för kaniner. Hade den inte vatten i buren?
    Har den hö?

• iii

Ja han kan dricka ur en skål. Idiotiskt att ägaren inte sett till att den har vatten ens.
    Höet kan du lägga i ett hörn i buren, men det krävs kanske att man bytar strö först för annars är det ganska ofräsht.

Han kan ha fri tillgång till mat under de få dagarna utan problem, men du behöver ju inte lägga 5dl i skålen direkt så de kommer hem till en fet kanin.

• iii
    laraa skrev 2011-02-26 14:24:52 följande:
    Jaha! Men ater dem upp all mat aven om dem ar matta? Men ho kan man ge hur mycket som helst utan att den tar skada eller? Grejen ar att jag inte vill ge den for mycket mat...det kan ju vara sa att vakten verkligen ger den mat i sannafall men att det ater upp allt sa fort att nar jag tittar till den sa ar allt slut? Och vad hander om den far mat i dubbla omgangar...alltsa av mig och vakten?
    Hö kan den äta obegränsat, det är inga problem. Om den får mat i dubbla omgångar så lär den troligtvis gå upp lite i vikt, men borde inte vara någon fara i övrigt. Du behöver kanske inte ge så stora portioner, ifall att den får av kaninvakten. Jag kommer inte ihåg hur mycket kaniner äter, men en dvärgvädur tex borde klara sig på 1dl mat om dagen. Så ge kanske halva det då. Den kommer ju inte svälta ihjäl ifall kaninvakten inte ger den mat, bara den får lite av dig iallafall.
Svar på tråden Lamnat kanin utan mat!? HJALP!