• Röd drake

Vad händer med lillen om båda föräldrarna dör?

Jag har börjat fundera mycket på om det skulle hända mig och sambon något, om båda dör (hemska tanke) hur det dår blir för vår son. Vi är inte gifta och jag har ensam vårdnad om honom, vart hamnar han om vi inte bestämt något innan? Vart kan man bestämma sånt någonstans?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-11-30 15:16:36:
    Uppdaterar lite... Snälla, jag vill bara veta var vi kan ordna det här då det oroar oss båda mycket, vill helst inte behöva förklara eller försvara varför vi inte har delad vårdnad. Jag talade bara om det med vårnaden ifall det kunde spela in på vad som händer med pojken om det skulle hända oss något. Vet att jag som Ts inte kan styra tråden men jag vill som sagt helst inte gå in på vårdnadsdelen, bara ha lite råd ifall nån kan sånt här...

• Svar på tråden Vad händer med lillen om båda föräldrarna dör?
  • Jojo 28

Får man fråga varför du ha ensam vårdnad om honom? Man är väl två om att vara förälder!! Ta inte detta som kritik är du snäll för det menar jag inte.

Mvh Johanna

• Cornflakes

Jag vet inte, men det är en intressant fråga. Antar att det är närmaste släkting som blir förmyndare?

Har också funderat lite på det här. Har iallafall fått fixat livförsäkring på både mig och maken nu.

• ShuppShupp

Jag har fått för mig att det är det man har gudmor och gudfar till..

Om någonting händer så är det dom som kommer att ta hand om sin gud dotter eller gud son.

Eller har jag fel?

• Anonym (undrar?)

Jag undrar varför Jojjo 28 frågar ang ensam vårdnad.
    Är pappan inte lika mycket förälder om man har det?

• lövet2

Myndigheterna placerar barnet hos en släkting, om det finns någon villig som inte är kriminellt belastad eller så. Föräldrarna kan skriva sina önskemål i förväg, och då försöker myndigheterna följa deras önskemål så gott det går.

• lövet2

anonym (undrar) - (lite OT): Pappan har inte samma rättigheter om det inte är gemensam vårdnad.

• Röd drake

lövet2 Om man skriver önskemål i förväg, vart lämnar man dem sedan? Finns det nån åldersgräns på den som får ta hand om barnet?

• Jennie med ie

Gudmor och gudfar har ingen juridisk betydelse. De har ingen som helst "förtur" till att ta hand om barnet.

Om båda dör kommer socialtjänsten att leta efter lämpliga hem i bekantskapskretsen och släkten eller bland de som anmält sitt intresse för att vara familjehem. Nya vådnadshavare måste godkännas av dem, att föräldrarna t ex skriver testamente på att de vill att XXX och YYY ska ta hand om deras barn om de dör räcker inte..

• Jennie med ie

Har man inte gemensam vårdnad är det inte ens säkert att den andre föräldern får överta vårdnaden om vårdnadshavaren dör.

Svar på tråden Vad händer med lillen om båda föräldrarna dör?