• Redmilk

Olydig engelsk staffevalp

Hej!

MIn mamma har skaffat en valp, en engelsk staffe. Han är JÄTTEFIN och alert och busig, men han vill hellre leka än att lära sig lydnad.

Mamma jobbar om dagarna men rastar honom vid lunch. EN gång i veckan går hon på valpkurs men alla andra valparna på kursen är MKT lydigare, samt lugnare än mammas hund. Han är 15 veckor.

Mamma känner att etologen, som är instruktör har tappat tron på henne och valpen. Hon verkar tro att mamma inte tränar valpen men det gör hon, han är bara så leksugen! Mamma ägnar hela helgerna åt intensiv träning.

Själv tycker inte jag att det är ngt konstigt att en valp vill leka hellre än att lyda. Den här etologen tycker att valpen ska kunna gå lös, utan koppel och runda utställda koner. De andra valparna i samma ålder kan det!!

Vad tycker ni? Är det konstigt att valpen inte klarar att runda koner när alla andra valparna kan det? Ska en 15 veckors valp klara sådant eller är det helt normalt att den inte vill, utan hellre vill leka? 

Jag tycker att etologen borde stötta mamma istället för att ge upp tron på henne. Mammas valp är verkligen JÄTTEAKTIV! Kanske kan ge positiva resultat i framtiden?

• Svar på tråden Olydig engelsk staffevalp
  • hmcc

Låter som om det är en helt normal valp.

Vid 15 veckor kan dom vara helt olika så man kan inte jämföra den med andra.

• Pussakaninen

Min vovve kunde sitt, ligg, sitt stanna kvar (kort stund & ca 2m avstånd) mm vid 10v ålder. Då hade jag lov 1 vecka & andra veckan gick jag i skolan.

Im just saying.

En hund ska kunna skilja på träning och lek, vare sig det är en 10 veckors vovve eller en 10 årig vovve

• Redmilk
    Pussakaninen skrev 2011-02-26 22:05:29 följande:

Min vovve kunde sitt, ligg, sitt stanna kvar (kort stund & ca 2m avstånd) mm vid 10v ålder. Då hade jag lov 1 vecka & andra veckan gick jag i skolan.

Im just saying.

En hund ska kunna skilja på träning och lek, vare sig det är en 10 veckors vovve eller en 10 årig vovve

han kan sitt och ligg.

Men inte gå runt koner eller gå fot eller stanna kvar.
  • Redmilk
    hmcc skrev 2011-02-26 22:02:51 följande:

Låter som om det är en helt normal valp.

Vid 15 veckor kan dom vara helt olika så man kan inte jämföra den med andra.

precis vad jag oxå känner
  • Joico

Ahmen lägg av. Det är en valp på knappt 4 månader!

"Lydnad" (hatar det ordet)  ska vara kul, framför allt när man är valp - då ska det vara lek, all inlärning ska vara lek och KUL!

Sen vet jag inte vad jag tycker om att man lämnar en sån liten valp ensam om dagarna, men men..

• p w

Valpar är opålitliga genom att man inte kan "räkna med dem". Ena dagen känner de för det, den andra vill de göra något annat..
    Det låter som den kanske bara behöver lite tankestimulering emellanåt och itne bara lydnad. Fast det kanske ni redan gör.. Lite roligt sök inomhus och kontaktövningar.

Efter vår valpkurs fortsatte samma gäng en vardagslydnad och fortarande hade alla våra hundar sina egenheter.
    Gjorde väl det som krävdes, men fortsatte att hitta på egenheter.. alla var mest där för gemenskaps skull till slut :)

Kul med en glad valp! Fortsätt att inspirera den så kommer den nog att tycka att det är kul med träningen sen. Synd att instruktören jämför. Det kan man ju inte göra. Om din mamma tycker det är "obehagligt" (obekvämt) på kursen så tycker hunden det med.

• Redmilk
    Joico skrev 2011-02-26 22:10:01 följande:
    Ahmen lägg av. Det är en valp på knappt 4 månader!

"Lydnad" (hatar det ordet)  ska vara kul, framför allt när man är valp - då ska det vara lek, all inlärning ska vara lek och KUL!

Sen vet jag inte vad jag tycker om att man lämnar en sån liten valp ensam om dagarna, men men..
    Ja..jag gillar det inte heller, men hennes väninna rastar hunden ibland och är där en stund när hon jobbar samt att jag kommer och leker lite då och då. Han har också sällskap av två katter

Men hon var hemma en månad med honom när hon fick honom. Det var iaf bra! 
  • kolapapper

det ska han kunna, man måste träna lydnad, om än i väldig light form redan från början, annars får man en vilde. Han ska sluta leka när matte säger att det räcker även om han är liten. studera hundarna och se hur mamman gör när valparna gör något de inte får, det är nyttigt. låter som att hon är lite för snäll och mesig med sin valp.

• Redmilk
    p w skrev 2011-02-26 22:11:12 följande:

Valpar är opålitliga genom att man inte kan "räkna med dem". Ena dagen känner de för det, den andra vill de göra något annat..
    Det låter som den kanske bara behöver lite tankestimulering emellanåt och itne bara lydnad. Fast det kanske ni redan gör.. Lite roligt sök inomhus och kontaktövningar.

Efter vår valpkurs fortsatte samma gäng en vardagslydnad och fortarande hade alla våra hundar sina egenheter.
    Gjorde väl det som krävdes, men fortsatte att hitta på egenheter.. alla var mest där för gemenskaps skull till slut :)

Kul med en glad valp! Fortsätt att inspirera den så kommer den nog att tycka att det är kul med träningen sen. Synd att instruktören jämför. Det kan man ju inte göra. Om din mamma tycker det är "obehagligt" (obekvämt) på kursen så tycker hunden det med.

tack för ditt svar! 

Han är VERKLIGEN jätteglad! Alltid på toppenbra humör. Superglad! Och intresserad av allt. Hoppas instruktören ger mamma och valpen mer vägledning framöver.... 
  • Redmilk
    kolapapper skrev 2011-02-26 22:13:21 följande:
    det ska han kunna, man måste träna lydnad, om än i väldig light form redan från början, annars får man en vilde. Han ska sluta leka när matte säger att det räcker även om han är liten. studera hundarna och se hur mamman gör när valparna gör något de inte får, det är nyttigt. låter som att hon är lite för snäll och mesig med sin valp.
    alla har olika åsikter, det är det som är så intressant. Vem har rätt ?
Svar på tråden Olydig engelsk staffevalp