Olydig engelsk staffevalp
Hej!
MIn mamma har skaffat en valp, en engelsk staffe. Han är JÄTTEFIN och alert och busig, men han vill hellre leka än att lära sig lydnad.
Mamma jobbar om dagarna men rastar honom vid lunch. EN gång i veckan går hon på valpkurs men alla andra valparna på kursen är MKT lydigare, samt lugnare än mammas hund. Han är 15 veckor.
Mamma känner att etologen, som är instruktör har tappat tron på henne och valpen. Hon verkar tro att mamma inte tränar valpen men det gör hon, han är bara så leksugen! Mamma ägnar hela helgerna åt intensiv träning.
Själv tycker inte jag att det är ngt konstigt att en valp vill leka hellre än att lyda. Den här etologen tycker att valpen ska kunna gå lös, utan koppel och runda utställda koner. De andra valparna i samma ålder kan det!!
Vad tycker ni? Är det konstigt att valpen inte klarar att runda koner när alla andra valparna kan det? Ska en 15 veckors valp klara sådant eller är det helt normalt att den inte vill, utan hellre vill leka?
Jag tycker att etologen borde stötta mamma istället för att ge upp tron på henne. Mammas valp är verkligen JÄTTEAKTIV! Kanske kan ge positiva resultat i framtiden?