• Redmilk

Olydig engelsk staffevalp

Hej!

MIn mamma har skaffat en valp, en engelsk staffe. Han är JÄTTEFIN och alert och busig, men han vill hellre leka än att lära sig lydnad.

Mamma jobbar om dagarna men rastar honom vid lunch. EN gång i veckan går hon på valpkurs men alla andra valparna på kursen är MKT lydigare, samt lugnare än mammas hund. Han är 15 veckor.

Mamma känner att etologen, som är instruktör har tappat tron på henne och valpen. Hon verkar tro att mamma inte tränar valpen men det gör hon, han är bara så leksugen! Mamma ägnar hela helgerna åt intensiv träning.

Själv tycker inte jag att det är ngt konstigt att en valp vill leka hellre än att lyda. Den här etologen tycker att valpen ska kunna gå lös, utan koppel och runda utställda koner. De andra valparna i samma ålder kan det!!

Vad tycker ni? Är det konstigt att valpen inte klarar att runda koner när alla andra valparna kan det? Ska en 15 veckors valp klara sådant eller är det helt normalt att den inte vill, utan hellre vill leka? 

Jag tycker att etologen borde stötta mamma istället för att ge upp tron på henne. Mammas valp är verkligen JÄTTEAKTIV! Kanske kan ge positiva resultat i framtiden?

• Svar på tråden Olydig engelsk staffevalp
  • Redmilk
    Katta89 skrev 2011-02-27 01:19:45 följande:
    OMG!!!!!! skämtar ni?!?!?! och hur kan du skriva att hunden är olydig!??! trodde du den föddes till att veta allt?!
    vilken idiot till "instruktör"!!! man får fan göra det roligt för hunden att träna!! PLUS att alla hundar är olika, precis som människor!
    kolla in denna riktiga hundskolan www.bonizashundskola.se/ dom använder metoden IMMI.

"Vi har instruktör som är ansluten till IMMI:s branschorganisation (Monica Ottosson). Immi står för Individanpassade Metoder Motiverande Instruktörer. All träning på Bonizas Hundskola sker efter detta motto. Träningssätt:

All inlärning hos hund sker med hjälp av belöningsmetoden. Vi använder inga som helt korrigeringar för att få hunden att utföra det önskade beteendet. All inlärning ska vara meningsfull för både hund och förare och vi tvingar aldrig hunden att utföra något utöver sin fysiska och psykiska förmåga.

Vi använder klicker vid nyinlärning då vi anser att det är den bästa och effektivaste inlärningsmetoden. Man kan markera ett beteende så otroligt exakt och hunden har full förståelse för dess betydelse - jag gör rätt, belöning är på väg!"

Ta det lugnt.....när jag skriver "olydig" är det en hänvisning till vad instruktören tycks tänka om mammas hund, inte vad jag eller mamma tycker.....
  • Redmilk
    Katta89 skrev 2011-02-27 01:22:25 följande:
    vaddå för snäll o för mesig?!?
    ska hon skrika o slå hunden eller?!
    kul med en rädd o olycklig hund då.. :S
    återigen väljer du att misstolka..vem har sagt skrika eller slå? Inte jag..utan du...om du läser mellan raderna så får du läsa rätt
  • Redmilk
    LillTussa skrev 2011-02-27 01:06:50 följande:
    Det är en valp! Förvånad Tycker instruktören låter orimlig i sina krav, faktiskt.
    Alla hundar är olika somv valp, en del är följsamma direkt och en del kräver lite mer tid o träning. Men man får ju anpassa sig efter don liksom..

Viktigast när de är valp är att de lär sig lita på sin ägare, bygga kontakt och följsamhet. Och det kan man itne stressa fram, utan det är nåt som mognar fram med tid o träning. All träning med valp (och senare den vuxna hunden) ska ske med lek och glädje. Människan som tränar hunden ska vara den ultimata källan för positiva saker som sker när man är valp. 
    Tränar man hunden genom positiv förstärkning får man en hund som litar på en i alla lägen. Oj så många jag har sett som ger sin hund tjuvnyp och starka korrigeringar, de får en hund som inte litar på dem i alla lägen. De blir osäkra på människans reaktion. Så vill inte jag ha det..
    En del hundar räcker ett glatt "bra" som belöning, en del kräver flera kilo köttbullar eller flera minuters kamp med trasan eller den där sunkiga tennisbollen, det gäller ju att hitta det hunden helst jobbar för och använda det i sin träning.

Testa gärna fyrklövern med hunden, se vad den helst vill ha. Här tog vår hund först kampen , sen bollen, sen leken och sist köttbullen. Och han är retriever.

Passivitetsträning är super, önskar det vore lika viktigt hos alla raser som det är när man har jaktretriever. Där börjar man med passivitetsträning från start. En hund som kan stänga av när det ska vara lugnt är skönt. både för hund o ägare. 
    tack för tipsen..tror också på passivitetsträning
  • Redmilk
    Ismael skrev 2011-02-26 23:55:48 följande:
    Oj oj oj! Härlig läsning! Låter ytterst välbekant.

Vi har också en staffe och kan så lätt identifiera mig med vad du skriver om valpen. Han är idag två år men var som liten en liten galning.

Jag varken skojar eller överdriver nu, han sprang faktiskt runt och fräste. Lät som en liten drakunge som yrde runt under sängen när vi skulle sova.

Vi hade turen att gå på kurs hos en instruktör som är särskilt inriktad på bull- och terrierraser och det var det bästa vi gjort. I en "vanlig" grupp hade han nog alltid varit sedd som outsidern. Här fanns full förståelse och han var absolut inte på något sätt värst i gruppen.

Mitt tips är att bestämma sig för vad som känns viktigt just för mig. Vilka regler har vi i vårt hus och vad behöver vi vara tydliga med från början gentemot valpen? Men att vara nog med "allt" utifrån vad ngn annan satt upp som riktlinjer var i alla fall inget som funkade särskilt bra för vår eller för vår staffes del. Vi har fått ta det lite lugnare och med mycket lek.

Jag säger ofta att är det något jag ångrar med honom eller skulle gjort annorlunda så vore det att inte ha stressat på honom med inlärning när han var liten utan ta det lite i hans takt. Jag kände mig jätte stressad över att han var vild, bet i fingrar, hämtade skor etc. Sedan har bara grej efter grej upphört. Jag har märkt att han behövde en viss mognad innan han var redo. Ta saker lite mer i sin takt.

Koppelgåendet har alltid varit kämpigt. Han är så pigg och alert, har så mycket energi och vill helst bara springa lös. Detta har stressat mig mycket. Fram tills tvåårsdagen. Helt plötsligt verkar han mottaglig för vad jag säger om att ta det lite lugnt.

Så mitt tips är: stressa inte valpen. Bygg upp förtroendet mellan hund och husse/matte och hitta en instruktör ni trivs med.

Ett litet tillägg. Den övning som var vändningen för oss för att kunna hantera det lilla monstret var passivitetsträning. När han var som vildast, fräste som mest och vi var som olyckligast fick vi lära oss att sätta oss grensle över honom och hålla honom fast med benen. Inte på ett aggresivt sätt utan på ett lugnande sätt. Så satt vi så alldeles tysta. Vi var toklugna även om han kunde vara helt vild och sprattla som en galning. Så satt vi så tills han slappnade av och drog en lättnadens suck och blev avslappnad i alla muskler, först då kunde vi kliva av. För oss funkade det extremt bra för att kunna bryta om han blivit extremt uppjagad. Urviktigt dock att inte ge upp även om det dröjer LÄNGE innan han kan slappna av. Bara sitt kvar tyst lugnt och stilla. Kan vara ett sätt att få ner en uppjagad staffe ner på jorden igen.

Så ta det bara lugnt så är jag övertygad om att även hennes staffe kommer bli fantastisk. Låter som hon har stor hundvana sedan tidigare. De är nog lite annorlunda staffar men ge honom bara lite tid och utrymme och fundera över varför han i vissa situationer inte reagerar som hon är van att hundar gör så är jag övertygad om att han kommer bli en härlig vän.

Angående att han lämnas ensam vill jag inte komma med ngn moralpredikan, vet att det kan vara svårt att få ihop vardagen. Jag vill bara höja ett litet varningens finger utifrån vår erfarenhet med vår staffe. Han är EXTREMT beroende av sällskap och närhet. Han blir urledsen om han får vara ensam även om det bara är kortare stunder. Vet att han bara sover om vi är borta så är ju inte så att det går ngn nöd på honom egentligen men märks stor skillnad på sinnet om han varit ensam. Blir det några timmar två dagar i rad är det extremt viktigt för honom sedan att ha oss båda nära och ligga och mysa hela familjen tillsammans. Han vill liksom kompensera. Så vi försöker verkligen lämna honom ensam så lite det bara går för vi ser att han mår så extremt mycket bättre med människor runt omkring sig. Kanske kan vara värt att tänka på bara att staffar är extremt sociala och beroende av närhet. Pussar och kramar är det bästa som finns!

Stort lycka till! Jag är övertygad om att det kommer ordna sig!
    tack för att du delar med dig!
  • Katta89
    Redmilk skrev 2011-02-27 12:25:25 följande:
    återigen väljer du att misstolka..vem har sagt skrika eller slå? Inte jag..utan du...om du läser mellan raderna så får du läsa rätt
    om hon är för mesig och för snäll?
    vad tycker du då hon ska göra???
  • Pussakaninen
    Katta89 skrev 2011-02-27 01:22:25 följande:
    vaddå för snäll o för mesig?!?
    ska hon skrika o slå hunden eller?!
    kul med en rädd o olycklig hund då.. :S
    Stor skillnad på Snäll/mesig & skrika/slå.

Jag fattar verkligen inte varför alla jävla människor måste överdriva...
  • Pussakaninen
    Katta89 skrev 2011-02-27 13:27:44 följande:
    om hon är för mesig och för snäll?
    vad tycker du då hon ska göra???
    Hon ska vara bestämd! Så som man är bestämd mot ett barn och säger nej. Nej ska vara nej.

TS. Valpen SKA kunna skilja på träning & lek. Jag själv hade blivit väääldigt frustrerad om en i min valpkurs höll på och "skojjade" med sin hund. Ja, det ska vara kul för hunden, men det ska vara träning, INGEN lekstund. Tycker ni ska kunna bromsa hunden. Säg till den på skarpen. Han måste förstå allvar också. Livet är inte bara en lek. Det är du som är alfan så DU ska bestämma när ni ska leka och när nii ska göra annat. Inte hunden.
  • Äggfis

"Intensiv träning under helgerna"? Vafan, är hon van hundägare borde hon väl förstå att det är korta pass varje dag som gäller. Och vad är det som är så farligt om valpen beter sig som en valp? För det är ju det den gör. Sen kanske din mamma ska sluta anta en himlans massa och istället snacka med sin instruktör om saken. Det brukar lösa en hel del.

• LillTussa
    Pussakaninen skrev 2011-02-27 14:23:24 följande:
    Hon ska vara bestämd! Så som man är bestämd mot ett barn och säger nej. Nej ska vara nej.

TS. Valpen SKA kunna skilja på träning & lek. Jag själv hade blivit väääldigt frustrerad om en i min valpkurs höll på och "skojjade" med sin hund. Ja, det ska vara kul för hunden, men det ska vara träning, INGEN lekstund. Tycker ni ska kunna bromsa hunden. Säg till den på skarpen. Han måste förstå allvar också. Livet är inte bara en lek. Det är du som är alfan så DU ska bestämma när ni ska leka och när nii ska göra annat. Inte hunden.
    Nja sanning med modifikation. Jag ser all träning som lek, jag formar hunden under lek, där får jag de mest befästa beteendena. Där hunden tycker är roligt gör den gärna om, och om igen och om igen och där fångar du beteendet du önskar.

Det du pratar om lek kontra bestämma leken. Det finns ett annat ord för det också, passivitet. Att valpen ska lära sig att stänga av och stressa ned. Men det har föga med alfa att göra.. Det har med en av- och påknapp. Och den tränas in genom långa timmar i skogen, på köksgolvet, i vardagsrummet nedanför soffan, på bilparkeringen på coop med en termos kaffe och en god bok etc... Det är inget "en valp ska kunna".
    En del tar passivitetsträningen direkt och blir lugna, andra hundar behöver man hundratals timmar för att få dem att stänga av, men det är inget som kan korrigeras fram utan det är en ren träningssak i kombination med mognad. Men man bör börja med passivitet från samma dag man hämtar valpen.
  • Ismael
    Pussakaninen skrev 2011-02-27 14:23:24 följande:

Det var precis såhär jag också såg på saken innan vi skaffade staffe. Jag kan lova dig att jag var rejält bestämd. Var som att ha en liten snorunge framför sig som står och hånar och flinar medan man använder all respekt man bara besitter men kommer ingenstans. Han har stor respekt för mig men när han var valp fick jag helt enkelt byta taktik.

Som vår tränare sa när vi var som mest förtvivlade och tog en privatlektion för henne. Hon lät oss prata av oss vari problematiken låg. Sedan log hon bara och sa: Grattis! Ni har just skaffat en staffevalp! :)

Det var då vi startade med passivitetsträningen och den gav oss en stor nyckel framåt.

Mitt "säga till på skarpen" gick inge vidare. Som sagt, det är en valp. Låt honom vara valp. Det andra kommer ge sig med tiden om han får roliga lekfulla övningar, mycket uppmuntran, trygghet och en god kontakt.
  • realist

Jag kan ärligt säga att jag aldrig i hela mitt liv har gått en valpkurs med någon av mina hundar. Ändå har det blivit hund av dem och jag har dessutom tävlat med samtliga på elitnivå både i Sverige och internationellt.

Istället för att gå på valpkurs har jag lekt med valparna. Lekt, lekt och lekt. Lek innebär mycket fysisk kontakt och även gränssättningar. Det är ju du (i detta fallet din mamma) som bestämmer när leken börjar och slutar. 
    När man har etablerat en god kontakt till sin hund genom lek går det så otroligt mycket lättare med inlörningen.
    Jag börjar både lek och inlärning från dag 1 då jag får hem hunden.
    Är man bara intresserad av att ha en god kommunikation och vardagslydnad med sin hund kan man välja att gå valpkursen vid ett senare tillfälle. De flesta klubbar tillåter att hunden är äldre så länge den är under 7 månader.

• UnderbaraMix

Ring uppfödaren och be om råd. Sen tycker jag att det låter väldigt konstigt att ni har fått köpa en valp för att lämna den ensam om dagarna. Den behöver sällskap och dessutom är effektiv träning väldigt sällan effektiv. Här måste det vara kvantitet :) Bor ni i Stockholm så måste jag rekommendera hundläroverket som har kurser speciellt inriktade för bull och terrierraser.

• Redmilk

Det är nästan alltid lika tråkigt att skriva i familjelivs forum då folk blir så aggressiva i sin framtoning.

Alla tror sig veta bäst. Alla dömer.

Var finns ödmjukheten? Är det för att det är internet och att man är då vågar säga saker som man annars inte säger till folk, face to face? 

Jag tackar er som svarat på ett tillmötesgående sätt! Man behöver inte vara överens men man borde ha en respektfullhet som verkas fattas många på detta forum.

Jag lägger ned tråden här och nu!

VOFF!

• Clara98

Det är ju för guds skull en valp! Ingen vuxen hund!
    Naturligtvis vill han leka, det är det valpar gör. Min valp här hemma kan vara jättelydig, och ibland retas han med mig.
    Valpar lär sig genom att leka, och låter man inte valpen göra det, ja, då blir det ingen glad hund.
    Jag tar ut min lilla valp varje dag, och vi springer, hoppar och leker ute. Vi kör även dragkamp, och kurragömma, det tycker han är riktigt roligt.

• Fanny b

Det är normalt att 15-veckors valpar inte kan vara lösa bland andra hundar och gå runt koner.  Valpar är individer, så det går inte att säga att vid en viss ålder ska en valp kunna sitta, stanna kvar etc. Jag tycker det viktigaste är inte att en valp ska kunna många kommandon i tidig ålder, utan att man som ägare bygger upp en bra relation med sin valp. Ett sätt att bygga upp relationen är att läsa av sin  valp och se när den är mottagligt för träning. Om jag tex ska träna min 5-månaders valp och ser att hon mellan momenten är mera intresserad av söka området än att ta kontakt med mig, blir träningen kort. För jag vill att min valp ska tycka träning är roligt, samt att jag inte ska behöva locka på min valp för att den ska komma till mig vid träning.

• moadisa

Låt valpen vara valp, precis som barn ska få vara barn. Skippa all lydnad! Själv har jag 2 stycken tävlingshundar och tycker att valpar ska få vara valpar! Men det innebär inne att de ska få bita sönder saker eller så ! Lek med valpen!!! Undvik dock olika typer av kamp! Kasta pinnen eller leksaken i stället för att kampa med med. Ett annan bra grej att göra är sammarbetsövningar. Hoppa upp på stenar , bänkar, över stacket! Gör roliga saker med hunden så kommer den bli otroligt lydig!

• martinan

Hahah. Jävla skitinstruktör.. :) Hon kanske skulle skita i hundkursen för den kommer inte ge henne eller valpen nåt.. Det finns andra instruktörer med andra metoder som skulle passa dem mycket bättre :D

• Ismael

Läser ovan om att undvika alla typer av kamp. Varför då? När vi hade blandas älskade den att kampa, nu när vi har staffe älskar han att kampa. Jag ser inget farligt i det alls oavsett hundras. Förstår inte vad du menar?

Det funkar liksom inte så att det blir en mördarmaskin för att man kampar med hunden. Tvärtom får det vår staffe lugn. Vi kampar med sockor, tygbitar, trasiga bollar, pinnar, ja helt enkelt vad vi hittar för stunden. Han älskar att gå på sly i skogen och fälla. Så blåser vi av leken och så är det färdiglekt och inget mer med det. Helt odramatiskt och verkligen inte farligt på något sätt. Eller vad menade du?

• martinan
    Ismael skrev 2011-03-01 15:47:41 följande:
    Läser ovan om att undvika alla typer av kamp. Varför då? När vi hade blandas älskade den att kampa, nu när vi har staffe älskar han att kampa. Jag ser inget farligt i det alls oavsett hundras. Förstår inte vad du menar?

Det funkar liksom inte så att det blir en mördarmaskin för att man kampar med hunden. Tvärtom får det vår staffe lugn. Vi kampar med sockor, tygbitar, trasiga bollar, pinnar, ja helt enkelt vad vi hittar för stunden. Han älskar att gå på sly i skogen och fälla. Så blåser vi av leken och så är det färdiglekt och inget mer med det. Helt odramatiskt och verkligen inte farligt på något sätt. Eller vad menade du?
    Jag håller med dig ang det här med att kampa. Det har snarare hjälpt mig och min staffe att lära in att kamp är bus och jag som matte kan alltid bryta det beteendet genom att säga loss nu räcke det.

Min kille är också väldigt lugn och sansad nu. Han är 7 år. Fram tills han var 3 var han sååå glad att han hade svårt att varva ner ibland ner det blev för roligt. Och mina erfarenheter av olika terrrier raser är att detta är mjuka hundar som bara blir osäkra av att va "för" bestöämd. Jag tror att terriers behöver en mjuk uppfostran.

Jag har haft flera och dem har varit väldigt lyhörda och lydiga allihop.
  • Ismael
    martinan skrev 2011-03-01 18:45:49 följande:
    Jag håller med dig ang det här med att kampa. Det har snarare hjälpt mig och min staffe att lära in att kamp är bus och jag som matte kan alltid bryta det beteendet genom att säga loss nu räcke det.

Min kille är också väldigt lugn och sansad nu. Han är 7 år. Fram tills han var 3 var han sååå glad att han hade svårt att varva ner ibland ner det blev för roligt. Och mina erfarenheter av olika terrrier raser är att detta är mjuka hundar som bara blir osäkra av att va "för" bestöämd. Jag tror att terriers behöver en mjuk uppfostran.

Jag har haft flera och dem har varit väldigt lyhörda och lydiga allihop.
    Och jag håller med dig gällande mjukheten. Förarvekhet kallade vår instruktör det för och jag håller verkligen med. Han kräver att man är tydlig men han är otroligt förarvek. Han tar åt sig som tusan om jag säger till honom och jag upplever att det är lätt att gå på för hårt och det gör honom bara osäker. Inte så tuff när det gäller
Svar på tråden Olydig engelsk staffevalp