Inlägg från: LillTussa |Visa alla inlägg
  • LillTussa

Olydig engelsk staffevalp

Det är en valp! Förvånad Tycker instruktören låter orimlig i sina krav, faktiskt.
    Alla hundar är olika somv valp, en del är följsamma direkt och en del kräver lite mer tid o träning. Men man får ju anpassa sig efter don liksom..

Viktigast när de är valp är att de lär sig lita på sin ägare, bygga kontakt och följsamhet. Och det kan man itne stressa fram, utan det är nåt som mognar fram med tid o träning. All träning med valp (och senare den vuxna hunden) ska ske med lek och glädje. Människan som tränar hunden ska vara den ultimata källan för positiva saker som sker när man är valp. 
    Tränar man hunden genom positiv förstärkning får man en hund som litar på en i alla lägen. Oj så många jag har sett som ger sin hund tjuvnyp och starka korrigeringar, de får en hund som inte litar på dem i alla lägen. De blir osäkra på människans reaktion. Så vill inte jag ha det..
    En del hundar räcker ett glatt "bra" som belöning, en del kräver flera kilo köttbullar eller flera minuters kamp med trasan eller den där sunkiga tennisbollen, det gäller ju att hitta det hunden helst jobbar för och använda det i sin träning.

Testa gärna fyrklövern med hunden, se vad den helst vill ha. Här tog vår hund först kampen , sen bollen, sen leken och sist köttbullen. Och han är retriever.

Passivitetsträning är super, önskar det vore lika viktigt hos alla raser som det är när man har jaktretriever. Där börjar man med passivitetsträning från start. En hund som kan stänga av när det ska vara lugnt är skönt. både för hund o ägare. 

• LillTussa
    Pussakaninen skrev 2011-02-27 14:23:24 följande:
    Hon ska vara bestämd! Så som man är bestämd mot ett barn och säger nej. Nej ska vara nej.

TS. Valpen SKA kunna skilja på träning & lek. Jag själv hade blivit väääldigt frustrerad om en i min valpkurs höll på och "skojjade" med sin hund. Ja, det ska vara kul för hunden, men det ska vara träning, INGEN lekstund. Tycker ni ska kunna bromsa hunden. Säg till den på skarpen. Han måste förstå allvar också. Livet är inte bara en lek. Det är du som är alfan så DU ska bestämma när ni ska leka och när nii ska göra annat. Inte hunden.
    Nja sanning med modifikation. Jag ser all träning som lek, jag formar hunden under lek, där får jag de mest befästa beteendena. Där hunden tycker är roligt gör den gärna om, och om igen och om igen och där fångar du beteendet du önskar.

Det du pratar om lek kontra bestämma leken. Det finns ett annat ord för det också, passivitet. Att valpen ska lära sig att stänga av och stressa ned. Men det har föga med alfa att göra.. Det har med en av- och påknapp. Och den tränas in genom långa timmar i skogen, på köksgolvet, i vardagsrummet nedanför soffan, på bilparkeringen på coop med en termos kaffe och en god bok etc... Det är inget "en valp ska kunna".
    En del tar passivitetsträningen direkt och blir lugna, andra hundar behöver man hundratals timmar för att få dem att stänga av, men det är inget som kan korrigeras fram utan det är en ren träningssak i kombination med mognad. Men man bör börja med passivitet från samma dag man hämtar valpen.
Svar på tråden Olydig engelsk staffevalp