Ismael skrev 2011-03-01 15:47:41 följande:
Läser ovan om att undvika alla typer av kamp. Varför då? När vi hade blandas älskade den att kampa, nu när vi har staffe älskar han att kampa. Jag ser inget farligt i det alls oavsett hundras. Förstår inte vad du menar?
Det funkar liksom inte så att det blir en mördarmaskin för att man kampar med hunden. Tvärtom får det vår staffe lugn. Vi kampar med sockor, tygbitar, trasiga bollar, pinnar, ja helt enkelt vad vi hittar för stunden. Han älskar att gå på sly i skogen och fälla. Så blåser vi av leken och så är det färdiglekt och inget mer med det. Helt odramatiskt och verkligen inte farligt på något sätt. Eller vad menade du?
Jag håller med dig ang det här med att kampa. Det har snarare hjälpt mig och min staffe att lära in att kamp är bus och jag som matte kan alltid bryta det beteendet genom att säga loss nu räcke det.
Min kille är också väldigt lugn och sansad nu. Han är 7 år. Fram tills han var 3 var han sååå glad att han hade svårt att varva ner ibland ner det blev för roligt. Och mina erfarenheter av olika terrrier raser är att detta är mjuka hundar som bara blir osäkra av att va "för" bestöämd. Jag tror att terriers behöver en mjuk uppfostran.
Jag har haft flera och dem har varit väldigt lyhörda och lydiga allihop.