• Rafael90

Efterbliven katt smetar bajs överallt!

Mår så jävla illa här hemma! Har en hankatt på ett år som är totalt efterbliven, när han går på lådan så sätter han sig rakt upp och ner och bajsar, sen varken täcker han över det eller tvättar sig i baken efteråt. Vilket resulterar i att det OFTA hänger små bajskluttar kvar under svansen som han "tappar" och smetar ut överallt. Det är bajsspår överallt, på alla golv, på väggen bredvid kattlådan, på KÖKSBORDET, på fönstren, till och med på en chokladask som som tur var inte var öppnad - där katten suttit efter att han gått på lådan. Är SÅ trött på att gå med rengöringsmedel och torka hela tiden, det stinker gammalt bajs överallt och jag vill bara spy Skrikandes vad ska jag göra med denna äckliga efterblivna katt?? Avliva honom? Gå till katt-BUP? Hjälp!

• Svar på tråden Efterbliven katt smetar bajs överallt!
  • Queenie70

Hur ska han sitta om han inte sitter "rakt upp och ned" då?

Om det fastnar bajs i rumpan så beror det nog på antingen magproblem eller pälsproblem, och det är det ju du som ägare som behöver ta tag i. Självklart försöker han smeta av bajset när det sitter kvar därbak. Katten är inte efterbliven.

• semlorna

Suck, ett så jäkla tråkigt inlägg att jag knappt vill svara...

Är katten långhårig kan du hjälpa honom genom att klippa bort hår runt rumpan (ta en kam mot huden och klipp håret utanför den så du inte klipper i skinnet). Är han lös i magen bör du fundera på om fodret du ger är lämpligt. Är han ofta dålig i magen trots bra foder bör du ta katten till veterinär.

• Rafael90

Han är varken dålig i magen eller långhårig. Det jag menade med "rakt upp och ner" är att den andra katten gräver ett hål, sätter sig över hålet, och täcker sen över. Den här katten bara sätter sig på sanden och går sen därifrån.

• Queenie70
    Rafael90 skrev 2011-02-28 15:10:56 följande:
    Han är varken dålig i magen eller långhårig. Det jag menade med "rakt upp och ner" är att den andra katten gräver ett hål, sätter sig över hålet, och täcker sen över. Den här katten bara sätter sig på sanden och går sen därifrån.
    Fast om det 'är ett hål eller inte lär ju inte göra varken till eller ifrån vad det gäller bajs som fastnar i baken. Om bajset är så klibbigt att det fastnar så ÄR det ett magproblem som du måste ta tag i.
  • semlorna
    Rafael90 skrev 2011-02-28 15:10:56 följande:
    Han ser sig troligtvis som den ranghögsta i familjen. Helt normalt beteende. Dock ska bajs inte fastna i pälsen för det.

Vad har du för låda och vad har du i lådan?
  • Rafael90
    semlorna skrev 2011-02-28 15:19:03 följande:
    Han ser sig troligtvis som den ranghögsta i familjen. Helt normalt beteende. Dock ska bajs inte fastna i pälsen för det.

Vad har du för låda och vad har du i lådan?
    Vi hade en vanlig öppen låda förut men det hamnade så mycket sand utanför och luktade illa eftersom han aldrig täckte över (vi städar lådan flera gånger per dag) så nu har vi en "hus-låda" med tak och dörr, ganska stor. De trivs bra med den men har inte ändrat beteende alls. Sen har vi provat en massa olika kattsander för att de inte verkade gilla lukten av en del sorter, andra sorter färgade deras päls orange osv. Just nu använder vi Katty kattströ.
  • semlorna

Du bör ha fler lådor och utan huv. Mitt råd är att du skaffar stora 65 liters lådor på ikea och fyller med flera dm sand som är finkornig och klumpande. Vill du undvika att få sand överallt kan dy bygga en sittmöbel och ha lådan i. Vi har en stor sittmöbel vi har i hallen och i den har vi lådor.

• jejje82

Jag funderar på varför han får med sig bajs ut eftersom han är korthårig? Dom gångerna det händer våra katter ( vilket är mkt sällan) så beror det oftast på att dom har fått i sig mitt hår så att det, ursäkta, hänger ut ur rumpan i ett hårstrå.

• Rafael90
    jejje82 skrev 2011-02-28 15:38:22 följande:
    Jag funderar på varför han får med sig bajs ut eftersom han är korthårig? Dom gångerna det händer våra katter ( vilket är mkt sällan) så beror det oftast på att dom har fått i sig mitt hår så att det, ursäkta, hänger ut ur rumpan i ett hårstrå.
    Jag vet faktiskt inte. Det kan vara så att han trampar i det också, han är väldigt klumpig och inte alls lika "kattlik" som den andra katten. Eller så fattar han inte att han ska "knipa av" bajset så att det sitter fast och inte kommit ut helt, haha usch... Kräks
  • jejje82

Du får forska vidare. Det är ju trots allt inte vanligt att en katt "lortar" ner sig sådär.

Svar på tråden Efterbliven katt smetar bajs överallt!