Inlägg från: Rafael90 |Visa alla inlägg
  • Rafael90

Efterbliven katt smetar bajs överallt!

Mår så jävla illa här hemma! Har en hankatt på ett år som är totalt efterbliven, när han går på lådan så sätter han sig rakt upp och ner och bajsar, sen varken täcker han över det eller tvättar sig i baken efteråt. Vilket resulterar i att det OFTA hänger små bajskluttar kvar under svansen som han "tappar" och smetar ut överallt. Det är bajsspår överallt, på alla golv, på väggen bredvid kattlådan, på KÖKSBORDET, på fönstren, till och med på en chokladask som som tur var inte var öppnad - där katten suttit efter att han gått på lådan. Är SÅ trött på att gå med rengöringsmedel och torka hela tiden, det stinker gammalt bajs överallt och jag vill bara spy Skrikandes vad ska jag göra med denna äckliga efterblivna katt?? Avliva honom? Gå till katt-BUP? Hjälp!

• Svar på tråden Efterbliven katt smetar bajs överallt!
  • Rafael90

Han är varken dålig i magen eller långhårig. Det jag menade med "rakt upp och ner" är att den andra katten gräver ett hål, sätter sig över hålet, och täcker sen över. Den här katten bara sätter sig på sanden och går sen därifrån.

• Rafael90
    semlorna skrev 2011-02-28 15:19:03 följande:
    Han ser sig troligtvis som den ranghögsta i familjen. Helt normalt beteende. Dock ska bajs inte fastna i pälsen för det.

Vad har du för låda och vad har du i lådan?
    Vi hade en vanlig öppen låda förut men det hamnade så mycket sand utanför och luktade illa eftersom han aldrig täckte över (vi städar lådan flera gånger per dag) så nu har vi en "hus-låda" med tak och dörr, ganska stor. De trivs bra med den men har inte ändrat beteende alls. Sen har vi provat en massa olika kattsander för att de inte verkade gilla lukten av en del sorter, andra sorter färgade deras päls orange osv. Just nu använder vi Katty kattströ.
  • Rafael90
    jejje82 skrev 2011-02-28 15:38:22 följande:
    Jag funderar på varför han får med sig bajs ut eftersom han är korthårig? Dom gångerna det händer våra katter ( vilket är mkt sällan) så beror det oftast på att dom har fått i sig mitt hår så att det, ursäkta, hänger ut ur rumpan i ett hårstrå.
    Jag vet faktiskt inte. Det kan vara så att han trampar i det också, han är väldigt klumpig och inte alls lika "kattlik" som den andra katten. Eller så fattar han inte att han ska "knipa av" bajset så att det sitter fast och inte kommit ut helt, haha usch... Kräks
  • Rafael90

Inte kastrerad, katterna har samma mat och ingen av dem är lös i magen eller något sånt. De har torrfoder i en skål jämt, Friskies tror jag det är. Sen ger vi dem blötmat två gånger om dan men den är de väldigt kräsna med, äter bara Hemköps kycklingsmak av alla sorter och där vi bor nu har vi inte hemköp så nu provar vi oss fram igen... Obestämd tror de börjar gilla Mjau blötmat iallafall.

• Rafael90
    Vill också säga till både TS och andra som läser i denna tråden, att det vi människor ser som problembeteenden och som för oss ÄR problembeteenden är ofta för katten fullt naturliga beteenden och absolut inga beteendestörningar. När vi tar in ett djur och domnesticerar det kan vi inte förvänta oss att vi ska kunna behandla djuret som en liten hårig människa eller att djuret alltid skall bete sig som vi förväntar oss Flört
    Det kanske är normalt, men inte mindre jobbigt för mig att torka bajs för det Tungan ute har haft tre katter innan som aldrig hade samma "problem" så trodde att det var just den här katten som var knäpp, men jag kanske bara haft tur med de andra innan.
Svar på tråden Efterbliven katt smetar bajs överallt!