• Kiwi13

Inotyolsalva eller zinksalva. Vad rekomenderar ni?

Hej!

Jag har bf om 18 dagar och har inhandlat det sista nu inför bebisankomst.
    Hade blivit rekomenderad inotyolsalva av en vän och av min bm men det fanns inte när jag var och handlade men de hade libro zinksalva. De gör väl samma sak så jag köpte den istället.

Men nu är jag bara lite nyfiken. Vilken salva rekomenderar du och varför?
    För -/nackdelar?

Dessutom undrar jag om babypuder/talk. Är det något ni rekomenderar för veck runt jumskar och dylikt?
    Vet att det var poppis förr men ahr inte hört något om det nu. Om man inte ska ha puder, vad använder ni istället?

Hoppas ni har massor med konkreta tips att komma med Glad

• Svar på tråden Inotyolsalva eller zinksalva. Vad rekomenderar ni?
  • Trollsländan

Jag rekomenderar inte någon av de salvorna men däremot Bephanten! Har fungerat utmärkt vid de få tillfällen då barnen varit röda. Har aldrig använt puder och inte något istället för heller!

• carbe

Inotyolen helt klart! Funkar alltid!

• lillängeln

Håller med Trollsländan. Vi har kört på Bepanthen och har varit jätte nöjda! Den funkar på torr hud, och även på insektsbett och såriga bröstvårtor. Vi har inte heller använt puder, har inte sett någon anledning till att använda det. Då är det klart bättre att lufta!

• Kiwi13

Okej, smaken är ju som baken Solig

Gillar jag inte zinksalvan så vet jag att jag kan prova Bephanten istället.

• blivande fsk lärare

jag håller med om bepanthen i stället, inte lika kladdig som inotoylen.

• Snabeldrake

Inotyol tycker vi om bäst här hemma. Funkar kalasbra. Dock aldrig använt puder. 

• Darla

Inget annat funkar lika effektivt som Silon (zink) på mitt barn, och flera andra föräldrar i min umgängeskrets svär vid detta med. Bepanthen, Inotyol, etc tar längre tid innan det tar bort det röda, men med Silon försvinner det på ett par - tre timmar.

• carbe

Bepanten är också bra. Gillar inte zinksalvan... Har aldrig använt puder heller...

• Kiwi13

Så jag drar slutsatsen att jag får prova mig fram bland de tre och ta det jag personligen föredrar då alla iaf verkar fungera för någon =)

Eftersom ingen verkar använda puder längre (vilket jag misstänkte) så hoppar vi nog det och kör på luftning istället. Tack för allla tips!

Svar på tråden Inotyolsalva eller zinksalva. Vad rekomenderar ni?