• Kiwi13

Inotyolsalva eller zinksalva. Vad rekomenderar ni?

Hej!

Jag har bf om 18 dagar och har inhandlat det sista nu inför bebisankomst.
    Hade blivit rekomenderad inotyolsalva av en vän och av min bm men det fanns inte när jag var och handlade men de hade libro zinksalva. De gör väl samma sak så jag köpte den istället.

Men nu är jag bara lite nyfiken. Vilken salva rekomenderar du och varför?
    För -/nackdelar?

Dessutom undrar jag om babypuder/talk. Är det något ni rekomenderar för veck runt jumskar och dylikt?
    Vet att det var poppis förr men ahr inte hört något om det nu. Om man inte ska ha puder, vad använder ni istället?

Hoppas ni har massor med konkreta tips att komma med Glad

• Svar på tråden Inotyolsalva eller zinksalva. Vad rekomenderar ni?
  • Trynträ

Zinksalva har vi använt. Funkar kanon. Neutrals variant. Inotyol tycker jag är i tjockaste laget. Lite svårt att smeta ut.

• lindalake

puder ska man inte ha, blir lätt bakterieansamlingar (har jag för mig iaf!)

zinksalva funkade inte när sonen var liten, Bepanthen var bra men Inotyol är super. det beror nog lite på. bepanthen räcker bra om det blir lite rött, men inte om det blir riktigt dåligt.

• Hannathu

När det är riktigt illa så är det kanon att smörja Bepanthen under och någon  av de andra ovanpå

Inotyol och zinksalva läker inte speciellt bra men är bra barrärer och tvärtom med Bepanthenen

• brummagumman

Potatismjöl funkar också bra på röda rumpor

• snurf
    Trollsländan skrev 2011-02-28 16:04:39 följande:
    Jag rekomenderar inte någon av de salvorna men däremot Bephanten! Har fungerat utmärkt vid de få tillfällen då barnen varit röda. Har aldrig använt puder och inte något istället för heller!

Instämmer!
  • gumzan

Jag är ett Bephanten fan jag oxå....

om bebis får mycket problem med röd rumpa så kan man ha 50% Bephanten och 50% Inotyol, det tipset fick vi på BB av en gammal gammal BM......

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra
  • DonnaLisa

Har bara provat en salva och därefter aldrig behövt prova någon mer eftersom den alltid funkat - Weledas zinkpasta!

• J W

Silon bildar en hinna som gör att urin och avföring inte kommer i kontakt med huden. Så är det väldigt rött så skulle jag absolut köra med den.
    Inotyolen är lite mer läkande, och tvättas lättast bort med olja...

Bepanthen är också bra. Brukade smörja in den för läkningen först och sen Silon som skydd
    Min personliga favorit är weledas calendula-salva om det är relativt lindrigt, annars är det silon.
    (Hade ett barn som var extremt röd och Silon funkade bäst för oss...)

På jobbet, vården, använder vi mycket puder i hudveck etc. Men jag har aldrig haft nån användning av det på mina barn

• Sophia

Zinksalva har vi aldrig använt och vår dotter har hunnit bli 1, min svärmor har smort på den en gång av misstag.
    Om bebisen blir röd om rumpan är den ju oftast torr och då ska man absolut inte använda zink. Vi har smort med rapsolja och det har fungerat utmärkt! Nu på sistonde har hon dock blivit riktigt röd ibland och då fungerar ingen salva bättre än någon annan (jag har provat massor) utan många bad och mycket luft är det som gjort susen! :)
    Bepanthen är ändå väldigt bra att ha hemma då den är KANON på torra läppar, armbågar, förkylda näsor osv.. :D 

• RedTopaz

Babypuder behövs inte då dagens blöjor är så torra.
    Inotyol är kanon!

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med nr 3, BF 110828
  • Sophia

Glömde skriva att alla rumpor är ju olika så jag tror att det bästa är att pröva sig fram själv. Men du har ju fått lite olika tips på salvor du kan pröva om det blir aktuellt :)

• vivianne
    DonnaLisa skrev 2011-03-01 14:46:04 följande:
    Har bara provat en salva och därefter aldrig behövt prova någon mer eftersom den alltid funkat - Weledas zinkpasta!
    Och jag har provat de flesta salvor men efter att jag testade Weledas tänker jag aldrig använda något annat igen. den är super!!!
  • 201201232

Min erfarenhet är att spädisar har snällt bajs och det räcker med att smörja med bepanthen eller liknande om alls. När barnen äter fast föda däremot, då kan bajset bli så elakt att det behövs inotyol eller liknande som bildar en skyddande barriär. 

• MammaTillOliver

vi använder bephanten till olivers ljumskar o rumpa, funkar skitbra o inte så tjock.. han fick avskavd hud i ljumskarna efter födseln o 2 dagar med bephanten gjorde susen :)

Oliver 24/1-2011
Svar på tråden Inotyolsalva eller zinksalva. Vad rekomenderar ni?