Inlägg från: Saian |Visa alla inlägg
  • Saian

Vad ska vi göra när han bits?!

Gör inte för mycket bara. Det försvinner av sig självt och det är mest att härda ut och försöka undvika att vara i vägen för krokodilen. ;D

Vi var helt förtvivlade mer vår första valp och vi provade allt möjligt och tappade tålamodet mer än en gång. Till slut gav vi upp och började ha tofflor inomhus samt tänka på vart man har händerna vid lek. När tänderna började bytas ut så slutade hon av sig själv.

Tofflor är iofs favoritleksak nr 1 än idag. Tungan ute 

• Saian

Håller med hmcc, gör absolut inte så. Det kan skada mer än det gör nytta och hunden kommer ju ändå sluta med beteendet självmant. 

• Saian
    Tant Herta skrev 2011-03-01 12:46:02 följande:
    Ta tag i hundens nackskinn är väl för bövelen inte misshandel, det är ett språk hunden förstår! och NEJ HUNDEN KOMMER INTE SLUTA OM NI INTE TALAR OM ATT DET ÄR FEL!!!!!!
    Hur vet du att den inte kommer sluta? Vad jag vet så slutar de flesta valpar bitas när de ömsar tänder och växer till sig lite. Det är en VALP och bör behandlas som en sådan, det är helt naturligt att de biter i den åldern. Varför ska man då ta till hårdhandskarna för att stävja det, när man istället kan avleda och bygga på andra viktiga saker som trygghet och förtroende?

Min valp hängde sin mor i öronen utan att hon tog tag i nackskinnet fastän det säkert inte var så behagligt för henne, så varför ska en människa som ändå är överlägsen i storlek och dessutom ska ha mer förstånd än den lilla valpen bestraffa den för något som inte ens valpens mor gör?
  • Saian

Tycker det låter toppen, det du gör. Jag gjorde ungefär likadant, fast jag återupptog alltid leken en till två gånger för att sen avsluta. Gjorde så för att vovven mer skulle förstå vad stopp betydde, dvs lugna ner dig, och samtidigt inte koppla det till någonting negativt (nu är det roliga slut). Upplevde det som att hon lugnade ner sig rätt snabbt då eftersom hon visste att det bara var en paus. 

Svar på tråden Vad ska vi göra när han bits?!