• Clara98

Vad ska vi göra när han bits?!

Hej!
    Vi har en fyramånaders valp här hemma, som bara bits, och bits, hela tiden! Så fort han kommer åt! Han biter mer än gärna våra besökare också. Deras kläder blir sönderbitna, dem börjar blöda i händerna... osv...
    Vad ska vi göra för att få honom att sluta?
    Självklart kliar det lite i tänderna nu, men såhär kan vi inte ha det!
    Han har massvis med leksaker han kan bita i, men han föredrar våra händer, eller möjligtvis kläder....
    Snälla hjälp!

• Svar på tråden Vad ska vi göra när han bits?!
  • riboflavin

Min tik var också en bitare och jag fick tipset att visa att jag fick ont och vända mig bort när hon bet, hennes syskon hade ju sagt ifrån när det blev för mycket och att det bästa vore om jag gjorde likadant.
    Behövde pipa till 2 ggr innan hon fattade galoppen. Ta inte i för mycket eftersom du då riskerar att skrämma valpen.

Hundvalpar leker ganska våldsamt med varandra men förstår definitivt om man visar att man får ont. 

• Clara98

Ingen mer som har något råd?

Funkade tyvärr inte på vår kille här hemma. Han fortsätter bara att bita och bita, och gör sönder mina kläder när jag vänder ryggen till. Men ska fortsätta kämpa på!

• SoStylish

Har han tuggisar att tugga på? Det är bara att nöta på och säga "NEJ" bestämt och ta tag i nackskinnet. Inte för hårt, men för att markera att beteendet inte är okej. Upptäcker du honom när han håller på att bita i något han inte får så säg ifrån och ge honom en tuggis istället.

• Clara98
    SoStylish skrev 2011-02-28 19:47:42 följande:
    Har han tuggisar att tugga på? Det är bara att nöta på och säga "NEJ" bestämt och ta tag i nackskinnet. Inte för hårt, men för att markera att beteendet inte är okej. Upptäcker du honom när han håller på att bita i något han inte får så säg ifrån och ge honom en tuggis istället.
    Jodå, han har massa tuggisar.
    När man tar tag i nackskinnet brukar han oftast försöka vända sig om och fortsätta bita...
  • Joico

Det är så valpar är, helt enkelt. Inget konstigt alls.

Håll inte på med såntdär idioti med att ryta åt honom, trycka ner, lägga på rygg, ta i nackskinnet, spruta vtten osv. Det ger absolut ingenting, mer än kanske en osäker valp som i värsta fall kan bli rädd och tappa förtroendet för dig.
    Börja med att försöka erbjuda någonting annat så fort han biter, nånting tuggvänligt. Ha inte för mycket leksaker/bitsaker till honom, då blir det svårt att skilja på vad som är tillåtet och inte.
    De gånger de inte funkar utan han fortsätter bita på er så ställ er upp och gå därifrån. Antingen byta bara rum, men var inte borta mer än nån sekund. I "värsta" fall byt rum och stäng dörren, men återigen - bara korta korta stunder. Ni vill inte ha en orolig valp!!
    En bra grej kan vara att skaffa en valphage, det är lätt att göra av fyra kompostgaller. Där i kan ni sätta valpen när den bits eller när den är övertrött och behöver varva ner osv.

Och som sagt, valpar bits. Det är bara så. Och ja, det gör ont. Han kommer inte att sluta på en dag! Ha oömma kläder och säg åt era besökare detsamma.

• hmcc

Härda ut, han håller inte på att bitas så länge till.

• Clara98

Tack så hemskt mycket för era svar!
    Ska prova era råd! Tack igen!

• Joico

Ja just det, försök att inte dra bort handen (tänk så lätt man glömmer såna saker haha)
    Du kan också försöka pipa som en valp när hunden bits. Pip "AJ" med gäll,  ganska hög röst. Hunden kommer troligen att titta förvånat på dig, då berömmer du den! Belöna gärna med en godbit också. Och ge hunden något annat att bita på, nåt som är tillåtet

• Saian

Gör inte för mycket bara. Det försvinner av sig självt och det är mest att härda ut och försöka undvika att vara i vägen för krokodilen. ;D

Vi var helt förtvivlade mer vår första valp och vi provade allt möjligt och tappade tålamodet mer än en gång. Till slut gav vi upp och började ha tofflor inomhus samt tänka på vart man har händerna vid lek. När tänderna började bytas ut så slutade hon av sig själv.

Tofflor är iofs favoritleksak nr 1 än idag. Tungan ute 

Svar på tråden Vad ska vi göra när han bits?!