• after8

Flyga med barnmat?

Hej!
    någon som har erfarenhet av hur man gör med barnmat? Klarar glasburkarna tryckförändringarna om de ligger i stora bagaget? (väl inslaget förstås)

Och vad får man egentligen ha med i handbagaget? Vi ska flyga till kanarieöarna med bla en ett-åring. Vill ta med vatten till välling tex på planet, men med de nya reglerna, får man det? (är väl bara 1 dl vätska man får ha i varje flaska? eller hur var det nu?)

Någon som rest nyligen och kan hjälpa?

• Svar på tråden Flyga med barnmat?
  • Sue1974
    after8 skrev 2011-03-01 10:59:11 följande:
    Ja, det funkar säkert med. Tänkte bara att man kan vilja ha vällingen till start tex och de kanske är upptagna med annat? :)
    Ta en tom termos och så fyller du på med avrmt vatten på något café EFTER säkerhetskontrollen, eller vänta tills ni kommer ombord på planet. Man får inte ta med så mycket vätska genom säkerhetskontrollen. Detr bara är så. Jag har jobbat på en säkerhetskontroll.
  • Gryntroll
    Ja, det funkar säkert med. Tänkte bara att man kan vilja ha vällingen till start tex och de kanske är upptagna med annat? :)
    Vi gjorde iordning vällingen vid gaten och lånade en micro på ett café, det gick kanon. Det var väldigt smidigt att göra så...

Ett annat tips till resan, när ni är på plats är det skönt att ha med en vattenkokare för att göra ex välling på rummet ... men det har ni kanske redan tänkt på
  • Angeliqan
    Så har det varit för mig när jag flugit. Att de har varit upptagna med annat och att man har fått vänta kanske 15-20 minuter.

Jag råder dig till att ta med en tom termos som du sedan fyller på i nåt café efter säkerhetskontrollen.
  • Lumo

Köp en halvliter vatten inne på tax freen. Sen kan ni blanda innan ni stiger på, alt innan ni lyfter. Det är jättebra att suga via nappen vid lyft o start då det tryckutjämnar, så spara vällingen tills dess... Du får ha med behållare (vällingflaskor) av valfri storlek bara de inte är fyllda innan kontrollen.

Testa innan om barnet gillar kall välling?! Det är superpraktiskt o det enda min son gillar. Då slipper du värmningsmomentet. Låt vällingen svälla några minuter innan bara så blir den godare!

• after8

De blir en tomt termos då! :)

Tack för all er hjälp!

Så fixar man det efter kontrollen. Låter bra. Ja, precis Gwempa - det är för öronens skull jag vill ha vällingen verkligen klar till vi lyfter.

• bizzy

jag tycker absolut du kan ta en liten termos med varmt vatten med dig, jag har alltid haft med mig och dom har antingen skitit i det eller bett mig/min man/min son smaka lite o då har det inte varit några problem.

ang. barnmatsburkar så finns ju det på gran canaria också ;) bara att spansk barnmat är puread till max, inte så kul kanske. men låter lite jobbigt att släpa på det, dom väger ju en del.

• after8

bizzy - jo, vet att det finns på Kanarieöarna, men folk verkar inte nöjda med dom. Tillsatt socker, så de är väldigt söta, vilket barnen inte verkar gilla. Att det var så pureat visste jag inte, men det låter inge vidare heller. Lilleman är ju ett år nästan och vill ha bitar :) Ska bara ta några burkar med, ifall vi äter väldigt "svår" mat. Annars går det säkert överleva på vad vi kan hitta där... :)

• Ozan

Vi var till gran canaria i januari med vår son snart 2 år. Vatten till välling går hur bra som helst att få av flygvärdinnorna på planet likaså att få barnmatsburkarna uppvärmda i deras värmeskåp. Barn under två år får ju ingen egen mat på planet,

Vi tog med gröt för att han skulle få i sig en "riktig frukost " när vi var där nere och en burk för varje dag till middag och välling till kvällsmål såklart. Vi gjorde så eftersom vi inte visste vad det skulle vara för slags mat och hur sonen skulle gilla det. Så här visste vi att han åtminstone får en riktig frukost och middag.
    Mycket riktigt; till lunch vart det inte mycket typ strösslet till glassen...(vi bodde på all inclusive där glass stod framme jämt efter måltiderna) .
    Till mellis blev det knappt en banan och ibland fick han ; det finns i typ små festisar jordgubbsmjölk, chokladmjölk etc Sonen gillade jordgubbsmjölken skarpt. " SMoothie" kallade han dem.

Men det är ju bara att gå till sig själv ang mat; hur mycket äter man i värmen? INte mycket. Bara man får i sig vätska och att man håller sig pigg.
    Tips; ge barnet chips; då blir det törstigt och dricker mer vatten plus att det får i sig salt.

• Lumo

Ett annat tips om ni har frukost som ingår, plocka med dig 1-2 kokta ägg. Perfekt mellis när man är på vift.

Svar på tråden Flyga med barnmat?