• after8

Flyga med barnmat?

Hej!
    någon som har erfarenhet av hur man gör med barnmat? Klarar glasburkarna tryckförändringarna om de ligger i stora bagaget? (väl inslaget förstås)

Och vad får man egentligen ha med i handbagaget? Vi ska flyga till kanarieöarna med bla en ett-åring. Vill ta med vatten till välling tex på planet, men med de nya reglerna, får man det? (är väl bara 1 dl vätska man får ha i varje flaska? eller hur var det nu?)

Någon som rest nyligen och kan hjälpa?

• Svar på tråden Flyga med barnmat?
  • after8

ja, frukost har vi köpt! Det var ett riktigt bra tips. Har ni fler så bara dela med er! :)

• Kallfront

Jag ska ut och flyga om några veckor med min (då) knappt tvåmånaders bebis. Han äter mjölkersättning och till den ska man ju ha kokt vatten om barnet är under 4 månader. Dessutom vill han ha ersättningen ätvarm.

Jag fattar ju att man inte kan ta med sig en termos med tempererat vatten (som jag annars brukar ha med mig när jag går ut), utan får kanske ta med mig färdigblandad ersättning som flygvärdinnan kan värma i micron. Eller? Har inte så stor koll på att värma maten i micron, då jag alltid kör med termos eller vattenbad. Finns ju annars tetror med ersättning, men de innehåller ju 200 ml, då de får man antagligen inte ta med sig då.

Idiotiska flygregler - varför ska det vara så himla krångligt för? Man kan ta med sig en vattenmelon eller en gurka på planet, trots att dessa innehåller nästan lika mycket vatten som vanligt vatten. Bara att dränera gurkan innan och fylla på med bombvätska. :P

• Ozan
    Kallfront skrev 2011-03-02 14:16:30 följande:
    Jag ska ut och flyga om några veckor med min (då) knappt tvåmånaders bebis. Han äter mjölkersättning och till den ska man ju ha kokt vatten om barnet är under 4 månader. Dessutom vill han ha ersättningen ätvarm.

Jag fattar ju att man inte kan ta med sig en termos med tempererat vatten (som jag annars brukar ha med mig när jag går ut), utan får kanske ta med mig färdigblandad ersättning som flygvärdinnan kan värma i micron. Eller? Har inte så stor koll på att värma maten i micron, då jag alltid kör med termos eller vattenbad. Finns ju annars tetror med ersättning, men de innehåller ju 200 ml, då de får man antagligen inte ta med sig då.

Idiotiska flygregler - varför ska det vara så himla krångligt för? Man kan ta med sig en vattenmelon eller en gurka på planet, trots att dessa innehåller nästan lika mycket vatten som vanligt vatten. Bara att dränera gurkan innan och fylla på med bombvätska. :P
    Visa tetrorna vid säkerhetskontrollen så tror jag inte det är nått problem att ta med såna.
  • after8

Kallfront - det är bra om man har kokt vatten men för flygresan kan du nog ta "vanligt" vatten. (det är många med mig som inte kokat alltid, det går bra, vi har ju bra vatten i Sverige)

Ang vatten i termos se bra svar ovan! Be efter säkerhetskontrollen vid något café. Jag skulle nog gissa också att du kanske kan komma undan med tetrorna då dessa inte finns som mindre och om man måste ge sin bebis ersättning... någon ovan skrev att ibland har de lite överseende och tänjer på gränserna.

haha, bombgurkan kanske blir nåt nytt vi får läsa om :)

• Gryntroll
    Gwempa skrev 2011-03-01 13:35:17 följande:
    Ett annat tips om ni har frukost som ingår, plocka med dig 1-2 kokta ägg. Perfekt mellis när man är på vift.

ta några frallor också, som tyskar på buffe
  • Lumo

Läs på www.lfv.se så ser ni vad som gäller för barnmat. Man får ta med det, de gäller inte för vanliga vätskereglerna. Men man kan få göra smaktest för att visa att det inte är farligt.

• after8
    Gwempa skrev 2011-03-02 17:47:40 följande:
    Läs på www.lfv.se så ser ni vad som gäller för barnmat. Man får ta med det, de gäller inte för vanliga vätskereglerna. Men man kan få göra smaktest för att visa att det inte är farligt.
    var hittade du den infon mer specifikt? söker på barnmat på lfv men får noll resultat. Ser ingen rubrik som verkar passa heller, kanske är blind...
  • Lumo

Minns inte men vet att den finns. Var några v sen jag läste, innan vi åkte. Om inye annat står det säkerligen på resebolaget eller flygbolagets sida! Kanske var apollos sida jag hittade det på.

• after8

ok, ska kolla runt lite.

Men smaktest är inget problem ju, fast tur vi inte har Nutramigenen som vi hade till första barnet - för den smakar apa! :)

• loijsen
    Anela B skrev 2011-03-01 10:49:56 följande:
    Hej,
    Min syrra flyger ganska mkt med sitt barn. Matburkarna brukar klara sig utan problem och i handbagaget får du tag med dig barnmat/välling men du ska smaka på det så att de ser att det är ok. Ha med dig flera små behållare med 100ml i den här påsen som man får lägga allt i så har du vatten till välling, annars brukar de ha kokt vatten ombord till te och så.
    Ha en trevlig resa!
    /Anela
    Men hur i hundan tänker de då?
    Det finns inga barnmatsburkar över 100ml som ett barn vill ha..
    Iallafall inte min 10 månaders.
    Tycker de då att hon då vara fastande under hela resan???
  • Lumo

Kopierat från apollos sida:
    "Observera skärpta regler gällande vätskor i handbagage. Man får ta med sig vätskor om de ligger i en genomskinlig, återförslutningsbar en-liters plastpåse. Respektive behållare får inte överstiga en maxvolym på 100 milliliter. Plastpåsens innehåll ska rymmas i påsen utan problem och påsen ska vara helt stängd. Vätskor omfattar gel, krämer, blandningar av vätskor och fasta ämnen samt innehåll i tryckbehållare, t ex tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, safter, parfym, raklödder, aerosoler och annat med liknande konsistens. Barnmat och medicin är undantag till dessa regler. "

Så precis som jag tidigare sagt får man ta med vilka mängder o storlekar man vill på barnmat, men man kan göra stickprov där man ombeds smaka på innehållet!!!

• after8
    Gwempa skrev 2011-03-03 09:38:20 följande:
    "Observera skärpta regler gällande vätskor i handbagage. Man får ta med sig vätskor om de ligger i en genomskinlig, återförslutningsbar en-liters plastpåse. Respektive behållare får inte överstiga en maxvolym på 100 milliliter. Plastpåsens innehåll ska rymmas i påsen utan problem och påsen ska vara helt stängd. Vätskor omfattar gel, krämer, blandningar av vätskor och fasta ämnen samt innehåll i tryckbehållare, t ex tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, safter, parfym, raklödder, aerosoler och annat med liknande konsistens. Barnmat och medicin är undantag till dessa regler. "

Så precis som jag tidigare sagt får man ta med vilka mängder o storlekar man vill på barnmat, men man kan göra stickprov där man ombeds smaka på innehållet!!!
    Tack :)
  • loijsen
    Gwempa skrev 2011-03-03 09:38:20 följande:

Oj vad skönt! Räddaren i nöden är du, trodde reglerna omfattade även barnmat!
  • Humlan76

Hej,

Ni har säkert redan fått svar på era frågor, men jag skriver några rader i alla fall. Vi har rest mycket med vår son som nu snart är 4 år. Vi har åkt långresor och varit på resande fot i omkring 20 timmar. Vi har haft med barnmat vid incheckningen i Sverige - inga problem och inga smaktester. Vid incheckning i Peking öppnade de alla burkar och luktade men inte heller där några smaktester. Vi hade även med grötpulver som är utmärkt att göra på planets varma vatten och sedan vällingpulver som vi blandade med kallvatten (inköpt på flygplatsen eller på flyget) och sedan mixade med hett vatten till lagom ättemperatur. Var man än är är det aldrig några problem att få hett vatten till att göra barnmat. Jag brukar säga att jag vill ha varmt dricksvatten eller tevatten.

På våra långresor har vällingen varit räddaren i nöden som alltid var med tillsammans med en termos med varmt vatten för vällingblandning! Frukt fungerar ju nästan alltid bra att ta med sig också!

Lycka till!

• loijsen
    Humlan76 skrev 2011-03-07 13:34:02 följande:
    Hej,

Ni har säkert redan fått svar på era frågor, men jag skriver några rader i alla fall. Vi har rest mycket med vår son som nu snart är 4 år. Vi har åkt långresor och varit på resande fot i omkring 20 timmar. Vi har haft med barnmat vid incheckningen i Sverige - inga problem och inga smaktester. Vid incheckning i Peking öppnade de alla burkar och luktade men inte heller där några smaktester. Vi hade även med grötpulver som är utmärkt att göra på planets varma vatten och sedan vällingpulver som vi blandade med kallvatten (inköpt på flygplatsen eller på flyget) och sedan mixade med hett vatten till lagom ättemperatur. Var man än är är det aldrig några problem att få hett vatten till att göra barnmat. Jag brukar säga att jag vill ha varmt dricksvatten eller tevatten.

På våra långresor har vällingen varit räddaren i nöden som alltid var med tillsammans med en termos med varmt vatten för vällingblandning! Frukt fungerar ju nästan alltid bra att ta med sig också!

Lycka till!
    Tack för svar! :)
Svar på tråden Flyga med barnmat?