En sallad?
Hur äter jag för att undvika kalorier?
Vad kan jag äta som är riktigt kalorisnålt?
Vad äter ni som vill ner i vikt? Har försökt gå ner dem sista kilona nu men inget händer.
Är sallad, m bulgur och grönsaker bra att äta då kanske?
Hur äter jag för att undvika kalorier?
Vad kan jag äta som är riktigt kalorisnålt?
Vad äter ni som vill ner i vikt? Har försökt gå ner dem sista kilona nu men inget händer.
Är sallad, m bulgur och grönsaker bra att äta då kanske?
jag tror inte på förbud utan jag minskar på potatis, pasta och ris. jag utesluter inte utan tar mindre.
man står sig inte länge på bara sallad.
räkna på kaloriena några gånger så har du koll på vad du stoppar i dig. jag försöker också byta ut det jag dricker. tex om jag tar vatten istället för mjölk så har jag fått bort mycket kalorier. se också till att äta ofta. ta en frukt eller nötter mellan målen.
börjar du väl räkna på kalorierna så lär du dig snart vad en lagom portion är.
är du som jag som tar om mat så gör mat så det bara räcker för att ta en gång
räkna kalorier!! då har du koll på hur mycket du måste förbränna för att gå ner i vikt. jag åt även mkt soppor osv, undvek läsk m.m. Så kolsyrat vatten, soppor, kycklingfile med wook i ugn (för att undvika fett). Undvik så mycket kolhydrater du kan, dvs ris, pasta (OK med fullkorn), vitt bröd.
ÄT regelbundet, frukost, lunch middag och frukt eller knäckemacka till mellanmål. Då kan man äta små portioner och hålla sig mätt och undvika småätande och sockersug.
man märker ganska snart vilken mat man håller sig mätt på. jag har tex svårt att hålla mig på frukt vid mellanmål så då gör jag hellre en omellett och ett par sillskivor
Tack!!!
men om jag äter en blandad sallad, då är det ju helt omöjligt för mig att räkna ut hur mycket kalorier den innehåller?
Undvik för mycket kolhydrater istället för att stirra dig blind på kalorier! Våra kroppar är inte anpassade efter att äta så mycket kolhydrater som många gör idag och resultatet blir blodsockersvängningar, sockersug, höga insulinpåslag, fettinlagring i cellerna....
Här har du en inspirerande tråd:
www.familjeliv.se/Forum-24-64/m57425030.html
Lycka till!
Byt ut pasta, ris, bulgur, potatis etc mot kokt broccoli eller blomkål. Det innehåller färre kalorier.
Ät bara på assietter och skapa inte berg av mat.
Drick en klunk vatten mellan varje tugga (och ett stort glas vatten innan du ens börjar äta).
Ät 3 mål om dagen. Inget därimellan.
Räkna kalorier och använd en köksvåg. Att ligga på ca 1100-1200 kcal om dagen plus ev. motionskalorier ger en säker viktnedgång som är ganska hälsosam.
Ta max en svullardag i månaden. Att ta en ledig dag i veckan kan förstöra hela veckans ansträngningar.
Egentligen kan man äta allt, men i mindre mängder.
Det som funkat bäst för mig är att minska portionerna. Jag har tänkt på hur mycket jag brukar ta och minskat med kanske en tredjedel. Alla mål, från yoghurten på morgonen till kvällsmackan på kvällen. Det har funkat för mig. Men man får förstås inte fuska! Går man inte ned, får man minska ytterligare, och rannsaka sig själv - slinker det ned kalorier man inte tänker på? En ynka chokladbit till kaffet är 50 kalorier.
Man kan ju minska portionerna och äta nyttigare också.
Sedan beror det väl på vilken viktminskningreligion man bekänner sig till. Tror du på att kolhydrater är farliga - ät LCHF eller atkins. Tror du på att fett är farligt - ät enligt viktväktarna. Tror du på att det handlar om energi ät allt men räkna kalorier eller minska portionerna.
Kolla kaloritabellen här http://mabra.com/kaloritabellen-som-hjalper-dig-att-ha-koll-pa-julmaten/ - man blir lita paff när man ser hur mycket en del saker innehåller. Jag kan äta 30 alladinbitar på en dag. och inget annat. Pizza innehåller runt 2000 kalorier, äter jag en sån får jag inte äta något annat på samma dag, och jag har dessutom övertrasserat morgondagens budget med 500 kcal....