• Greta

Behöver synpunkter på Kronan duovagn

Jag och min sambo väntar vårt första barn och håller på och tittar lite på vagnar. Jag har fastnat för Kronan duovagn och skulle vilja ha synpunkter på vad ni tycker om denna. Gärna både positiva och negativa erfarenheter.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Behöver synpunkter på Kronan duovagn
  • Greta
    kirsty skrev 2011-03-11 20:16:02 följande:

Vi har en kronanvagn men bebis har inte pluppat ut än så den är ju inte så vältestad ;)

Men att bara köra runt tom i huset och lasta i och ur bilen tycker jag har funkat fint, den är mycket mer lättkörd än brorsans cresent. Vi valde kronan för att vi behöver en stabil vagn då vi har 3 hundar och går mycket i naturen.
    En detalj jag gillar är det inbyggda solskyddet, känns mycket värt att slippa parasoller.

Har ni köpt en ny eller begagnad? Tycker du den är tung att lasta ut och in ur bilen? Är den för låg för långa personer? Jag har hört både att den är låg, men att den ändå ska vara väldigt ergonomisk för just långa personer.
  • kirsty
    Greta skrev 2011-03-11 20:51:43 följande:
    Har ni köpt en ny eller begagnad? Tycker du den är tung att lasta ut och in ur bilen? Är den för låg för långa personer? Jag har hört både att den är låg, men att den ändå ska vara väldigt ergonomisk för just långa personer.
    Vi köpte en ny. Köpte hela duovagnspaketet med skötväska, åkpåse, regnskydd, myggnät och allt vad det var, måste säga att jag gillar skötväskan också!

Jag tycker inte att den är så TUNG, däremot är den lite bökig att få in i en liten bil (vi har både en peugeot 107 och en citroen C5) men tung tycker jag inte att den är. Då är jag i och för sig häst och hundtjej och van att bära både hö, spånbalar och hundmatssäckar men klarar lätt av vagnen höggravid.

Mja, den är ganska låg men jag ser det som en fördel eftersom tyngdpunkten bli lägre och den blir stabilare. Kan hända att man stör sig mer på det sen när bebis kommer och man ska böja sig ner och fippla hela tiden. Men för körandets del tycker jag inte att det spelar någon roll. handtaget går ju att ändra så det passar oavsett hur lång man är, själv är jag 172 och sambon 185 och vi trivs båda med ergonomin på vagnen. Men som sagt, svårt att säga innan man har testat "skarpt läge" med bebis i.

Får väl säga att jag inte är så vagnerfaren över huvud taget, det är vårt första barn som kommer och annars har jag mest testat brorsans vagn lite, vi köpte kronan för att den såg bra ut "på pappret", har bra testresultat och trådar jag läst på forum om vagnen verkar ha en genomgående positiv inställning. Så jag hade nog redan bestämt mig för kronan innan vi ens tittade på annat så andra vagnar fick lixom aldrig en chans.
  • Butikslager

Jag älskar våran Kronan! Som någon sa tidigare, hade de haft en syskonvagn hade vi köpt den direkt.

Mycket stabil vagn med bra varukorg som man kan "tippa" för att få i större grejer. Solkepsen på sufletten är också en fantastisk grej! Sen fick vi med en pump = superbra! Och regnskydd och myggnät.

Jag tycker inte den är tung och den är lätt att fälla och öppna.
    När man tar av däck och ligg/sittdel får man plats med väldigt mycket mer i bilen.

Skötväskan är också väldigt bra och praktisk och jag gillar att den har ett inbyggt skötunderlägg! Jag använder det jämt, även hemma.

Vi är väldigt nöjda!!

Fick vagnen på 7dagar också från att vi beställde den. Superbra!!!

• Greta
    Butikslager skrev 2011-03-12 09:49:29 följande:
    Jag älskar våran Kronan! Som någon sa tidigare, hade de haft en syskonvagn hade vi köpt den direkt.

Mycket stabil vagn med bra varukorg som man kan "tippa" för att få i större grejer. Solkepsen på sufletten är också en fantastisk grej! Sen fick vi med en pump = superbra! Och regnskydd och myggnät.

Jag tycker inte den är tung och den är lätt att fälla och öppna.
    När man tar av däck och ligg/sittdel får man plats med väldigt mycket mer i bilen.

Skötväskan är också väldigt bra och praktisk och jag gillar att den har ett inbyggt skötunderlägg! Jag använder det jämt, även hemma.

Vi är väldigt nöjda!!

Fick vagnen på 7dagar också från att vi beställde den. Superbra!!!
    Tack för era synpunkter! :)

Använder du/ni mjuklift i eran? På Kronans hemsida finns det en. Passar den bra i liggdelen?
  • lillnageln

Vi har en Kronan duo som vi är väldigt nöjda med! Nu när det har varit så mkt snö och modd har den varit perfekt, och det är en stabil och trygg vagn. Dock tycker jag att den skulle va lite bökig att köra runt m i affärer så vi har även köpt en Acta Graco sulky (svängbara hjul) som passar till babyskyddet.

• Butikslager
    Greta skrev 2011-03-12 10:15:38 följande:
    Tack för era synpunkter! :)

Använder du/ni mjuklift i eran? På Kronans hemsida finns det en. Passar den bra i liggdelen?
    Nä, vi har inte använt mjuklift..
  • Lady Dahmer

Jag älskar vår kronan. Jag hade en annan vagn innan men köpte ny när andra barnet kom. Vilken skillnad! Kronan är lättstyrd, rymlig och klarar hårt klimat (mycket snö) Styret är helt underbart!!

Vi använde aldrig liggdelen. Jag använde sittdelen från början. Tippade bak den och bäddade mjukt för bebisen.

Negativt:
    ryggstödet har bara två lägen. Jobbigt för liten. Lösning: luta bak det en bit och häv suffletten UNDER som stöd.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Donum

Jag är jättenöjd med vår Kronan. Den har passat oss utmärkt. Vi är ute mycket i skog och mark och den har klarat alla underlag. Jag gillar också det inbyggda solskyddet som även har fungerat som skydd mot snö, blåst och regn. 

• St Augustine

Jag beställde precis en sådan alldeles nyss. Bebisen kommer inte förrän om tre månader, men jag gillar att vara förberedd. :) Har ingen erfarenhet av den mer än att jag provkört en kompis vagn med bebis i, och då kändes det riktigt bra. Sen finns det ju för- och nackdelar med alla vagnmodeller, men Kronan verkar överlag ha det vi letar efter.

• 0810

Vi har en Kronan som vi använt till båda barnen. Älskar vagnen, den är kanonbra! Tycker inte att den är otymplig - ihopfälld går den in "på längden" i bagaget på vår saab 9-3 (dvs att bara halva bagageutrymmet går åt).

Svar på tråden Behöver synpunkter på Kronan duovagn