• nettanangel

5,5månad, vill bara nattas av mamma

Min son är 5,5 månad och vill/kan bara nattas av mig. Han är mycket med sin pappa på morgonen och på kvällen och nu senaste dagarna även mkt på dagarna. Han kan somna med sin pappa på dagen, men på kvällen inför nattsömnen gallskriker han och tårarna sprutar om han är med pappa, så fort jag kommer och pussar honom på pannan eller sjunger så tystnar han, men somnar bara om jag håller honom. Hur skall vi göra för att vänja honom att även nattas av sin pappa?? eller kommer det av sig själv med tiden??

• Svar på tråden 5,5månad, vill bara nattas av mamma
  • lövet2

Det ordnar sig med tiden, så länge inte pappan får ett anfall av sårat ego (vilket tyvärr är vanligt). De flesta barn har perioder av mammighet och pappighet, och det är sällan som de föredrar båda föräldrarna lika mycket samtidigt ...

• Southern Belle

Ja, det kommer med största sannolikhet av sig själv med tiden. När barn är redo att skapa en trygg anknytning till fler än en person är lite individuellt och än så länge verkar du vara tryggheten nr 1. Att ge ett barn den trygghet det behöver är en genväg, ingen senväg.

Kan rekommendera boken "Trygga barn och trygga föräldrar"  av Cecilia Moen!

• Pilu

Helt normalt men tyvärr väldigt jobbigt för er båda. Snart kommer det vara tvärtom

• Lindreas

Sådär är min skrutt också! Det är skrik och tårar om pappa försöker natta, men om jag kommer dit och pussar honom lite på pannan så blir han tvärlugn och somnar. Maken är dock inte särskilt ledsen över det, eftersom sonen gärna somnar hos honom på dagen, och inte är svår att trösta normalt. Det är just bara nattsövningen som blir jobbig.

I kväll var jag borta och då fanns ju inte alternativet att jag skulle ta över, och tro det eller ej, men för första gången på väldigt länge så somnade sonen utan ett ljud. De hade lekt på golvet tillsammans, så hade maken sett att han blev trött, bytt blöja, tagit på pyjamas och haft honom i famnen. Sonen tittade upp, log mot maken och somnade sen direkt. Häftigt!

Men det går över! Det är jag övertygad om. Grabben är 5 månader nu, och det här kom för några veckor sen, så det är klart det ger sig om ett tag, känner jag. Jag tar över nattningen när jag känner att sonen inte kommer lugna sig utan jobbar upp sig mot hysteri. Tycker inte att han ska behöva gråta sig till sömns när det går att undvika.

Svar på tråden 5,5månad, vill bara nattas av mamma