Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

Fun light till 9 månaders??

Jag skulle aldrig i livet ge Fun Light (eller annat med artificiella sötningsmedel) till något av mina barn, oavsett ålder.

Det finns ju "barnjuice" från exv. Semper om man nu nödvändigtvis måste ge annat än bröstmjölk/ersättning eller vatten och välling.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ekorrfamiljen
    Rubia skrev 2011-03-02 15:36:59 följande:
    Köpt vatten är ju i många fall kolsyrat mineralvatten från någon särskild källa. Så vitt jag vet är det bara Ramlösa man inte ska ge till barn under 7 år p g a hög halt av fluor tror jag eller om det var ngt annat. Det står på flaskan i alla fall och jag har inte sett det på något annat vatten, typ Loka eller så.
    I de flesta mineralvatten (kolsyrat vatten) man kan köpa i affären är det för höga salthalter (natrium, men även kalium) också.
  • Ekorrfamiljen
    Pickeli skrev 2011-03-02 16:02:11 följande:
    Trodde alla visste att ingen människa oavsett ålder ska äta konstsötat/konstgjord mat. Och allra minst barn som du belyser här!
    *gillar*
  • Ekorrfamiljen

Iuuuh, sukralos är väl en klorförening som även ingår i Cola Light och som blev hårt ifrågasatt när det började forskas på effekterna av det.

• Ekorrfamiljen
    pluvdo skrev 2011-03-02 16:26:09 följande:
    Jag tror de återinfört aspartam i coca cola light nu och tagit bort sukraloset igen.
    Okej.. Jag dricker ju inte sk*ten själv heller så jag har ingen koll. Minns bara att det var ett så'nt rabalder om det.
  • Ekorrfamiljen
    Zygo skrev 2011-03-03 00:21:31 följande:
    Men gud, Fun Light är INTE cancerframkallande, sluta sprida sådana rykten! Är det aspartam ni tänker på så bryts det dessutom ned i magsäcken.
    Källa på det?
  • Ekorrfamiljen
    Zygo skrev 2011-03-03 21:17:32 följande:
    Nu är det inte upp till mig att motbevisa något när bevis inte lagts upp, men visst, det här är ju Familjeliv:

www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsats.../

www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Ma.../
    Tack! Jag litar väl inte till fullo på SLV och deras rekommendationer (de går lätt vilse har jag en känsla av) men det var snällt att du letade upp länkarna åt mig iaf.
Svar på tråden Fun light till 9 månaders??