Inlägg från: ThildasMamma |Visa alla inlägg
  • ThildasMamma

Fun light till 9 månaders??

Varför är sött så farligt? Det handlar väl mer om livsstil? Jag har aldrig nekat min dotter saft, godis etc.. Och till skillnad från andra barn som inte fått äta godis, äter hon 5 godisbitar på lördagar och sen är det bra. Medans barn som inte fått äta godis nu kastar i sig... Vi äter nyttig och näringsrik mat varje dag och ibland lyxar jag till det med en godisbit. Och saft? Så farligt är det inte.....

• ThildasMamma

Candra: självklart inte! Jag gick inte en lördag och köpte en godispåse till henne. Hon har en storasyster som är 5 år äldre... Så hon har ju fått pga visat intresse och ville ju också ha. Det jag reagerar på är att folk blir som en femåring som inte får som hon vill för att någon sa och tycker tvärtemot.

Jag förstår resonemanget om fetma mm, men d är lite upp till en själv... Är det ett friskt och aktivt barn är det ju ingen fara, lat morsa-lat unge sitter framför tvn och äter godis.. Där är det farligt. Som sagt livsstilen avgör! Inte sockerinnehållet.

• ThildasMamma

Triss i tjejer : det kan du ta vilken saft som hellst för.

• ThildasMamma

Va det riktat till mig eller till ts? Min dotter dricker alltid vatten eller mjölk. Men hon är tre år...

• ThildasMamma

Ts. Min dotter var inte heller intresserad av vatten. Men jag drack alltid imsdals vatten och den flaskan älskade hon, så hon drack vatten i den väldigt tidigt. Prova en sån eller en vanlig sportflaska

• ThildasMamma

Emelillen, ja alltså hon får ju ett glas läsk någon gång ibland.. Men det är sällan.. Tyvärr tycker hon om det väldigt mycket men då föredrar jag att ha festis hemma om det ska drickas, men då är det på helgen typ när vi åker till stallet. Jag är inte emot söta drycker, bara man själv vet var gränsen går liksom. Laktosfri mjölk är ju bra, så det är väl bara att ge barnet det, mjölk behöver de ju så småningom, du får köpa såna där miniförpackningar när hon börjar med den så slipper du slänga gammal mjölk, tvivlar på att barnet dricker en hel liter

• ThildasMamma

Candra: japp sugrör är grejen.. Det är tydligen bra om de dricker söta/starka drycker så som juice mm för tänderna. Mathildas tandläkare var jättenöjd med hennes tänder och jag hade gått med ont i magen för att jag vet att hon dricker juice, smoothie saft och läsk då och då.. När jag berättade det för tandläkaren sa hon " helt okej! Bara hon dricker det med sugrör och inte borstar tänderna inom en timma eller dricker inom en timme efter hon borstat tänderna, men det vanliga tjatet, coca cola finns och ska hon dricka det, så ska det vara Max ett glas i veckan". Så sugrör is da shit

• ThildasMamma

Det mesta är harmlöst. Jag vet. Men som sagt så handlar det ju om gränser och livsstil. Sött och socker kommer man inte ifrån, så enkelt är det. Men det handlar ju om intag och hur ofta, enligt mig iaf. Jag kan inte neka mitt barn drycker och sött, jag själv äter och dricker.. Så länge barnen mår bra fysiskt och tänderna inte ramlar ihop

• ThildasMamma

Haha på tal om kräm, när jag träffade min sambo åt han o hans dotter ofta det. Och sa att hon inte ville ha nåt annat till frukost. Jag sa att jag skulle inte ens ge det som efterrätt. Och visade diverse sidor om just kräm. Han blev chockad, han gick ju på det här med extra c-vitamin o bla bla... Idag äts det mannagrynsgröt eller mackor till frukost, funkar utmärkt

Svar på tråden Fun light till 9 månaders??