Inlägg från: Tjohalia |Visa alla inlägg
  • Tjohalia

Fun light till 9 månaders??

HannaS83 skrev 2011-03-02 22:22:33 följande:
    Jag vet inte om någon har tipsat om det tidigare men Ramlösa! Min son har aldrig varit bra på vanligt vatten men han älskar bubbelvatten, annars dricker han mest äppeljuice 50/50 vatten eller nån annan fruktjuice, även vanlig saft då odå men inget light.
    Absolut inte ramlösa regelbundet till barn under 7 år! Fluorhalten är för hög och det kan ge skador på de permanenta tänderna (sk emaljfluoros). Fluor är bra för tänderna i rätt doser, men skadlig i för höga doser, därför bör man också undersöka fluorhalten om man har enenborrad brunn.

Om jag inte har helt fel så finns ingen varningstext på LOKA och det är då ok att ge istället, men som sagt var, ge dem inte ramlösa!
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Tjohalia
    ThildasMamma skrev 2011-03-03 10:43:54 följande:
    Emelillen, ja alltså hon får ju ett glas läsk någon gång ibland.. Men det är sällan.. Tyvärr tycker hon om det väldigt mycket men då föredrar jag att ha festis hemma om det ska drickas, men då är det på helgen typ när vi åker till stallet. Jag är inte emot söta drycker, bara man själv vet var gränsen går liksom. Laktosfri mjölk är ju bra, så det är väl bara att ge barnet det, mjölk behöver de ju så småningom, du får köpa såna där miniförpackningar när hon börjar med den så slipper du slänga gammal mjölk, tvivlar på att barnet dricker en hel liter
    Festis är långt ifrån harmlöst ur sockersynpunkt. En festis på 2 dl innehåller ungefär 14-15 sockerbitar. 5 dl cocacola innehåller 18 bitar. Jag utbildar mig till tandhygienist och vi gjorde en sockerutställning i höstas. Ni skulle bara veta hur mycket onyttigt det finns som folk tror är rätt harmlöst, tex en risifrutti (10-12 sockerbitar), jordgubbskräm (77 sockerbitar/paket) eller rysaren russin (118 sockerbitar i ett stort paket).

Ska man ge barn under ett år mjölk är det viktigt att veta om att mjölk hämmar järnupptaget och inte bör intas i samband med måltider.
  • Tjohalia
    ThildasMamma skrev 2011-03-03 11:01:03 följande:
    Det mesta är harmlöst. Jag vet. Men som sagt så handlar det ju om gränser och livsstil. Sött och socker kommer man inte ifrån, så enkelt är det. Men det handlar ju om intag och hur ofta, enligt mig iaf. Jag kan inte neka mitt barn drycker och sött, jag själv äter och dricker.. Så länge barnen mår bra fysiskt och tänderna inte ramlar ihop
    Nej självklart! Jag tycker absolut att man kan ge ibland, men ibland och för ofta innebär ofta en tunn tunn linje, särskilt eftersom väldigt många inte är medveten om sockerfällorna.
Svar på tråden Fun light till 9 månaders??