• lenas funderingar

Dressing

Jag skulle vilja ha ett enkelt recept på en grönsallads dressing nåt recept med vitvinsvinäger, olja osv alltså en sån genomskinlig fräsch

• Svar på tråden Dressing
  • FruKajjan

Vitvinsvinäger, olivolja och italiensk salladskrydda :)

Enkel, fräsch och jättegott :)

• maskros

Visserligen med rödvinsvinäger, men ändå:
    "Den hittills godaste dressingen"

1 vitlöksklyfta
    1 krm salt
    lite svartpeppar
    2 msk rödvinsvinäger
    ½ tsk flytande honung
    6 msk solrosolja (går bra m rapsolja också)

Skala o krossa vitlöksklyftan. Lägg i skål med salt, peppar, honung och vinäger. Låt dra i tio minuter. Blanda ner oljan. Ta bort vitlöksklyftan. Smaka av.

Bästa dressingen! Helt klart. (Från Under valnötsträdet)

• Tow2Mater

Jag använder bara en del vit vinäger (alt vitvinsvinäger) och två delar olivolja, salta och peppra lite. Salladen blir ännu bättre om den har skivade svarta oliver i, mums.

• HannaS83

Min man gör en jättegod rätt klassisk vinigrette på vitvivsvinäger, olivolja, 1tsk dijonsenap, salt o peppar du kan tillsätta en vitlöksklyfta ( pressad) eller/ och valfria örter fäska eller torkade. Du kan också lägga till en nypa socker, honung eller majo om dressingen känns för vinägrig. Jag kör mest på känsla med måtten men jag tror att regeln är ca 1 del vinäger på 3 delar olja. Ha i alla ingredienser utom oljan i en skål sedan häller du i oljan lite i taget och vispar med en gaffel så dressingen blir vit och lite fluffig.

• Loveeeliiie
    FruKajjan skrev 2011-03-02 19:57:49 följande:
    Vitvinsvinäger, olivolja och italiensk salladskrydda :)

Enkel, fräsch och jättegott :)

Precis det jag tänker säga!

Kan inte leva utan italiensk salladskrydda! använder det till nästan allt ^^

Jag tycker "Morabergsdressing" är jätte fräscht och funkar jätte bra till sallad (eller fisk, kött potatis, pasta m.m) om man vill ha något annat än vinägrett

Filmjölk
    majonnäs
    italiensk salladskrydda

ca. 1 dl filmjölk, 3 rejäla matskedar majonnäs, massa italiensk salladskrydda (ev. lite pressad vitlök för lite mer sting) blanda helst med en gaffel, det får bort alla ev. klumpar snabbt.

Supergott!

Svar på tråden Dressing