Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Tvångsterilisering

Vad jag vet brukar de inte få behålla barnet, men ha tät kontakt med det. Eller så får de ha noggrann handledning. Istället för att sterilisera lär man dem använda p-medel o ser till att de tar p-piller. Kan de inte använda detta, får de sätta in stav eller annat mer permanent.

• Här och nu
    pluvdo skrev 2011-03-03 22:39:52 följande:
    Det där är en väldigt svår fråga. Jag tycker inte någon har rätt till att bestämma att någon annan person skall steriliseras, men samtidigt så tycker jag inte det är rätt att ett barn skall växa upp i en familj med föräldrar som är oförmögna att ta hand om det.Det gick en dokumentär för ett par år sedan eller så på TV om ett par danska vuxna vars föräldrar var utvecklingsstörda. Båda sade att de såklart älskade sina föräldrar, men... ja, mannen pratade med sin mamma som att hon var ett barn och en annan kvinna berättade om hur jobbigt det känts när hon mentalt växte förbi sina föräldrar i typ 5-årsåldern eller något. Hennes brist på stimulering i hemmet hade dessutom lett till att hon blivit lätt utvecklingsstörd på grund av det...

Fel, fel, fel! Man kan inte BLI utv.störd om man inte är född med det. Man kan få en förvärvad hjänskada med liknande symtom eller bli själsligt avtrubbad pga. för lite stimulans, vilket rättar till sig med rätt stöd.
  • Här och nu
    CallGirl skrev 2011-03-04 21:44:58 följande:
    Problemet som jag ser det är att om vi börjar sterilisera en grupp vilka följer efteråt? Fysiskt funktionshindrade kan inte heller alltid ta hand om sina barn på egen hand.

En viktig punkt.
  • Här och nu
    jovisst skrev 2011-03-04 23:12:47 följande:
    Men om man tänker på barnet,hur mår dom som vet att dom har föräldrar med förståndshandikapp som gör att andra måste ta hand om både barn o föräldrar,sen är ju många utvecklingsstörningar ärftliga!

Utv.störning är inte särskilt ärftligt. Autism, ADHD osv har däremot väldigt hög ärftlighet. Så läs på innan du uttalar dig.
  • Här och nu
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-03-05 14:47:03 följande:
    nej nej nej.. det är inte särskilt vanligt med sk ärftliga utvecklingsstörningar. Läs på innan du uttalar dig, en väldigt vanlig fördom. DÄREMOT är det ju så att växer man upp med föräldrar som har det du kallar för utvecklingsstörning så hamnar man lätt efter sina jämnåriga. Tex har jag en släkting som har ett lättare psykiskt handikapp, han har barn ihop med en kvinna som har en lättare cp-skada, de fick veta på BVC att deras eget barn förmodligen kommer gå om dem i IQ redan vid 8 års ålder och därför har barnet fått lite extra stöd vid tex läxläsning och skolarbete för att föräldrarna kan inte hjälpa till där.I övrigt.. jo visst kan man tycka att dessa människor inte ska få ha barn, men jag tycker det är värre faktiskt att människor som har allvarliga manodeppressiva drag, självskadebeteende och andra psykiska besvär är värre, det är något som är såå hemskt för barnen. Föräldrar som inte är kapabla att älska sina barn, föräldrar som inte kan anknyta till sina barn.Jag tycker dock det är farligt att säga vilka som ska få ha barn och inte.. börjar vi gå in o rota i detta så kommer vi snart till utifall överviktiga ska få skaffa barn (något de faktiskt inte får om vi ser till IVF -behandling där det finns gränser för hur mycket man får väga), ska jag som har ett allvarligt synfel få skaffa barn, om mina barn ärver mitt funktionshinder (för det ÄR faktiskt det även om det inte klassas som det offentligt) blir det ju kostnader för samhället?Min grannes man sitter i rullstol efter en skada, ska inte han få skaffa barn, hans skada är inte ärftlig men han kanske behöver extra stöd om han väljer att vara pappaledig?Förstår verkligen din frågeställning TS men jag anser att det inte är rätt att gå in o leka gud, även om jag tycker att en del människor absolut inte borde få bli föräldrar.... men vem är jag att döma?

Det är väldigt individuellt om psykiska besvär är värre än utv.störning. En utv.störning kan va väldigt lindrig,medan ADHD nästan aldrig medför att man är en olämplig förälder. ADHD är en neurospsykiatrisk funktionsnedsättning. Inte en psyksisk sjukdom. Exempel på psykisk sjukdom är biopolär sjukdom; fd. manodepressivitet. Så du får läsa på du också. Att älska sina barn o kunna ta hand om dem är skilda saker.
  • Här och nu
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-03 11:56:11 följande:
    Ja, min kusin t ex. Hon fick en psykos efter sin p-spruta. Nu händer det ju självklart inte de allra flesta att man får en sådan biverkning men p-spruta har rätt mycket biverkningar för många. Jag är inte för tvångssterilisering men anser att sterilisiering skulle kunna erbjudas som ett alternativ även till personer (i denna grupp vi diskuterar) under 25 vilket vad jag har för mig annars är nedre gränsen för att få genomgå steriliserering.

Man får steriliseras under 25 om man har särskilda skäl. Eftersom de flesta inte får stora problem av p-medel är det inte särskilt aktuellt o psykos efter p-medel köper jag inte. Problemet hade kommit ändå.
  • Här och nu
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-03 11:57:08 följande:
    Fast varför då inte erbjuda sterilisering? Så att man slipper preventivmedelsbiverkningar?

För att de säkerligen inte vill sterliseras o jag tänkte mest på att de inte alltid klarar att komma ihåg att t ta p-piller varje dag.
  • Här och nu
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-03 12:04:26 följande:
    Fast det kom faktsikt precis i samband med sprutan men det är klart, man vet ju inte.Jag tycker många får rätt mycket biverkningar av sina p-medel. Viktökning, akne, nedsatt libido, slemhinneproblem etc  Om det då ändå inte är aktuellt att någonsin ha barn så anser jag att sterilisering skulle kunna erbjudas. Jag visste inte att man fick steriliseras även under 25 om särskilda skäl föreligger. Det tycker jag är bra men frågan är om man erbjuder det aktivt eller om man är rädd för detta med den smutsiga historia Sverige har i bagaget med tvångssteriliseringar.

Man kan t ex få sterilisera sig tidigt om man har en svår ärftlig eller dödlig sjukdom. Viktökning o akne är ganska harmlöst jämfört med sterlisering. Man kan välja att ha kådis eller inte alls ha sex också.
  • Här och nu
    iaseia skrev 2011-04-03 12:11:01 följande:
    I så fall skulle man behöva dra gränsen mycket högre för de finns människor som helt enkelt inte ska ha barn även om de är handikappade eller inte.Sen är många handikappade faktiskt inte sexuellt aktiva.Den gruppen du syftar på får faktiskt inte så många barn som du verkar tro, det finns många andra barn som föds där de verkligen behöver omhändertas-  

Sakta i backarna. Ska man va riktigt noga heter det FUNKTIONSNEDSÄTTNING. Vilket kan innebära: hörselskada, närsynthet, diabetes, ADHD, schizofreni, utv.störning, allergi... Inte många som skulle kunna skaffa barn om vi tog bort alla dessa. Att folk tror att handikapp enbart är psykiska år 2011 gör mig mörkrädd.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2011-04-03 12:14:18 följande:
    Sakta i backarna. Ska man va riktigt noga heter det FUNKTIONSNEDSÄTTNING. Vilket kan innebära: hörselskada, närsynthet, diabetes, ADHD, schizofreni, utv.störning, allergi... Inte många som skulle kunna skaffa barn om vi tog bort alla dessa. Att folk tror att handikapp enbart är psykiska år 2011 gör mig mörkrädd.

Och handikappade har i regel sex lika ofta som andra. Personer med utv.störning har ofta en förstärkt sexualdrift, vilket INTE är en fördom.
Svar på tråden Tvångsterilisering