slemtorsk i din bralla skrev 2011-03-05 14:47:03 följande:
nej nej nej.. det är inte särskilt vanligt med sk ärftliga utvecklingsstörningar. Läs på innan du uttalar dig, en väldigt vanlig fördom. DÄREMOT är det ju så att växer man upp med föräldrar som har det du kallar för utvecklingsstörning så hamnar man lätt efter sina jämnåriga. Tex har jag en släkting som har ett lättare psykiskt handikapp, han har barn ihop med en kvinna som har en lättare cp-skada, de fick veta på BVC att deras eget barn förmodligen kommer gå om dem i IQ redan vid 8 års ålder och därför har barnet fått lite extra stöd vid tex läxläsning och skolarbete för att föräldrarna kan inte hjälpa till där.I övrigt.. jo visst kan man tycka att dessa människor inte ska få ha barn, men jag tycker det är värre faktiskt att människor som har allvarliga manodeppressiva drag, självskadebeteende och andra psykiska besvär är värre, det är något som är såå hemskt för barnen. Föräldrar som inte är kapabla att älska sina barn, föräldrar som inte kan anknyta till sina barn.Jag tycker dock det är farligt att säga vilka som ska få ha barn och inte.. börjar vi gå in o rota i detta så kommer vi snart till utifall överviktiga ska få skaffa barn (något de faktiskt inte får om vi ser till IVF -behandling där det finns gränser för hur mycket man får väga), ska jag som har ett allvarligt synfel få skaffa barn, om mina barn ärver mitt funktionshinder (för det ÄR faktiskt det även om det inte klassas som det offentligt) blir det ju kostnader för samhället?Min grannes man sitter i rullstol efter en skada, ska inte han få skaffa barn, hans skada är inte ärftlig men han kanske behöver extra stöd om han väljer att vara pappaledig?Förstår verkligen din frågeställning TS men jag anser att det inte är rätt att gå in o leka gud, även om jag tycker att en del människor absolut inte borde få bli föräldrar.... men vem är jag att döma?
Det är väldigt individuellt om psykiska besvär är värre än
utv.störning. En
utv.störning kan va väldigt lindrig,medan ADHD nästan aldrig medför att man är en olämplig förälder. ADHD är en neurospsykiatrisk funktionsnedsättning. Inte en psyksisk sjukdom. Exempel på psykisk sjukdom är biopolär sjukdom; fd. manodepressivitet. Så du får läsa på du också. Att älska sina barn o kunna ta hand om dem är skilda saker.