• jovisst

Tvångsterilisering

Jag vet att det numera är förbjudet och vill inte provocera,men,vad händer om två psykiskt funktionshindrade får ett barn,dom kan ju inte ta hand om det.

Tänk er att tvpå ett Lss boende får ett barn,hur skulle det gå och kan det barbet må bra......är det fel med sterilisering av utvecklingsstörda eller är det självklart att dom ska få skaffa barn!

Vill gärna veta vad andra tycker då vi hade en het  debatt på jobbet idag som nästan delade oss i två läger.

Själv tycker jag inte att dom ska ha barn!

• Svar på tråden Tvångsterilisering
  • lennartsdotter

Om två föräldrar inte kan ta hand om barnet omhändertas det, oavsett om föräldrarna är förståndshandikappade eller inte.

Tvångssterilisering är fel och bör vara förjudet tycker jag. Däremot finns det ju fall där en individ inte själv kan ta beslut om tex. medicinering utan det ansvaret ligger på någon annan och då kan den personen såklart besluta om att sätta in preventivmedel.

• jovisst
    lennartsdotter skrev 2011-03-02 23:36:54 följande:
    Om två föräldrar inte kan ta hand om barnet omhändertas det, oavsett om föräldrarna är förståndshandikappade eller inte.

Tvångssterilisering är fel och bör vara förjudet tycker jag. Däremot finns det ju fall där en individ inte själv kan ta beslut om tex. medicinering utan det ansvaret ligger på någon annan och då kan den personen såklart besluta om att sätta in preventivmedel.
    Men är det verkligen fel,det kan inte vara lätt för ett barn att växa uåå med förståndshandikappade föräldrar!
  • Mad as snow

Tvångssterilisering är en tillbakagång till en oerhört mörk period i vår historia, en period som vi bör lära oss någonting av och inte upprepa. 

• Mad as snow

I övrigt undrar jag vilken målgrupp du syftar på. Och varför du slår fast att dessa "inte ska ha barn". Do tell. 

• jovisst
    Mad as snow skrev 2011-03-03 22:20:50 följande:
    I övrigt undrar jag vilken målgrupp du syftar på. Och varför du slår fast att dessa "inte ska ha barn". Do tell. 
    Jag tänker på förståndshai ett sånt hem!ndikappade som inte klarar sig utan hjälp,som behöver hjälp med ADL och har svårt att veta rätt eller fel....ska ett barn växa upp
  • Mad as snow
    jovisst skrev 2011-03-03 22:27:31 följande:
    Jag tänker på förståndshai ett sånt hem!ndikappade som inte klarar sig utan hjälp,som behöver hjälp med ADL och har svårt att veta rätt eller fel....ska ett barn växa upp
    Aha okej. Formuleringen "psykiskt funktionshindrade" blir lite missvisande då, med tanke på att den inte syftar på utvecklingsstörda utan människor med psykiska handikapp (allt från Borderline till Schizofreni, för att uttrycka det enkelt). 

Jag tror inte att den målgrupp du talar om producerar särskilt många barn i Sverige och tvångssterilisering är därmed helt onödigt, bortsett från att en tillbakagång till att staten tvångssteriliserar sina medborgare är ett hån mot hela den delen av vår historia. Alva Myrdahl någon?

• pluvdo

Det där är en väldigt svår fråga. Jag tycker inte någon har rätt till att bestämma att någon annan person skall steriliseras, men samtidigt så tycker jag inte det är rätt att ett barn skall växa upp i en familj med föräldrar som är oförmögna att ta hand om det.

Det gick en dokumentär för ett par år sedan eller så på TV om ett par danska vuxna vars föräldrar var utvecklingsstörda. Båda sade att de såklart älskade sina föräldrar, men... ja, mannen pratade med sin mamma som att hon var ett barn och en annan kvinna berättade om hur jobbigt det känts när hon mentalt växte förbi sina föräldrar i typ 5-årsåldern eller något. Hennes brist på stimulering i hemmet hade dessutom lett till att hon blivit lätt utvecklingsstörd på grund av det...

• jovisst
    Mad as snow skrev 2011-03-03 22:32:23 följande:
    Aha okej. Formuleringen "psykiskt funktionshindrade" blir lite missvisande då, med tanke på att den inte syftar på utvecklingsstörda utan människor med psykiska handikapp (allt från Borderline till Schizofreni, för att uttrycka det enkelt). 

Jag tror inte att den målgrupp du talar om producerar särskilt många barn i Sverige och tvångssterilisering är därmed helt onödigt, bortsett från att en tillbakagång till att staten tvångssteriliserar sina medborgare är ett hån mot hela den delen av vår historia. Alva Myrdahl någon?

Jo men det är ett prloblem,många utvecklingsstörda är gifta och bor ihop,dom har sex som alla andra,men dom flest övertalas till abort!

Stort problem vet jag inte om det är,men jag har på nära håll sett en kvinna som inte på några villkor skulle klarat ett barn,bli med barn och få abort för att sen stereliseras.....hon visste inte ens vad det var!
  • Mad as snow
    jovisst skrev 2011-03-03 22:49:57 följande:
    Jo men det är ett prloblem,många utvecklingsstörda är gifta och bor ihop,dom har sex som alla andra,men dom flest övertalas till abort!

Stort problem vet jag inte om det är,men jag har på nära håll sett en kvinna som inte på några villkor skulle klarat ett barn,bli med barn och få abort för att sen stereliseras.....hon visste inte ens vad det var!
    Vilken samhällspåverkan har dessa eventuella graviditeter i jämförelse med vilken samhällspåverkan ett statligt övergrepp såsom tvångsterilisering skulle innebära? Hur många är dessa graviditeter? Hur ser det preventiva arbetet ut för att förhindra dessa graviditeter och för att ge stöd i de fall det inte förhindras? Kanske en ände att börja nysta i, istället för att backa bandet och gå tillbaka till ett förflutet som de flesta bildade människor idag skäms över att Sverige har varit en aktiv del av. 

Av ditt svar att döma tar jag för givet att du inte är införstådd med att tvångssterilisering är ett brott mot mänskligheten.  
    Men är är lite kortinfo gällande det hela : http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssterilisering_i_Sverige

• holy shit

Att skaffa barn kan ses som en rättighet. Att få ta hand och sörja för sina barn är dock inte detsamma utan föregås också av skyldigheter som du som förälder måste leva upp till. Gör du inte det kommer ditt barn att bli omhändertaget. Så nej, jag tycker inte att vi bör införa tvångssterilisering.

Svar på tråden Tvångsterilisering