• Maroschka

Är hon döv?

Nu sitter jag och jagar upp mig själv här. Vi reagerade lite redan för ett tag sedan på att hon inte verkade vrida huvuet efter våra röster men brydde oss inte så mycket men nu är vi där igen och hon verkar ju inte reagera på ljud
    Hon reagerar ingeting på om vi tar en skallra eller pipleksak och låter vid något öra. Hon reagerar heller inte om vi gör högre ljud tex klappar händerna hårt, hon blinkar inte ens.
    Det där testet dom gör redan på BB gick bra men det känns oroväckande.
    Tror ni jag behöver vara orolig?

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Svar på tråden Är hon döv?
  • Maroschka
    Lissy81 skrev 2011-03-03 11:03:16 följande:
    "Vid tre månaders ålder har tinningloben - som är involverad i hörsel, språk och lukt - blivit mer aktiv och mottaglig. Detta gör att bebisen kanske tittar på dig när den hör din röst och eventuellt "pratar" tillbaks genom att jollra eller göra andra ljud. I den här åldern kan det fortfarande kräva mycket koncentration att lyssna och försöka svara, så om ditt barn vänder sig bort eller tappar intresset när ni pratar eller läser så beror det förmodligen snarare på överstimulering än på något problem med hörseln.

Vid fem månader kommer ditt barn att höra varifrån ljud kommer och snabbt vända sig mot nya ljud. Femmånadersbebisar kan också känna igen sitt eget namn - var uppmärksam på hur ditt barn reagerar om du ropar eller nämner hans eller hennes namn i konversation."

Taget från: se.babycenter.com/baby/development/hearing/

Så ta det alltså lugnt, inte förräns vid 5 månader kan man börja räkna med att de vänder sig mot ljud. Och att de inte vaknar när det låtar, var glad för det. Det betyder ju att barnet sover djupt. Bättre det än att det vaknar så fort det hör minsta knyst, och sedan blir övertrött av all stimulering och ingen sömn!
    Tack det hjälpte lite.

Men även om hon sover djupt, borde hon inte ha iallafall reagerat med en rörelse eller nåt när grytlocken slogs ihop strax ovanför henne? Eller alla besticken rasslade alldelens intill i korhen?
  • Stårscha

Du ska absolut kolla upp detta så fort som möjligt.

• Alfonsina

Min syster var sån fast hon var så gammal att hon kunde sitta själv. Mamma slamrade med grytlock och annat och ingen respons. De fick remiss till öronläkare och det gjordes tester och ingen respons. Den kloka läkaren tog då bort alla konstiga ljud och satte på Pippi Långstrump. DÅ reagerade hon. Hon är sån än idag även som vuxen, är det något hon inte bryr sig om och hon är koncentrerad på annat hör hon inte ett jota.

Men kolla upp det om du är orolig!

• Maroschka

Ska bli uppringd av barnkliniken om 45 min. Jag hoppas dom tar min oro på allvar och låter mig komma och kolla iallafall.

• LillaFrun
    Maroschka skrev 2011-03-03 12:59:19 följande:
    Ska bli uppringd av barnkliniken om 45 min. Jag hoppas dom tar min oro på allvar och låter mig komma och kolla iallafall.
    Hur gick det med barnkliniken?
  • Maroschka

Jag måste fröst på BVC här och sedan få remiss från dom. Fick tid på onsdag och det känns just nu jäkligt långt bort med tanke på den enorma oron jag hunnit bygga upp. Sen ska dom då skicka remiss och vet vet hur snabbt vi får komma till öron sen...kan ju dröja.

Nu har jag liksom hakat upp mig på det här och observerar henne hela tiden och bara önskar att hon ska bli rädd eller reagera på något vis på tex sina syskon men ingenting tycker jag.

Dock när jag satt och lekte med henne och slog ihop 2 leksaker så blinkade hon varje gång dom small så där kändes det ju som att hon hörde men varför då inte det enorma ljudet av 2 grytor som slogs ihop intill hennes öron?

• Lissy81

Testa och smäll i grytlocken när hon är vaken, bakom henne så hon inte ser dem. Då ska du se att hon hoppas till.

• Takid

Min kille "hörde" inget på hörseltestet när han var nyfödd och jag höll också på att göra alla tänkbara ljud hemma. (Sköterskan frågade om han reagerade på tex en gryta som faller till golvet...) Han reagerade inte heller på dessa ljud, men däremot på sånt som man kanske inte tror att de ska reagera på, tex om någon hostade till eller så. Däremot inte på grytor, telefoner, annat som föll i golvet etc. Antar att det är för att han har en storebror och är van vid en massa ljud från honom. Enligt sköterskan som utförde andra hörseltestet (som han klarade galant) så är de små så vana vid ljuden från syskon redan från fostertiden så de är inte särskilt ljudkänsliga. Storebror kunde gapa och leva rövare 20 cm från lillebror som ammade och han reagerade inte alls. Kanske det är så för din lilla också. Men visst är det oroligt, det förstår jag. Jag var helt övertygad om att lillkillen inte hörde nåt alls och kunde inte tänka på något annat innan vi fick gjort nytt hörseltest. Men om lilla tjejen reagerar på leksakerna så är det nog ingen fara ska du se, och som sagt så reagerade inte min lille plutt heller på grytor och grytlock, kanske lite med en blinkning precis som du skriver...

• Maroschka
    Takid skrev 2011-03-03 20:17:46 följande:
    Min kille "hörde" inget på hörseltestet när han var nyfödd och jag höll också på att göra alla tänkbara ljud hemma. (Sköterskan frågade om han reagerade på tex en gryta som faller till golvet...) Han reagerade inte heller på dessa ljud, men däremot på sånt som man kanske inte tror att de ska reagera på, tex om någon hostade till eller så. Däremot inte på grytor, telefoner, annat som föll i golvet etc. Antar att det är för att han har en storebror och är van vid en massa ljud från honom. Enligt sköterskan som utförde andra hörseltestet (som han klarade galant) så är de små så vana vid ljuden från syskon redan från fostertiden så de är inte särskilt ljudkänsliga. Storebror kunde gapa och leva rövare 20 cm från lillebror som ammade och han reagerade inte alls. Kanske det är så för din lilla också. Men visst är det oroligt, det förstår jag. Jag var helt övertygad om att lillkillen inte hörde nåt alls och kunde inte tänka på något annat innan vi fick gjort nytt hörseltest. Men om lilla tjejen reagerar på leksakerna så är det nog ingen fara ska du se, och som sagt så reagerade inte min lille plutt heller på grytor och grytlock, kanske lite med en blinkning precis som du skriver...
    Tusen tack!

Jag hoppas vi har sån tur att det ätr så för oss med. Har gråtit en hel del av oro ikväll.
  • Maroschka

Oj så sakta dessa dagar gått. Måndag och tisdag kvar sen äntligen BVC. Dock tar det väl minst en vecka sen från det dom skickat remissen

Svar på tråden Är hon döv?