• Maroschka

Är hon döv?

Nu sitter jag och jagar upp mig själv här. Vi reagerade lite redan för ett tag sedan på att hon inte verkade vrida huvuet efter våra röster men brydde oss inte så mycket men nu är vi där igen och hon verkar ju inte reagera på ljud
    Hon reagerar ingeting på om vi tar en skallra eller pipleksak och låter vid något öra. Hon reagerar heller inte om vi gör högre ljud tex klappar händerna hårt, hon blinkar inte ens.
    Det där testet dom gör redan på BB gick bra men det känns oroväckande.
    Tror ni jag behöver vara orolig?

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Svar på tråden Är hon döv?
  • Takid
    Maroschka skrev 2011-03-06 09:42:40 följande:
    Oj så sakta dessa dagar gått. Måndag och tisdag kvar sen äntligen BVC. Dock tar det väl minst en vecka sen från det dom skickat remissen
    Ni har inte märkt att hon reagerar på några ljud? Usch, jag lider med dig, det är så hemskt när man oroar sig så för något och det inte går att tänka på något annat !
  • Pallas

Kan det hjälpa dig i din oro att tänka att inget kommer förändras tills torsdag? Det kommer inte bli värre. Även om hon skulle vara döv/hörselskadad, så verkar hon ju må bra i övrigt. Och som hörselskadad kan jag förövrigt meddela att det går alldeles utmärkt att leva ett fullödigt liv ändå.

• Maroschka
    Takid skrev 2011-03-06 09:48:10 följande:
    Ni har inte märkt att hon reagerar på några ljud? Usch, jag lider med dig, det är så hemskt när man oroar sig så för något och det inte går att tänka på något annat !
    Jo det är helt förvirrande. Ibland kan vi se att hon blinkar när man tex slår ihop två saker bredvid örat medans hon inte reagerar alls på grytor som kastas i golvet eller krytlock som slås ihop alldelens intill henne.
    Pallas skrev 2011-03-06 09:53:39 följande:
    Kan det hjälpa dig i din oro att tänka att inget kommer förändras tills torsdag? Det kommer inte bli värre. Även om hon skulle vara döv/hörselskadad, så verkar hon ju må bra i övrigt. Och som hörselskadad kan jag förövrigt meddela att det går alldeles utmärkt att leva ett fullödigt liv ändå.

Jadå jag är helt övertygad om att det går leva hur bra som helst som hörselskadad, det är liksom inte det som är det jobbiga utan ovissheten hurvida hon är hörselskadad elle rinte.
  • Pallas
    Men nu blev det nåt knas med citeringen för mig.

Jo, ovisshet är det svåraste att leva med, tycker jag. Men nu är det bara två dagar kvar, du får skriva av dig här under tiden. 
  • Takid
    Maroschka skrev 2011-03-06 10:02:03 följande:
    Jo det är helt förvirrande. Ibland kan vi se att hon blinkar när man tex slår ihop två saker bredvid örat medans hon inte reagerar alls på grytor som kastas i golvet eller krytlock som slås ihop alldelens intill henne.
    Jadå jag är helt övertygad om att det går leva hur bra som helst som hörselskadad, det är liksom inte det som är det jobbiga utan ovissheten hurvida hon är hörselskadad elle rinte.
    Min son reagerade som sagt inte heller på grytlock och kastruller som for i golvet (och jag provade måååånga gånger fram tills han fick göra sitt andra hörseltest) men däremot på lite "tystare" ljud, som en hostning, prassel med en tidning etc. Och ibland inte på det heller har jag för mig. Jag provade med alla tänkbara saker och det antar jag att du också gör. Så till slut blev väl alla konstiga ljud "vardagsmat" för min lille Plutt så han reagerade väl inte på något . Men visst är ovissheten jobbig, det förstår jag verkligen!
  • Maroschka

Just för tillfället känns det lite bättre nu. De flesta "testerna" har jag gjort när hon sovit men nyss medans maken stod och höll henne så slog pojken ihop 2 grytlock och då knep hon med ögonen ordentligt vid varje smäll. Dock tycker jag det är konstigt att hon inte hör samma ljud då hon sover men hon reagerade iallafall vilket måste vara pos

• t0va
    Maroschka skrev 2011-03-06 11:46:30 följande:
    Just för tillfället känns det lite bättre nu. De flesta "testerna" har jag gjort när hon sovit men nyss medans maken stod och höll henne så slog pojken ihop 2 grytlock och då knep hon med ögonen ordentligt vid varje smäll. Dock tycker jag det är konstigt att hon inte hör samma ljud då hon sover men hon reagerade iallafall vilket måste vara pos
    Fast inte ens min man reagerar på sådana ljud när han sover och han har normal hörsel, så det betyder nog inget alls. Bra tecken att hon reagerade :) 
  • Maroschka

Och varför reagerar hon inte ett dugg på natten då hon ligger bredvid mig och jag hostar på som om jag har rökt hela mitt liv?

• Maroschka
    t0va skrev 2011-03-06 11:48:20 följande:
    Fast inte ens min man reagerar på sådana ljud när han sover och han har normal hörsel, så det betyder nog inget alls. Bra tecken att hon reagerade :) 
    Tack
  • amalie79

Jag har inga barn, men ser ju att min 5-veckors systerdotter reagerar på ljud. Igår på kalas när man t ex öppnade en burk, då ryckte hon till och öppnade ögonen.

Likadant min bästa kompis barn i samma ålder, när man står bredvid när hon sover och pratar så rycker det i ansiktet på henne.
    Så jag hade nog också undrat. Sen om hon inte hör eller hör dåligt så är det ju inte världens undergång, men det är ju viktigt att få reda på det i tid så att man kan sätta in åtgärder så tidigt man kan. Det underlättar ju talet, osv också.

• Jelenas

Jollrar hon? Vet inte om det stämmer men jag har hört att om ett barn inte jollrar så kan det vara hörselskadat.

• Takid
    Jelenas skrev 2011-03-06 14:04:40 följande:
    Jollrar hon? Vet inte om det stämmer men jag har hört att om ett barn inte jollrar så kan det vara hörselskadat.
    Min son som är snart 4 månader har för bara en vecka sedan börjat att jollra och han hör alldeles utmärkt . Storebror var lika "sen" och han har pratat non-stop sen han var 1,5 år . Jag var så orolig för att han började jollra först vid 3,5 månaders ålder med det där är ju så olika!
  • Maroschka
    Takid skrev 2011-03-06 17:53:55 följande:
    Min son som är snart 4 månader har för bara en vecka sedan börjat att jollra och han hör alldeles utmärkt . Storebror var lika "sen" och han har pratat non-stop sen han var 1,5 år . Jag var så orolig för att han började jollra först vid 3,5 månaders ålder med det där är ju så olika!
    Tack nu lugnade du mig igen
  • Takid

Hur har det gått för er idag! Hoppas du blivit lite lugnad efter besöket!

• Maroschka
    Takid skrev 2011-03-09 11:12:23 följande:
    Hur har det gått för er idag! Hoppas du blivit lite lugnad efter besöket!
    Vi har inte varit ännu. kl 15.10 har vi tiden men jag har börjat fundera på om dom verkligen behöver skicka oss till öron. Jag har ju sett på henne att hon reagerat när syskon skrikit eller smällt i en dörr så helt döv är hon då inte. Det är oftast på mina egna test hon inte verkar reagera
  • Takid
    Maroschka skrev 2011-03-09 13:04:13 följande:
    Vi har inte varit ännu. kl 15.10 har vi tiden men jag har börjat fundera på om dom verkligen behöver skicka oss till öron. Jag har ju sett på henne att hon reagerat när syskon skrikit eller smällt i en dörr så helt döv är hon då inte. Det är oftast på mina egna test hon inte verkar reagera
    Härligt att höra !
  • Maroschka

Nu är vi hemma och läkaren ville skicka remiss just för att hon inte reagerar på så kraftiga ljud som grytor osv. Hon kan ju bara sova djupt men som han sa det är ju skitviktigt att kolla det NU så vi fick en remiss som jag hoppas inte dröjer så mycket nu.

• Takid
    Maroschka skrev 2011-03-09 16:48:09 följande:
    Nu är vi hemma och läkaren ville skicka remiss just för att hon inte reagerar på så kraftiga ljud som grytor osv. Hon kan ju bara sova djupt men som han sa det är ju skitviktigt att kolla det NU så vi fick en remiss som jag hoppas inte dröjer så mycket nu.
    Ja, det är ju alltid bra att kolla upp en gång för mycket! Hoppas allt går bra med den lilla tjejen .
Svar på tråden Är hon döv?