Inlägg från: Passionsfrukt |Visa alla inlägg
  • Passionsfrukt

Vänja innekatt till att bli utekatt?

Som någon redan sagt här så betyder det inte att din katt vill vara ute bara för att hon smet från balkongen, katter kan kasta sig efter flugor och fåglar och gud vet vad av rena impulser.
    Men eftersom ditt nya boende har en egen uteplats så ja, varför inte låta katterna gå ute om de vill?
    Först och främst så ska du låta bägge katterna vänja sig vid den nya bostaden. Sedan kan du börja ta ut dem i sele - om de vill. Börja träna sele redan inomhus. Efter hand kan du börja släppa ut dem. Se dock till att de är chippade och kastrerade samt vaccinerade.
    Det allra bästa vore om du kunde bygga en stor inhägnad med stubbar, klätterträd i form av grenar och grejer där katterna tryggt kunde gå, titta på naturen och jaga fjärilar. Det är säkrast, och om det är innekatter det handlar om så har dom antagligen inte någon större längtan efter att få springa fritt över några större områden.

• Passionsfrukt
    Essa83 skrev 2011-03-04 22:00:22 följande:
    Min var innekatt några år men sen hade hon chansen att vara ute en sommar när vi bodde hos min pappa. Hon gick ut men inte långt. Höll sig mest i och runt trädgården. Samma när jag flyttade till markplan för att hon skulle få gå ut. Hon gick knappt utanför uteplatsen. Så visst går det men min går iaf inte långt men det är väl bättre det än tvärtom. Min skulle aldrig springa bort iaf. Alldeles för hemkär. Inne är hon drottning, ute blir hon väldigt spänd och nervös.

Nu bor vi på tredje våningen men hon kan gå ut på balkongen som vi satt nät för. Det verkarlagom för henne. Hon gillade ju aldrig att gå ut nåt större men nu får hon iaf frisk luft och kan spana på bilar och fåglar.
    Påminner mig om en arbetskompis som hade en innekatt i flera år innan han träffade en tjej och köpte radhus. De hade terrass på bakgården och började släppa ut katten där. Katten var helt wtf, fattade inte vad hon skulle göra, började efter några veckor gå runt på terrassen men gräset var hon livrädd förr Glad Så visst, vissa blir aldrig intresserade av att vara ute.
Svar på tråden Vänja innekatt till att bli utekatt?