Inlägg från: skomakarfrun |Visa alla inlägg
  • skomakarfrun

Vagnfunderingar

jag behöver hjälp med val av vagn, valet står mellan emmaljunga edge duo eller brio happy

edge
    + regäl
    +bra fjädring

- stor och otymplig
    -ful

brio
    + snygg
    + lite nättare

jag behöver ha en vagn med bra fjädring för promenader på skogsvägar osv. men ju mer jag kollar på brio och ser sånna vagnar ute på stan , ju mer sugen blir jag på en sådan, Emmaljungan  är så ful tycker jag, sen är det groteskt stor. Både chassit och hårdliften.

ni som har erfarenhet av brio, hur är den, kvalitétsmässigt? I butik verkar fjädringen bra, nästan bättre än emmaljungans classic chassi

tips någon...

längtar efter prinsen
  • skomakarfrun

Nimah: vi åkte till barnens hus och frågade om vi fick prova att stoppa i ett emmaljungachassi i bagaget. Det fick vi, inga problem. Antar att du inte väljer mellan alla vagnar i affären så då blir det inte så jobbigt

• skomakarfrun

Nu har jag bestämt mig, blir en begagnad emmaljunga edge duo med classicchassi. Brio happy utan teleskophantag verkar vara svåra att få tag på begagnade...
    Satsar på att investera i en Nordic Cab eller liknande sen till vintern/våren. Då ska gravidkilorna motioneras bort :-P

• skomakarfrun

Vi har mätt och vagn + hundbur kommer få plats i våran Ford focus. Då är det edge duo jag tänker på, är en sån jag vill ha. Fräsch begagnad tänkte jag mig

• skomakarfrun

Det är inte säkert att vi får in liggdelen, den är groteskt stor, jag hoppas vi får in sittdelen, den känns mindre. Nu kommer vi kunna ha liggdelen i baksätet om den inte får plats.

• skomakarfrun
    Cornellia skrev 2011-05-26 20:37:55 följande:
    Jag älskar ju lila, men den turkosa ser verkligen pigg och somrig ut.

Frågan är bara om den blir skitig snabbt?
    ja hålla tummarna för ett renligt barn då för jag tycker också den blå var finast. Är ju roligt med glada färger, beror väl lite på tyg också om smutsen fastnar eller inte...
    Jag ska kolla på vagn imorgon, den är svart, lite tråkigt, men eftersom den är begagnad så kanske chansen är större att den är fräsch.
    längtar efter prinsen
  • skomakarfrun

Cornellia: en emmaljunga classic sport. Tror den kommer passa våra behov bra. Vill ha ett classic chassi och citykorgen tar lite mindre plats än edge duo liggdelen. Jag berättar väl på fikat om vi slog till

• skomakarfrun

Nu har jag köpt en vagn, en begagnad Emmaljunga Classic Sport. med City korg. Den var som ny och i väldigt bra färg liggdelen var marinblå och sittdelen svart.  3500 kr fick vi ge och då ingick två skötväskor, en till vardera vagn. Ett kap tycker jag själv, sittvagnen är från -09 och liggdelen från -10

Nu får pojken gärna komma så vi kan ut och gå

längtar efter prinsen
  • skomakarfrun
    Cornellia skrev 2011-05-27 16:30:04 följande:
    Nu börjar det verkligen bli dags att skicka iväg beställningen på vagnen.
    Är det något mer man behöver som jag har glömt?

Vagn (chassi+sittdel)
    Liggdel
    Adapter till babyskydd
    Åkpåse till liggdelen
    Myggnät
    regnskydd?
    längtar efter prinsen
  • skomakarfrun
    betula skrev 2011-05-26 21:40:57 följande:
    Har funderat på det här m täcke/kudde till vagnen. Skall man köpa det? Det ingår åkpåse till den vagnen vi tänkt köpa och det fyller väl lite täckets funktion? Eller är åkpåsen bara aktuell när det är riktigt kallt?

jag frågade på barnenshus och de rekommenderade att köpa åkpåse. För det blir ju snabbt kallt på hösten och då är det lika bra att satsa på åkpåse direkt. Så det tänkte vi göra. Vårat barn kommer förhoppningsvis i mitten av september så det blir ju aktuellt med vagnpromenader i oktober och framåt. Vet inte om det räcker med täcke på vintern, det verkade inte så på dem i affären iaf och då måste man ju köpa en åkpåse också.

Vi har en duovagn...

längtar efter prinsen
  • skomakarfrun

kudde hade jag tänkt att ha i vagnen, som Cornellia säger så är det så rekommendationerna ser ut i dag. Sen kanske inte barnet ligger så mycket i vagnen att det hinner få deformerat huvud. Men jag tycker det blir lite mer ombonat med en kudde också, kanske lite extra stötdämpning om man går på knöggligt underlag (mitt eget hittepå)...

längtar efter prinsen
  • skomakarfrun
    She is Me skrev 2011-07-07 21:35:33 följande:
    Nån expert på brio vagnar här? Har köpt en bättre begagnad kombivagn från 06. Den är väldigt trög att fälla ihop, vet nån om man kan fixa spärrarna på handtaget så att det enklare att dra upp dem? Vet ni om man kan köpa nya lufthjul två av dem vobblar lite är det samma fattning på nya och gamla hjul villsäga?
    min svägerska köpte även hon en begagnad brio, även den var trög att fälla ihop och hade vinda hjul... kanske vanligt på briovagnar, vad vet jag...
    nya hjul kan du köpa, blir ju en peng, tror de kostar några hundra styck... vänd dig till en barnvagnsåterförsäljare så kan de säkert hjälpa dig.
    Att den är trög att fälla ihop kanske kan avhjälpas genom att smörja den?? det rådet fick hon iaf...
    längtar efter prinsen
Svar på tråden Vagnfunderingar