• betula

    Vagnfunderingar

    Tänkte att vi allt får försöka skaffa oss lite fler trådar i vår grupp och då inköpet av vagn är något som vi funderar ganska så mkt på tyckte jag en sån tråd skulle passa bra :)

    Själv är jag jättesplittrad gällande vagn. Vi rör oss mkt i skog och mark m hundarna och behöver en vagn som klarar av att ge bebis en ok tur trots skogsvägar.

    Jag är väldigt inne på Kronan, men kan inte annat än tycka att det är mkt pengar att köpa en duo-vagn när liggdelen typ används 6 mån (+ att vi hoppas kunna använda mkt sjal). Men så sa nån att bebis kanske vill sova i vagnen ute och genast blev sjalen inte så superpraktiskt till just det ändamålet ;)

    Vad har ni för vagn eller vad för vagn funderar ni på att köpa och framföallt VARFÖR?

  • Svar på tråden Vagnfunderingar
  • Cornellia

    Jag har alltid varit galen i vagnar, och visste redan innan plusset vilken vagn det blir.

    Vi bor mitt i stan, och är inte så mycket ute i skogen, det närmaste vi kommer är plogade elljusspår.

    Kraven som vi inte kompromissar med
    Duo-vagn (tycker helt enkelt att kombivagnar är fula)
    Vändbar sittdel
    Stora hjul
    Lättmanövrad (svängbara/svängbart hjul fram)
    Det ska gå att klicka på babyskydd

    Övriga önskvärda kriterier
    Finnas i flera färger
    Passa med babyskydd från Maxi-Cosi, Acta Graco eller Britax.
    Lufthjul
    Knäledshandtag

    Dom ENDA vagnarna vi hittat som stämmer med "måste kraven" är Teutionia Spirit och Mutsy vagnarna. Men eftersom Mutsy är så dyra, och Teutonia Spirit stämmer med våra övriga önskemål, så kommer det bli en sån.

  • betula

    Smart att göra en lista ju! Att jag inte tänkt på det :D

    Varför knäledshandtag?

    Med babyskydd menar du babybilstolen eller är det nåt annat?

  • Cornellia
    betula skrev 2011-03-03 14:56:38 följande:
    Smart att göra en lista ju! Att jag inte tänkt på det :D

    Varför knäledshandtag?

    Med babyskydd menar du babybilstolen eller är det nåt annat?
    Jag tycker det är bekvämare med knäledshandtag, än dom andra varianterna jag sett.
    Babyskydd = Babybilstol

    Faktiskt så är det mycket enklare att hitta en vagn om man gör en sån lista, det är så svårt att ställa upp dem mot varandra annars, och man fastnar på vagnar som man gillar, trots att dom egentligen inte har dom funktioner man vill ha!

    Jag har varit jäkligt inne på Brio Happy oxå, den verkar otroligt skön att köra, med superbra fjädring. Men den har inte möjlighet att klicka på babyskyddet
  • betula

    Brio Happy är väl en vagn som det funderas på här med. Babyskyddsiklickande är inget vi eftersöker.

  • Cornellia
    betula skrev 2011-03-03 15:08:08 följande:
    Brio Happy är väl en vagn som det funderas på här med. Babyskyddsiklickande är inget vi eftersöker.
    Jag önskar jag kunde ta bort det kravet jag oxå, men tyvärr känns det som ett "måste", jag kommer aldrig orka att bära ett babyskydd med en sovande bebis i från parkeringshuset och hem.

    Har du varit och känt på några vagnar?? Jag tycker man känner ganska direkt vad man gillar och inte gillar så fort man tar i dem.
  • betula
    Cornellia skrev 2011-03-03 15:10:51 följande:
    Jag önskar jag kunde ta bort det kravet jag oxå, men tyvärr känns det som ett "måste", jag kommer aldrig orka att bära ett babyskydd med en sovande bebis i från parkeringshuset och hem.

    Har du varit och känt på några vagnar?? Jag tycker man känner ganska direkt vad man gillar och inte gillar så fort man tar i dem.
    Mmm vi var iväg i helgen och då insåg jag att emmaljunga nog inte är ett alternativ trots att jag trott det innan. Men kronan finns inte i butik här i närheten, så den kan jag inte känna på :(
  • Cornellia
    betula skrev 2011-03-03 15:16:53 följande:
    Mmm vi var iväg i helgen och då insåg jag att emmaljunga nog inte är ett alternativ trots att jag trott det innan. Men kronan finns inte i butik här i närheten, så den kan jag inte känna på :(
    Synd, du får hålla utkik på stan och om du ser en får du springa fram och höra om du får känna.

    Jag gillar oxå kronan, men gillar inte hur handtaget är format (och att det inte funkar med babyskydd )
  • givinglife

    Vi sitter i valet och kvalet, syskonvagn eller inte.... Dottern kommer vara 2 år och 3 månader när den lill* kommer.
    Tycker de verkar så klumpiga, frågan är hur ofta jag kommer gå själv med båda två... ja lämning till dagis då, men det är inte så långt att gå hon kanske klarar sig med ståplatta, eller den lilla i bärsele på vägen dit... Man kanske vill kunna åka iväg med dem båda två de dagar det inte är dagis.

    Nån annan som funderar runt det?
    Jag gillar emmaljunga för enkelvagn annars

  • betula
    givinglife skrev 2011-03-03 15:41:44 följande:
    Vi sitter i valet och kvalet, syskonvagn eller inte.... Dottern kommer vara 2 år och 3 månader när den lill* kommer.
    Tycker de verkar så klumpiga, frågan är hur ofta jag kommer gå själv med båda två... ja lämning till dagis då, men det är inte så långt att gå hon kanske klarar sig med ståplatta, eller den lilla i bärsele på vägen dit... Man kanske vill kunna åka iväg med dem båda två de dagar det inte är dagis.

    Nån annan som funderar runt det?
    Jag gillar emmaljunga för enkelvagn annars
    Det är exakt 2 år mellan mig och min syster och mina föräldrar hade aldrig nån syskonvagn till oss.

    Du tycker inte att Emmaljunga har stora vagnar? Jag blev helt förvånad över hur mkt större deras vagn kändes än brion.
  • Renni

    Vi ska köpa en syskonvagn men det finns en sån djungel... Nu har vi en emmaljuna city cross till vår lilla tjej.
    När hennes lillebror/lillasyster anländer kommer hon att vara 22 månader gammal & vi anser inte att ståbräda kommer vara så till henne just då utan det blir en syskonvagn...

    Har kollat på emmaljunga twin cerox men jag vet hur dem är?!!

Svar på tråden Vagnfunderingar