Inlägg från: Cornellia |Visa alla inlägg
  • Cornellia

Vagnfunderingar

mymy skrev 2011-04-28 20:09:19 följande:

Idag har jag suttit och kollat runt på vagnar. Jisses! Det är ju en djungel!! Har tre barn sen innan och kan inte komma ihåg att jag hade såna problem då, minstingen är 9 år så det är ett tag sen. Men visst fanns det massor med vagnar då med? Eller så var det så att jag visste precis vad jag ville ha, vilket jag inte riktigt gör nu.
    Mina krav:
    Lite större däck, helst luft.
    Är den trehjulig ska den ha stort däck fram också.
    Ligg och sittmöjlighet-kombivagn kanske?

Ja jag vet inte, vi får nog åka och kolla på vagnar, tror det finns en bra affär i Malmö. Såg att någon här hade beställt från Tyskland, kanske skulle man göra det samma..:) Får kolla lite.

Tips och råd emottages tacksamt..:)

Är det viktigt för dig att kunna ha barnet vänt mot dig i sittdelen?
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    mymy skrev 2011-04-28 21:38:33 följande:
    Cornellia-helst vill jag det men inte livsviktigt :)
    Isf är det i princip bara Teutonia Spirit S, Quinny freestyle, Koelstra Latinique som gäller av trehjulingarna.

Alla har stora hjul fram. Teutonian, Quinnyn och Koelstran har eller iaf går att få med lufthjul.

Teutonian går att välja om man vill ha kombi eller duo,
    De andra är duovagnar.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia

Nu får ni hjälpa mig tjejer! Vi måste beställa barnvagn typ nu, men jag kan inte bestämma mig vilken färg!!
    Liggdelen kommer att vara lila, men vilken färg ska jag ha på sittdelen??

Enklast vore ju att ha lila där oxå, det är nog en mer praktisk färg, men samtidigt är det väl lite tråkigt med samma färg på allt, och den turkosa är ju superfin!

Vad tycker ni?

BF 1/9 2011
  • Cornellia

Jag älskar ju lila, men den turkosa ser verkligen pigg och somrig ut.

Frågan är bara om den blir skitig snabbt?

BF 1/9 2011
  • Cornellia
    skomakarfrun skrev 2011-05-26 20:58:24 följande:
    ja hålla tummarna för ett renligt barn då för jag tycker också den blå var finast. Är ju roligt med glada färger, beror väl lite på tyg också om smutsen fastnar eller inte...
    Jag ska kolla på vagn imorgon, den är svart, lite tråkigt, men eftersom den är begagnad så kanske chansen är större att den är fräsch.
    Spännande! vad är det för vagn då?
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    betula skrev 2011-05-26 21:40:57 följande:
    Har funderat på det här m täcke/kudde till vagnen. Skall man köpa det? Det ingår åkpåse till den vagnen vi tänkt köpa och det fyller väl lite täckets funktion? Eller är åkpåsen bara aktuell när det är riktigt kallt?
    Jag vet egentligen inte nånting om saken, men det bör ju bero lite på vilken sorts åkpåse det är? Jag menar, det är kanske inte optimalt att använda en vinterpåse i september?
    BF 1/9 2011
  • Cornellia

Nu börjar det verkligen bli dags att skicka iväg beställningen på vagnen.
    Är det något mer man behöver som jag har glömt?

Vagn (chassi+sittdel)
    Liggdel
    Adapter till babyskydd
    Åkpåse till liggdelen
    Myggnät

BF 1/9 2011
  • Cornellia
    She is Me skrev 2011-05-27 16:31:50 följande:
    Cornellia: skötväska?
    Jo, men den ska inte beställas med vagnen från tyskland, utan den kommer vi köpa en separat från ett annat ställe.
    (samma med babyskyddet)
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    She is Me skrev 2011-05-27 16:40:40 följande:
    C: men då tror jag du fått med allt ;) köp inget parasoll men det hade du inte skrivit att du skulle heller :) vilka färg blir det nu då?
    Jag tror jag går på lite tråkigare och praktisk. Alltså Lila
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    skomakarfrun skrev 2011-05-27 18:57:20 följande:
    regnskydd?
    Tydligen är teutonias rengskydd inte alls bra, så där kommer det bli ett vanligt från tullsa (men bra tänkt!)
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    betula skrev 2011-06-05 18:59:40 följande:
    Ah, tackar. :) Ja kanske lika bra att skita i täcke... Hur är det m kudde egentligen? Mamma säger att man inte skall ha kudde i vagnen till så liten, men hon har ju inte haft barn på 30 år och kan "köpa" sånt som folk säger lit väl lätt utan att tänka själv ibland tycker jag... :P
    Dom ska ha kudde, som man lägger huvud och axlarna på. Detta för att dom inte ska få deformerat huvud.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    betula skrev 2011-06-05 19:30:40 följande:
    Vilket (deformerat huvud alltså) jag o mina systrar har då eftersom vi har vuxit upp utan kudde... ;)
    Det är vi nog många som har. Och det är inte helt ovanligt att folk har lite plattare ytor på huvudet.

Hursom helst så är det så rekommendationerna ser ut idag.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    betula skrev 2011-06-05 20:56:07 följande:
    Var hittar man såna här rekommendationer? Det är så enormt mkt som sägs och en hel del går emot varandra liksom...
    www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/.../2006-114-40_200611440.pdf
    BF 1/9 2011
  • Cornellia

Jag skulle ha valt den bruna, men om du gillar grönt tycker jag att du ska välja den, den var också snygg. (speciellt den sista gröna bilden).

BF 1/9 2011
  • Cornellia
    betula skrev 2011-06-21 15:31:24 följande:
    Idag kom min kronan vagn! Håller på att plocka upp den nu och känner bara sån LYCKA! :) Än så länge är jag mer än nöjd! Dessutom hade de sjukt snabb leverans! Vi bestälde söndagkväll och fick dn ida vid 15!
    Vilken färg blev det?
    BF 1/9 2011
Svar på tråden Vagnfunderingar