• Anonym (:()
    Äldre 3 Mar 16:00
    25095 visningar
    8 svar
    8
    25095

    Laxerande mat?

    Behöver verkligen få igång min mage, har inte bajsat på säkert två veckor, med undantag för en liten "harplutt" då och då. Har köpt hem torkade plommon men vet inte om det ger effekt. Finns det nåt mer man kan äta för att få igång magen? Vill inte ta laxeringsmedel.

  • Svar på tråden Laxerande mat?
  • jejje8­2
    Äldre 3 Mar 16:12
    #1

    Katrinplommon, själv drack jag juicen under grav.
    Mogen kiwi
    Messmör
    Torkad frukt.
    Drick mycket vatten!

  • Äldre 3 Mar 16:14
    #2

    Jag avskyr katrinplommon och äter därför hellre torkade aprikoser. Det brukar ge effekt, men när jag är riktigt trög i magen måste jag för det mesta ta till dulcolax ändå.

  • Äldre 3 Mar 16:16
    #3

    Psylliumfrön
    Linfrön
    Kaffe!

    Inte vitt bröd,te och ost

  • Anonym (Whokn­ows!)
    Äldre 3 Mar 16:16
    #4

    Färska plommon, ät en hel korg nästan....

    Jag har själv problem ibland och vanliga saker som hjälper andra tar inte alls på mig men plommon tar verkligen...

  • Anonym (finns mkt)
    Äldre 3 Mar 19:07
    #5

    blötlagt linfrö o plommon eller fikon.
    kaffe direkt på morgonen.
    ta stora doser Magnesim (mineral)
    drick mkt vatten et ttips börja dagen i lugn o ro att värma ca 5-8 dl vatten, blanda i pressad citron t ex, värm till lagom varmt så det går lätt att dricka. jätttebra för en trög mage.
    hjälper inte detta så finnns vattenlavemangspåsar på apotek att köpa , det är inte så bra att gå förstoppad långa perioder.

  • Anonym
    Äldre 3 Mar 23:23
    #6

    starkt kaffe! annars måste du köpa laxermedel så du inte hamnar på sjukan så de får gräva ut bajset.

  • Anonym
    Äldre 3 Mar 23:24
    #7

    varför vill du inte ta laxeringsmedel förresten? har du haft problem innan det här borde du nog gå till en läkare så att det inte är något knas med magen eller med din kost.

  • Anonym (:() Trådstartaren
    Äldre 3 Mar 23:47
    #8
    Anonym skrev 2011-03-03 23:24:48 följande:
    varför vill du inte ta laxeringsmedel förresten? har du haft problem innan det här borde du nog gå till en läkare så att det inte är något knas med magen eller med din kost.
    Ska faktiskt till ätstörningsenheten nästa vecka pga problem med viktångest jag haft länge. Kommer få en kostplan och terapi, men fram till dess mår jag inte bra av att vara förstoppad :( dessutom är jag rädd att förstoppningen kommer göra att jag väger 10 kilo mer när jag ska väga mig där. Vill inte ta laxermedel för att jag är rädd att få för stor effekt, känner också många andra ätstörda som gör det för att tappa vikt och jag vill inte riskera att bli beroende på det sättet.
Svar på tråden Laxerande mat?