• FreeForAll

En äcklig katt använder min trädgård som toalett!

Märkte precis att min trädgård är full av kattskit! Har inte varit ut i den mycket under vintern men skulle ut nu när vädret börjar bli bättre. Vi har knappt haft ngn snö så det verkar som att han har skitit där hela vintern.

Hur farligt är det? Jag har två barn, visst är det farligt för dem? Hur sanerar jag trädgården? Ska jag gå och plocka upp det jag hittar eller slutar det vara farligt efter att det har legat ett tag?

Och hur får jag den att sluta skita i min trädgård? Googlade lite och såg att man kan lägga kaffesump, citronskal och cayennepeppar i trädgården, hjälper det? Några andra förslag?

Det ante mig.
  • Svar på tråden En äcklig katt använder min trädgård som toalett!
  • FreeForAll
    iggelpiggel skrev 2011-03-04 10:43:21 följande:
    Ja tänk  vi har rådjur  i vår trädgård som både bajsa och förstör år efter år....  men katter gräver alltid ner sitt skit...
    Den här katten har inte grävt ner det, och det är ÖVERALLT! Speciellt under tvättvindan, och det är ju där jag måste gå mest...
    Det ante mig.
  • FreeForAll
    adina01 skrev 2011-03-04 10:46:26 följande:
    Problemet är väl att marken har varit frusen så det inte gått att gräva, vanligtsvis gräver katterna ner(finns undantag när det gäller dominanta katter)
    Har själv katter och märker att under denna vinter när det hos oss varit mycket snö har de haft svårt att uträtta sina behov mera "avskilt".
    Tror inte gammal avföring är farlig, själv har jag börjat plocka bort den hos mig, med en plastpåse på spade, fast det är mina egna katter vill jag ju inte ha kattskit överallt.
    Så har jag tur så slutar den skita i min trädgård nu när den kan gräva ner det?
    Det ante mig.
  • Helle333
    FreeForAll skrev 2011-03-04 10:12:35 följande:
    Märkte precis att min trädgård är full av kattskit! Har inte varit ut i den mycket under vintern men skulle ut nu när vädret börjar bli bättre. Vi har knappt haft ngn snö så det verkar som att han har skitit där hela vintern.

Hur farligt är det? Jag har två barn, visst är det farligt för dem? Hur sanerar jag trädgården? Ska jag gå och plocka upp det jag hittar eller slutar det vara farligt efter att det har legat ett tag?

Och hur får jag den att sluta skita i min trädgård? Googlade lite och såg att man kan lägga kaffesump, citronskal och cayennepeppar i trädgården, hjälper det? Några andra förslag?
    Om man orkar sitta hemma och spana efter katten kan man ha en blomspruta med iskallt vatten och spruta på katten om den hukar sig i trädgården. Det är inte farligt för katten och det är vänner som provat detta och när de gjort det tillräckligt länge på samma katt har de slutat gå där... En kollega har skaffat en grej som ska skrämma bort rådjur med hög- eller lågfrekvent ljud (minns inte vilket) det fungerar tydligen även på hundar och katter...
  • sallybuse

De som göms i snön kommer upp i tön.

Annars kan du försöka ha en vattenspruta när du ser katten o ge den en dusch.

• Zimlis

Vi hat nät över sandlådan - väldigt bra.. sen har jag en hund som tycker katter som springer är roliga att dra efter.. detta har resulterat i att grannarnas katter passerar vår trädgård med en ryslig fart, eller oxå tvärtom så smyger de över trädgården för att inte upptäckas. De stannar inte för att göra sina behov - jag tycker så mycket om min hund.
    Jag ska dock tillägga att jag gillar grannarnas katter med för de håller undan råttor och andra icke önskvärda gnagare.

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • semlorna

Är du gravid ska du vara försiktig med kattbajs som legat mer än 24 h men annars är det relativt riskfritt. Se till att rengöra händerna ordentligt sen bara.

När det gäller katter i trädgården brukar jag blåsa upp mig, morra och gå mot katten. Vänder den inte och springer då så morrar jag högre och springer mot det. Brukar aldrig ha katter i trädgården numera. På sommaren kan man använda vattenslangen också men på vintern är det för kallt så det är inte okej.

• adina01
    FreeForAll skrev 2011-03-04 10:50:54 följande:
    Så har jag tur så slutar den skita i min trädgård nu när den kan gräva ner det?
    Förhoppnngsvis, jag har inte haft problem tidigare år. Katter vill dölja sin avföring så att "fiender" inte ska upptäcka dem , okastrerade hankatter kan däremot även markera genom avföring.
  • 84 Anna
    MajaVira skrev 2011-03-04 10:57:55 följande:
    www.jula.se/djurskramma-animal-away-129003
    Försäkra dig om att de närmsta grannarna inte har djur innan du skaffar dig en sån här. Det verkar variera men jag har sett såna där djurskrämmor som ska ha en räckvidd på 12 meter.
  • Gurkburk
    Helle333 skrev 2011-03-04 10:51:37 följande:
    Om man orkar sitta hemma och spana efter katten kan man ha en blomspruta med iskallt vatten och spruta på katten om den hukar sig i trädgården. Det är inte farligt för katten och det är vänner som provat detta och när de gjort det tillräckligt länge på samma katt har de slutat gå där... En kollega har skaffat en grej som ska skrämma bort rådjur med hög- eller lågfrekvent ljud (minns inte vilket) det fungerar tydligen även på hundar och katter...
    Spruta vatten på katten kan vara en effektiv metod, men så här års när det är kallt ute ska man absolut inte göra det. Det är djurplågeri och kan absolut skada katten. På sommaren när det är varmt ute är det en annan sak, men jag skulle ändå inte använda iskallt vatten. De flesta katter gillar inte vatten oavsett temperatur.
  • MickisFlisanNellie

Våran uteplats på baksidan var rena kattoaletten förra våren och det stank hemskt illa. De fick komma och bygga om våran altan och sen sattes det upp en kattskrämma som var ganska effektiv. Nu har vi skaffat hund så det kommer inte in några katter på våran baksida. Men nu har de börjat använda rabatten på framsidan istället så vi får se vad vi ska göra åt den då det inte går att sätta upp en kattskrämma där. Det går förbi så många med hundar och katter i koppel och de ska ju inte behöva bli skrämda. Men äckligt är det och man blir så arg.

Skaffa en skrämma och sätt den i katthöjd. Det är mitt råd!

Älskar mina tjejer Flisan och Nellie!!
  • FreeForAll
    MickisFlisanNellie skrev 2011-03-17 16:44:39 följande:
    Våran uteplats på baksidan var rena kattoaletten förra våren och det stank hemskt illa. De fick komma och bygga om våran altan och sen sattes det upp en kattskrämma som var ganska effektiv. Nu har vi skaffat hund så det kommer inte in några katter på våran baksida. Men nu har de börjat använda rabatten på framsidan istället så vi får se vad vi ska göra åt den då det inte går att sätta upp en kattskrämma där. Det går förbi så många med hundar och katter i koppel och de ska ju inte behöva bli skrämda. Men äckligt är det och man blir så arg.

Skaffa en skrämma och sätt den i katthöjd. Det är mitt råd!
    Vad är en kattskrämma?
    Det ante mig.
Svar på tråden En äcklig katt använder min trädgård som toalett!