• Anonym (Fundersam)

Hur mycket måste vi betala i skatt vid försäljning?

MIna föräldrar köpte en tomt och byggde en sommarstuga på den för ca 40 år sedan. Det kostade dem 25 000 kr. Den har byggts ut, och fått sommarvatten, en dusch, några altaner, uthus och en lekstuga sedan dess. För ett antal år sedan skrev de över stugan på mig och min bror, dvs vi betalade ingenting. Vi har ett lån på 140 000 kr på stugan idag. Värdet idag uppskattas till ca 1 miljon. Om vi säljer den idag, hur mycket skatt kommer vi att bli tvungna att betala då? Vad är vinsten för oss?

• Svar på tråden Hur mycket måste vi betala i skatt vid försäljning?
  • Anonym (Fundersam)
    Philippa skrev 2011-03-04 10:55:16 följande:
    22 % av vinsten
    Men är vinsten 1 miljon då eftersom vi fick huset gratis?
  • Philippa
    Anonym (Fundersam) skrev 2011-03-04 11:03:28 följande:
    Skulle tro det.... men är inte säker.

Kolla på skatteverkets hemsida så hittar du mer info...
  • Kjell2
    Anonym (Fundersam) skrev 2011-03-04 11:03:28 följande:
    Vinsten är försäljningpriset minus köp (dvs 25kkr), försäljningskostnad och kostnad för renvoveringa yngre än 5 år.

Så i praktiken lär er skatt bli drygt 200 000 kr och sen får ni nästan 800 000 kr i handen.

/Kjell
  • Birgitta2
    Kjell2 skrev 2011-03-04 11:15:53 följande:
    Vinsten är försäljningpriset minus köp (dvs 25kkr), försäljningskostnad och kostnad för renvoveringa yngre än 5 år.

Så i praktiken lär er skatt bli drygt 200 000 kr och sen får ni nästan 800 000 kr i handen.

/Kjell
    Men visst finns det en indexreglering när det gäller kronans värde? Är det inte så att 25000 kr räknas upp till dagens penningvärde. Och på detta räknar man ut vinsten?
  • Anonym
    Kjell2 skrev 2011-03-04 11:15:53 följande:

/Kjell
    Men det är ju nu TS och hennes bror som ska sälja huset, inte föräldrarna. Och de betalade inget för huset och har alltså 0 kronor i inköpspris. Vilket betyder att hela summan blir vinst.
  • Kjell2
    Birgitta2 skrev 2011-03-04 12:54:37 följande:
    Men visst finns det en indexreglering när det gäller kronans värde? Är det inte så att 25000 kr räknas upp till dagens penningvärde. Och på detta räknar man ut vinsten?
    Nu blir jag osäker. Har aldrig hört talas om det men det kanske stämmer. När jag sålt och köpt har det aldrig ingått någon indexreglering.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2011-03-04 12:56:30 följande:
    Men det är ju nu TS och hennes bror som ska sälja huset, inte föräldrarna. Och de betalade inget för huset och har alltså 0 kronor i inköpspris. Vilket betyder att hela summan blir vinst.
    Har för mig, men ska inte svära på, att skatten är på fastigheten. Det hänger alltså på hur säljarna har skattat. Vet att vid arv så räknar man på ursprungligt köpvärde och inte att man fått huset gratis.

Nu spelar det i praktiken inte någon stor roll. Det bli en skillnad på ca 5500 kr på en total skatt om ca 200 000 kr.
Svar på tråden Hur mycket måste vi betala i skatt vid försäljning?