• Anonym (Fundersam)

Hur mycket måste vi betala i skatt vid försäljning?

MIna föräldrar köpte en tomt och byggde en sommarstuga på den för ca 40 år sedan. Det kostade dem 25 000 kr. Den har byggts ut, och fått sommarvatten, en dusch, några altaner, uthus och en lekstuga sedan dess. För ett antal år sedan skrev de över stugan på mig och min bror, dvs vi betalade ingenting. Vi har ett lån på 140 000 kr på stugan idag. Värdet idag uppskattas till ca 1 miljon. Om vi säljer den idag, hur mycket skatt kommer vi att bli tvungna att betala då? Vad är vinsten för oss?

• Svar på tråden Hur mycket måste vi betala i skatt vid försäljning?
  • Birgitta2
    Kjell2 skrev 2011-03-04 12:59:30 följande:
    Nu blir jag osäker. Har aldrig hört talas om det men det kanske stämmer. När jag sålt och köpt har det aldrig ingått någon indexreglering.
    Jag tror det finns regler om NÄR man skall börja räkna upp värdet. Om jag inte tar fel så skall skatteverket ha nån sån uppräkningslista. Men - jag kan ju ha fel.

Sen sägs ju ovan att brodern och TS fått stugan till skänks och frågan är hur man gör då vid försäljning?
  • Anonym

Hittad detta:

"Om du förvärvat bostadsrätten genom arv eller gåva övertar du den tidigare ägarens inköpspris. Tillägg får sedan göras för eventuella förbättringsutgifter."

Det betyder för TS och hennes bror att 25000 kronor är inköpspris och de får skatta på allt utöver detta när de säljer. Om de säljer för 1 miljon så blir vinsten 975 000 som de ska skatta på.

• Kjell2
    Anonym skrev 2011-03-04 13:12:15 följande:
    Hittad detta:

"Om du förvärvat bostadsrätten genom arv eller gåva övertar du den tidigare ägarens inköpspris. Tillägg får sedan göras för eventuella förbättringsutgifter."

Det betyder för TS och hennes bror att 25000 kronor är inköpspris och de får skatta på allt utöver detta när de säljer. Om de säljer för 1 miljon så blir vinsten 975 000 som de ska skatta på.
    Tack! Då var jag inte helt ute och cyklade!

Har för mig att det går att flytta runt skatten lite granna om man tänker lite i förväg och planerar vid den här typen av gåvor. Går t ex att sälja huset för en revers och på det sättet få ett nytt inköpspris. Säljarn skattar sen vid försäljningen/gåvotillfället och köparen senare med nytt inköpspris.
  • Birgitta2

Så här står det bl a på skatteverkets hemsida: Årtalet är naturligtvis fiktivt. De har som exempel tagit år 1952 som inköpsår: 

Inköpspris

Ditt inköpspris är köpeskillingen för bostaden (inklusive mark) med tillägg för inköpsprovision, lagfartskostnad och eventuell utgift för inteckning i fastigheten.

Om du förvärvat bostaden genom arv eller gåva övertar du den tidigare ägarens inköpspris. Tillägg får sedan göras för eventuella förbättringsutgifter.

Om du har anskaffat din fastighet före 1952 finns möjlighet att beräkna inköpspriset schablonmässigt. Inköpspriset kan då beräknas till 150 % av fastighetens taxeringsvärde år 1952. Kan du visa att inköpspriset för fastigheten översteg 150 procent av 1952 års taxeringsvärde, får du använda det verkliga inköpspriset.

Om du använder dig av 1952 års taxeringsvärde gånger 150 procent som inköpspris kan du inte göra avdrag för förbättringskostnader före år 1952

• Kjell2
    Birgitta2 skrev 2011-03-04 13:23:52 följande:
    Så här står det bl a på skatteverkets hemsida: Årtalet är naturligtvis fiktivt. De har som exempel tagit år 1952 som inköpsår: 

Inköpspris

Ditt inköpspris är köpeskillingen för bostaden (inklusive mark) med tillägg för inköpsprovision, lagfartskostnad och eventuell utgift för inteckning i fastigheten.

Om du förvärvat bostaden genom arv eller gåva övertar du den tidigare ägarens inköpspris. Tillägg får sedan göras för eventuella förbättringsutgifter.

Om du har anskaffat din fastighet före 1952 finns möjlighet att beräkna inköpspriset schablonmässigt. Inköpspriset kan då beräknas till 150 % av fastighetens taxeringsvärde år 1952. Kan du visa att inköpspriset för fastigheten översteg 150 procent av 1952 års taxeringsvärde, får du använda det verkliga inköpspriset.

Om du använder dig av 1952 års taxeringsvärde gånger 150 procent som inköpspris kan du inte göra avdrag för förbättringskostnader före år 1952

Tackar! Hade jag ingen aning om! Nu har jag lärt mig något nytt - alltid kul!
  • Birgitta2
    Kjell2 skrev 2011-03-04 13:37:07 följande:
    Tackar! Hade jag ingen aning om! Nu har jag lärt mig något nytt - alltid kul!
  • MajaVira
    Birgitta2 skrev 2011-03-04 13:23:52 följande:

Inköpspris

Detta gäller endast när fastigheten köpts innan 1952, då kan man välja mellan faktiskt inköpspris och 150% av taxeringsvärdet 1952. Om fastigheten köpts efter 1952 är det det verkliga inköpspriset som används vid vinstberäkningen. Så 1952 är inte bara ett exempel, det är en exakt gräns för denna regel.
  • MaryEllen

Fast exemplet på Skatteverkets hemsida med året 1952 är väldigt specifikt. Det beror på att det finns en särskild bestämmelse i övergångsreglerna till inkomstskattelagen om att man får använda 150 % av taxeringsvärdet som inköpspris om man ägt fastigheten senast 1952. Detta gäller endast 1952 (fråga mig inte varför, för det vet jag inte, men det står säkert i något förarbete till lagen) och man får därmed inte ta 150 % av taxeringsvärdet för vilket år som helst. Någon indexering av inköpspriset sker heller inte. Det är vad man betalade som man får dra av, det har ingen betydelse att 25 000 kr var betydligt mer 1960 jämfört med 1990 eller 2011.

Eftersom TS föräldrar köpte fastigheten för ca 40 år ägde de den inte 1952, och regeln om 150 % av taxeringsvärdet 1952 kan inte tillämpas. (Hade föräldrarna ägt fastigheten 1952 hade regeln kunnat tillämpas av TS och brodern, eftersom de får överta föräldrarnas situation eftersom de har fått fastigheten i gåva.)

Utöver dina föräldrars inköpspris får du och din bror också dra av kostnaderna för att bygga sommarstugan (jag uppfattar det som att föräldrarna köpt en obebyggd tomt och byggt huset på den) samt utbyggnaderna av den. Eftersom detta räknas som s.k. grundförbättring, d.v.s. man uppför/tillför något till fastigheten som inte fanns där innan, finns det inget krav på att det måste ha skett de senaste fem åren.

Av det som blir kvar efter alla avdrag, ska ni betala 22 % i skatt på er respektive andel av den sålda fastigheten.

• Anonym (Fundersam)

Oj vad mycket bra information som tillkommit! 25 000 kr var inköpspriset för både tomt och hus. Hoppas att mina föräldrar har kvar kvitton eller liknande för utbyggnad etc. Allt skedde 1969 vad jag har förstått, möjligen 1968.

• Madick
    Kjell2 skrev 2011-03-04 11:15:53 följande:
    Vinsten är försäljningpriset minus köp (dvs 25kkr), försäljningskostnad och kostnad för renvoveringa yngre än 5 år.

Så i praktiken lär er skatt bli drygt 200 000 kr och sen får ni nästan 800 000 kr i handen.

/Kjell
    Räknas t.ex. dränering av grund som renovering som får vara max 5 år  för att räknas av? Byte av värmesystem? Byte av tak? Det stod lite luddigt tycker jag.
  • Kjell2
    Madick skrev 2011-03-04 15:32:04 följande:
    Räknas t.ex. dränering av grund som renovering som får vara max 5 år  för att räknas av? Byte av värmesystem? Byte av tak? Det stod lite luddigt tycker jag.
    Har inte järnkoll på detta. Kravet brukar vara standardhöjande. Men då kotrollen inte alltid är den bästa från skatteverket så testa. Eller ring och fråga.
  • Birgitta2
    Madick skrev 2011-03-04 15:32:04 följande:
    Man får dra av renoveringen från vinsten så man skall slippa skatta för det. Dock gäller 5 år bakåt om jag lyckats läsa rätt.
  • Madick

Det jag tänker på är att jag bytte till bergvärme för 5 år sen, så om jag säljer nästa år så räknas plötsligt inte den standardhöjningen? Det låter helt sjukt.

Svar på tråden Hur mycket måste vi betala i skatt vid försäljning?