• Kjell2

Skrev obevittnat testamente, tog sedan självmord, lönt att gå vidare med det?

Som amatör skulle jag säga att det är väldigt svårt att få ett obevittnat testamenet godkännt. Men då det rör sig om en hel del pengar bör ni prata med ett proffs.

• Kjell2

Samtidigt, nu spekulerar jag bara, kan han, då han tog livet av sig direkt efter, anses inte vara vid sina sinnes fulla bruk och att testement blir ogiltigt därför.

Men - ta detta med ett proffs!

• Kjell2

Testamenet är ett av de få juridiska handlingarna som har stänga formkrav i Sverige för att vara gilltig. Grunden är att det krävs bevittning och påskrift av två person, annars ogilltigt. Sen kan man sms och hålla på hur mycket som helst, det hjälper inte.

Alltså, det senast bevittande, påskrivna,  testamentet är det gilltiga. Har för mig, men nu är jag ute på osäker mark för mig, att nödtestamenet är när man mer eller midre plötsligt  ligger för döden och tiden är så knapp att det inte går att fixa vitten, exempel ligger och förblöder i ödemarken. Han hade tid att fixa vittnen och sen ta livet av sig.

Ursäkta om jag låte synisk och hård i en jobbig situation när en nära vän har dött. Hoppas ni kan få hjälp och stöd.

Men - snacka med ett proffs!

• Kjell2
    Ramborg skrev 2011-03-04 12:50:36 följande:
    Ärvdabalken 10 kap 3 paragrafen: Är någon av sjukdom eller annat nödfall förhindrad att upprätta testamente på sätt som i 1 paragrafen sägs, må han förordna om sin kvarlåtenskap muntligen inför två vittnen eller ock utan vittnen genom egenhändigt skriven och undertecknad handling.

Kruxet här lär vara om det var nödfall och om han var vid sina sinnens fulla bruk.
    Kan se att det bli lite moment 22 av det hela. Är det nödfall pga av sjävmord var han inte vid sina sinnes fulla bruk och alltså ogilltigt. Var han vid sina sinnes fulla bruk var det inget nödfall och alltså ogilltigt.

Men hur en domstol skulle se på saken övergår helt min kunskapsnivå och erfarenhet,

Men det verkar helt klart värt lite att låta en advokat rota i ärendet.
  • Kjell2
    VeronicaNyberg skrev 2011-03-04 12:52:25 följande:
    Mjo...Men om det är som Kjell skriver så borde ju testamentet som bara gällde 1 dag (detta var bevittnat om jag inte minns fel) vara det som gäller? Men vad jag fick höra så skulle allt tillfalla hans mor om vi inte överklagade..
    Finns det ett korrekt bevittnat testamenet ska det mycket till för att det ska ogilltigförklaras. Så det lär nog bli som det står i det bevittnad testamenet. Men som sagt var - ta hjälp av ett proffs!
  • Kjell2

TS:
    Har kollat lite, frågeställningen gjorde mig nyfiken. Ni har nog bättre chans än jag trodde från början. Är bara nödtestamenetet hyfsat bevittnat, ej nödvändigtvis skriftligt, av någon utomstående har ni nog goda möjligheter att få det godkännt.

Lycka till!

Svar på tråden Skrev obevittnat testamente, tog sedan självmord, lönt att gå vidare med det?