• Solkattan

    Är det nån idé?

    Hej alla!
    Till sommaren har vi stått i kö i 3 år hos BFA och AC. 2009 föddes vår son... ( en son som vi fått via IVF/donation). Nu börjar tankar på syskon komma smygande. Vi har två befruktade ägg i frysen som vi tänkt använda. ( om de klarar upptiningen vill säga). OM vi inte lyckas med de redan utplockade äggen så vet jag inte om jag orkar att gå igenom ett äggplock till..
    Men vilka chanser har vi att gå vidare med adoption..?
    Dumt nog har vi inte gift oss ännu. ( varit ett par i 6-7 år). Vi har gått den inledande kursen men ej startat upp nån utredning. Sambon fyller 43 till sommaren och jag 36.
    Känns lite hopplöst med åldersgränsen..?
    Är det kört med adoption för vår del..?

  • Svar på tråden Är det nån idé?
  • Vildrosen

    Skynda er anmäla er hos kommunen för hemutredning, för som jag förstått det så ska man ha gjort det innan en av parterna fyller 43. Sedan beror det på kommun hur lång väntetiden är för hemutredning. Sedan måste ni ju gifta er snarast. En del kommuner tror jag kräver det för att ni ens ska få utredas, andra börjar utredningen ändå. men gifta måste ni ju vara för att sedan få skicka pappren till ett land. Ni har ju tre års kötid i organisationerna. det innebär att ni säkert omedelbart kan skicka pappren till ett land så fort hemutredningen är klar! Och sonen är ju redan ca 2 år så det bör inte utgöra hinder. Att hinna göra fler behandlingar innan ni adopterar är ju dock mer tveksamt. Kanske ska ni adoptera innan ni testar de frysta äggen?

  • Ethi

    Absolut är det idé! Jag håller helt med Vildrosen, så länge som ni ställer er i kö hos kommunen för att få starta en medgivandeutredning innan maken fyller 43 så tycker jag att det ser lugnt ut åldersmässigt

  • Ethi

    Ja, och så förstås inte väljer ett land där det är jättelång väntetid i landet...

  • Vitsippa

    Kommunerna kan också, utifrån socialstyrelsens rekommendationer, lämna medgivande trots att man har passerat 43 om man ansöker om att adoptera syskon (alltså om man har barn sedan tidigare). För övrigt är åldersgränsen alltid bara en rekommendation och en faktor som ska vägas in tillsammans med andra faktorer och rätt att bli utredd har man alltid.
    Det finns alltså all anledning att tro att ni ska kunna adoptera!

  • Solkattan

    Som vanligt så är Ni sååå kloka o uppmuntrande här på FL! :)
    Så skönt att höra att ni inte tror det är kört...
    Vilka länder borde vi sikta in oss på tro..? Vilka passar oss äldre med mindre "tid"?
    Är det några länder som helt försvinner då vi inte är/varit gifta nog länge.. eller att vi redan har ett barn?
    Har det nån betydelse att barnet vi har är till 50 % biologiskt..? (kanske helt oväsentligt.. men man vet ju aldrig!)

  • Vitsippa

    Gift er omgående förresten! Man kan ju alltid börja med en snabb borgerlig för juridikens skull och sen göra det på sitt sätt med alla attiraljer när det passar bättre i tid och ekonomiskt (om nu det spelar roll).

  • Ethi

    Land, ojdå... Jag kollade snabbt Bfa:s hemsida och det var ju inte så rolig läsning faktiskt utifrån er situation... Det där med äktenskapslängden strular till det rätt rejält Jag har dålig koll på Bfa:s länder tyvärr, om det är någon av de som ni passar in på som kan tänkas gå tillräckligt fort. Här finns i alla fall en enklare sammanställning om deras länder: http://www.bfa-a.se/images/stories/generella_krav/generella%20krav_1102.pdf

    Jo, att ert barn bara är 50% biologisk spelar faktiskt roll för det betyder att ni passar in på de länder som har krav på att man kan lämna ett infertilitetsintyg, så det är ju bra.

  • Ethi

    Ah, såg nu att ni hade AC också! *lättad* Men oj, förresten! Har ni stått tre år i AC till sommaren så passar ju Etiopien! De har ännu inte krav på äktenskapslängd och åldern osv fungerar. Där är väntan i landet upp till ett år (men det har gått snabbare på sistone) och med det ködatumet borde ni som senast få skicka i januari -11 = fungerar. Dessutom får ni ju det bästa landet så fatta vilken tur ni har

    Åh, jag som bara läste att ni hade Bfa och tänkte att det nästan var kört ändå, trots att ni hade så bra ködatum...

  • Idoli

    Eller Colombia privata barnhem via AC! Där krävs det två års äktenskap, men sambotid kan tillgodoräknas också tror jag, så har ni varit sambos i  ganska många år bör det inte vara ngt problem vad jag har förstått.

    Hyffsat kort väntetid i landet också, mellan 6 mån till 1 och ett halvt år.

  • Chimamanda
    Solkattan skrev 2011-03-04 14:41:17 följande:
    Som vanligt så är Ni sååå kloka o uppmuntrande här på FL! :)
    Så skönt att höra att ni inte tror det är kört...
    Vilka länder borde vi sikta in oss på tro..? Vilka passar oss äldre med mindre "tid"?
    Är det några länder som helt försvinner då vi inte är/varit gifta nog länge.. eller att vi redan har ett barn?
    Har det nån betydelse att barnet vi har är till 50 % biologiskt..? (kanske helt oväsentligt.. men man vet ju aldrig!)
    Kolla Nigeria! De räknar sambotid och har relativt kort väntetid i landet. Det blir troligen det land som vi själva kommer att skicka papper till inom kort.
  • en glad
    Vitsippa skrev 2011-03-04 14:29:06 följande:

    Kommunerna kan också, utifrån socialstyrelsens rekommendationer, lämna medgivande trots att man har passerat 43 om man ansöker om att adoptera syskon (alltså om man har barn sedan tidigare). För övrigt är åldersgränsen alltid bara en rekommendation och en faktor som ska vägas in tillsammans med andra faktorer och rätt att bli utredd har man alltid.
    Det finns alltså all anledning att tro att ni ska kunna adoptera!


    Fast jag har fått info om att syskonundantaget bara gäller om man vill adoptera ett biologiskt syskon till ett barn man tidigare adopterat till familjen .... så det gäller inte ett syskon vilket som helst ...
  • Vitsippa
    en glad skrev 2011-03-05 22:14:21 följande:
    Fast jag har fått info om att syskonundantaget bara gäller om man vill adoptera ett biologiskt syskon till ett barn man tidigare adopterat till familjen .... så det gäller inte ett syskon vilket som helst ...
    Så här står det i Handbok för Socialtjänsten:

    Om sökanden har fyllt 42 år då ansökan görs, bör utredarna klargöra om


    det finns särskilda omständigheter som kan vara av betydelse för helhetsbedömningen


    av om sökanden är lämpad att adoptera. Sådana omständigheter


    kan bl.a. vara att:


    • sökanden har en relation till det barn som ansökan avser


    • enbart den ena parten vid en gemensam ansökan är något över 42 år,


    eller


    ansökan avser adoption av ytterligare ett barn i familjen (SOSFS


    2008:8).

    Ur: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8583/2008-101-5_20081015_rev.pdf

    Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det gäller syskon till befintligt barn, oavsett om detta är biologiskt eller adopterat.


  • Sally

    Hej! 

    Jo, det här med 42 gäller när man söker om medgivande, vilket ni kan göra innan din make fyller 43.

    Dessutom är det en tolkningsfråga uppenbarligen.  Vi ställde samma fråga till vår hemutredare när vi sökte om medgivande för syskon (vilket vi aldrig genomfördes pga graviditet, men ändå...) då maken närmade sig 43, och hon hade inget som helst problem med att ändå rekommendera oss.  Hon valde alltså att tolka 42-års gräns som en tolkningsfråga och en riktlinje, istället för en hård och fast regel, speciallt eftersom det var vårt andra barn.  Så hemutredare kan ta vissa friheter!

  • en glad
    Vitsippa skrev 2011-03-06 20:34:52 följande:
    Så här står det i Handbok för Socialtjänsten:

    Om sökanden har fyllt 42 år då ansökan görs, bör utredarna klargöra om


    det finns särskilda omständigheter som kan vara av betydelse för helhetsbedömningen


    av om sökanden är lämpad att adoptera. Sådana omständigheter


    kan bl.a. vara att:


    • sökanden har en relation till det barn som ansökan avser


    • enbart den ena parten vid en gemensam ansökan är något över 42 år,


    eller


    • ansökan avser adoption av ytterligare ett barn i familjen (SOSFS


    2008:8).

    Ur: www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...

    Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det gäller syskon till befintligt barn, oavsett om detta är biologiskt eller adopterat.


    Socialstyrelsens handbok kom 2008. I SOU 2009:61 (som alltså kom 2009) förtydligas på sid 218 att åldersundantaget skall gälla biologiskt syskon till barn som tidigare adopterats i familjen.
  • Vitsippa
    en glad skrev 2011-03-07 23:59:27 följande:
    Socialstyrelsens handbok kom 2008. I SOU 2009:61 (som alltså kom 2009) förtydligas på sid 218 att åldersundantaget skall gälla biologiskt syskon till barn som tidigare adopterats i familjen.

    SOU 2009:61 har varit ute på remiss och många aktörer har lämnat svar, både för och emot förslagen.

    Angående åldersbegränsningen skriver t.ex. Barnombudsmannen följande:


    "Vi anser att det onekligen ur ett barnperspektiv bör läggas vikt vid adoptantens ålder och att ålder är en viktig del i medgivandeutredningen. Men samtidigt måste det göras en individuell bedömning i varje enskilt barns fall av hur adoptantens ålder påverkar sökandens lämplighet som adoptivförälder. En bestämd åldersgräns kan medföra att åldern styr bedömningen istället för viktigare värden som sökandens förmåga att tillgodose det adopterade barnets behov och rättigheter. Barnombudsmannen vill understryka att bestämmelser som begränsar principen om barnets bästa i nationell lagstiftningen inte är förenligt med barnkonventionen. I Unicefs kommentar till barnkonventionen nämns särskilt fastslagna regler om sökanden såsom åldersgränser som ett exempel på en sådan konventionsbrytande begränsning."
     http://www.barnombudsmannen.se/Adfinity.aspx?pageid=7745

    Det har ännu inte fattats några beslut utifrån utredningen och förväntas inte heller ske under 2011. Naturligtvis finns inget som hindrar att kommunerna använder sig av utredningen men de kan alltså inte stödja sig på några nya lagar.

Svar på tråden Är det nån idé?